۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۷۰۱۸۳۷
حجت الاسلام باقرزاده:

فرهنگ ما در زمان طاغوت فرهنگ «ما نمی توانیم» بود

فرهنگ ما در زمان طاغوت فرهنگ «ما نمی توانیم» بود
حجت الاسلام باقرزاده با بیان اینکه فرهنگ ما در زمان طاغوت فرهنگ «ما نمی توانیم» بود، گفت: انقلاب آمد و ما می توانیم و تولید گرایی را به ما یاد داد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ، که از سوی «گروه شبهه شناسی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه)» با عنوان «تحلیل و بررسی شبهات چالشی حوزه انقلاب اسلامی»، با حضور حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار ‌شد.

حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده در ابتدا یک مدلی برای تحلیل و دستاوردهای انقلاب اسلامی و کارآمد بودن نظام ارائه داد و گفت: ما باید در ابتدا یک تحلیل درستی از کارآمدی داشته باشیم. کارآمدی را عرف جامعه به معنای دستیابی به اهداف معنی می کند و تا به عمق اهداف نرسیم نظام را ناکارآمد می داند. در حالی که تعریف کارآمدی «دستیابی به اهداف با توجه به  امکانات و موانع» می باشد. مثلا تحریم و ارزش های اعتقادی، جمعیت کشورها، استقلال طلبی، اسلامی زیستن، ارزش های انسانی مثل زیر بار ظلم نرفتن و از مظلوم دفاع کردن، جنگ ها و فتنه ها و... امکانات و موانعی بودند که بر سر راه انقلاب وجود داشتند.

وی در بیان این مطلب که در صورت بقاء حکومت پهلوی، آیا روند پیشرفت ایران بیشتر از زمان حال نبود، افزود: یکی از شرط های پیشرفت بحث «فرهنگی و خودباوری» است که در آن زمان وجود نداشت. ما زمانی که انقلاب کردیم هیچ یک از مؤلفه های پیشرفت در ایران نبود. برخی تخیل می کنند، اگر کتاب خاطرات آن ها را بخوانند به این مطلب می رسند. مثلا فرهنگ ما در زمان طاغوت فرهنگ «ما نمی توانیم» بود. نظامی که در آن زمان حاکم بود نظام مصرف گرایی بود. انقلاب آمد و ما می توانیم وتولید گرایی را به ما یاد داد.

حجت الاسلام باقرزاده ابراز داشت: یکی دیگر از شرط های رشد و پیشرفت داشتن ظرفیت سیاسی «استقلال در حاکمیت» است. این زرق و برق ها مثل ساختمان های بلند و توریستی بودن کشورهای عربی این نشان پیشرفت نیست بلکه این ها ویترین کشورهای غربی هستند. با وجود شاه، ایران پیشرفت عربستانی می کرد، نه پیشرفت ژاپنی و چینی، یعنی نفت بدهد و امکانات و محصولاتشان را بگیرد. ظرفیت هایی که در ایران بعد از انقلاب وجود دارد مثل مباحث هسته ای یا توریست های پزشکی، دانش های نوین، مبارزه با کرونا که همه این روزنه های امید برای بعد از انقلاب است.

وی در بیان این اعتراضات مردم افزود: اصل این اعتراضات و مطالبه گری ها که باید باشد و طبیعی است، ولی این اعتراضات نسبت به اصل نظام و انقلاب نیست.

ارسال نظرات