۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۷۰۲۰۷۰
یادداشت؛

اهم توصیه های مراجع تقلید در دیدار با رؤسای جمهور

اهم توصیه های مراجع تقلید در دیدار با رؤسای جمهور
همواره روسای جمهور برای بهره مندی از توصیه های مراجع تقلید به دیدارشان می آیند، توجه به دینداری و معیشت مردم از مهم ترین توصیه های مراجع تقلید بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، روسای دولت ها و مسئولان نظام همواره در طول دوران مسئولیت خود به دیدار مراجع می روند؛ بازتاب این دیدار در میان رسانه ها همیشه مورد توجه بوده است.

در برخی موارد این دیدارها متعدد است و در برخی موارد به علت منع از سوی مراجع تعطیل می شود که این مسئله خود نیز دارای پیام و هشدار به مسئولان نظام بوده است.

به هر حال در این دیدارها مراجع عظام تقلید نکات و رهنمودهای خود را با توجه به جایگاه مسئولان و همچنین با توجه به شرایط جامعه  بیان می کنند.

جمع آوری نصایح و مواعظ مراجع عظام تقلید در دیدار با روسای جمهور نشان می دهد که توجه به دینداری مردم نخستین خواسته مراجع تقلید بوده است.

این که دولت ها موظف اند بستر رشد دینی را برای مردم فراهم سازند و عوامل فسادزا را برچینند در رده نخست مطالبات مراجع تقلید بوده است.

در مرحله بعد با توجه به محل رجوع بودن مراجع تقلید و ارتباط مستقیم با مردم و اقشار مختلف سبب شده تا در مرحله بعد بیان خواسته ها و مهم ترین مطالبات مردمی از سوی مراجع تقلید به روسای دولت ها تذکر داده شود برای نمونه در سال های اخیر با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، معیشت مردم درخواست جدی مراجع تقلید از روسای جمهور بوده است.

ما تلاش کردیم تا با بررسی سخنان مراجع تقلید در دیدار با روسای دولت ها به جمع آوری مطالبات آنان بپردازیم، نظر به ظرفیت کم این یادداشت تنها به برخی از این مطالبات اشاره خواهیم داشت.

  • بهره مندی از ظرفیت عظیم نیروهای ارزشمند جوان

 

اهم توصیه مراجع تقلید در دیدار با روسای جمهور

حضرت آیت الله علوی گرگانی در دیدار با آیت الله دکتر رئیسی بیان داشت:«مسئولیت بسیار سنگین است و خدا باید به شما کمک کند، نخستین موضوعی که در کشورمان مورد توجه باشد بهره مندی از ظرفیت عظیم نیروهای ارزشمند جوان است و مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید کردند.»لینک

بیکاری جوانان و عدم ازدواج جوانان بزرگ ترین چالش دولت ها بوده است؛ دولت هایی که همیشه با شعار اشتغال جوانان و بهره مندی از ظرفیت جوانان بر روی کار آمده اند؛ اما نرخ اشتغال نشان می دهد چندان در این سال‌ها  نتوانسته اند موفق عمل کنند.

این مسئله ابعاد مختلفی دارد از جمله آن عدم ثبات اقتصادی است که فرصت ایجاد کسب و کار جدید را از جوانان سلب می کند، و توان مقاومت را از کسب وکار های نوپا می گیرد و آنان را از پای در می آورد؛ از این رو لازمه ایجاد تولید ثبات اقتصادی و پرهیز از تلاطم های و تورم های افسارگسیخته اقتصادی است.

در مرحله بعد ایجاد چرخش در ساختار مدیریتی و اداری کشور است؛ لازم است افرادی که سالیان سال از مواهب مدیریت در نظام بهره برده اند و سال هاست که از سن بازنشستگی عبور کرده اند از چرخه کاری خارج شوند و به دوران بازنشستگی روند و فرصت اشتغال را به جوانان بدهند.

به کارگیری جوانان نه تنها سود شخصی برای نسل جوان دارد که تبعات مفید آن برای جامعه نیز ملموس خواهد بود، چرا که فرصت تغییر را ایجاد می کند و مدیریت خسته و فرسوده را کنار می زند؛ همچنین با نوآوری ذهن خلاق جوان مردم شاهد تحولات جدید خواهند بود.

نکته دیگر این است که آینده و حرکت امروز کشور وابسته به نسل جوان است، در حقیقت موتور محرک کشور نسل جوان است؛ اگر به جوانان بها داده نشود و جوان احساس سرخوردگی کند تبعا کشور آینده مبهم و تیره و تار را خواهد داشت؛ این نسل جوان است که در جامعه نشاط و خلاقیت را رقم می زند، همچنین این جوانان هستند که با ابتکار و خلاقیت موجب ترقی کشور می شوند و اگر جوان سرخورده شد دیگر امیدی به پیشرفت کشور نیست.

همچنین خانواده ها تبعا با دیدن جوان با نشاط خود احساس سربلندی و افتخار می کنند و اگر جوان خود را بی انگیزه و بی کار ببینند تبعا این احساس شکست به خانواده ها نیز منتقل می شود بنابراین سرخوردگی جوانان تنها محدود به خود نسل جوان نیز بلکه کل جامعه را درگیر خواهد کرد ومردم احساس ناامیدی پیدا خواهند کرد.

از این رو تاکید مراجع تقلید بر به کارگیری جوانان و توجه به ظرفیت عظیم جوانان یک توصیه کلیدی و مهم است؛ توجه به جوانان شاه رگی است که از چندین جهت دارای اهمیت است و اگر این شاه رگ قطع شود در حقیقت جامعه رو به مرگ می رود.

اگر به جوانان توجه شد و جوان احساس پویایی و امید پیدا کرد در حقیقت روحیه امید در خانواده ها و کل جامعه دمیده شده است و مردم احساس خوشایندی از زندگی پیدا خواهند کرد زیرا جوانان به خاطر روحیه بالای خود به سرعت احساسات خود را منتقل می کنند، از طرفی خانواده ها نیز با دیدن جوان موفق خود احساس پیروزی می کنند.

همچنین اگر از ظرفیت جوانان بهره برداری شد؛ قطعا کشور به سمت ترقی و خلاقیت خواهد رفت؛ زیرا این جوانان هستند که دارای ذهن خلاق و شکوفا هستند و می توانند اختراعات جدید خود را وارد جامعه کنند و جامعه را پیشرفت دهند.

از طرفی دیگر نیز اگر از ظرفیت جوانان در مناصب مدیریتی کشور استفاده شد در این صورت شاهد خونی تازه بر پیکره مدیریت خسته و پیر کشور خواهیم بود که ثمرات آن برای مردم کاملا ملموس خواهد بود.

  • مردمی بودن

اهم توصیه مراجع تقلید در دیدار با روسای جمهور

حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار با آیت الله دکتر رئیسی با بیان این که امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر می فرمایند، با مردم  باشید و میان مردم بروید و به مشکلات آنان پی برده و آن را حل کنید گفت:« شما هم باید از این سخنان الهام بگیرید، با مردم باشید و احیای حق کنید.»لینک

تفاوت اساسی جمهوری اسلامی با سایر نظام های سیاسی جهان این است که این نظام نه از روی سیاست وزی بلکه از روی خدمت به مردم پا گرفته است و رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز در دروان حیات خود بارها تاکید داشتند تا از ایشان به عنوان خادم ملت یاد شود همچنین بر اساس قاموس نظام اسلامی، داشتن پست و مقام یک فضیلت و امتیاز نیست بلکه نشان از مسئولیت در برابر خداوند و ملت است؛ از این رو خوی برتری و اشرافیت در میان مسئولان نظام اسلامی معنا ندارد و این قبیل صفات رذیله مختص به حکومت های طاغوتی است.

از این رو مراجع عظام تقلید در دیدارهای خود با روسای دولت های بر این امر تاکید دارند که فضاسازی های چاپلوسان و یا ابهت پست و مقام سبب نشود که مردم فراموش شوند و روحیه برتری طلبی در میان مسئولان راه یابد که در حقیقت اولین گام برای خروج از نظام اسلامی خواهد بود؛ بنابراین روسای دولت ها همواره باید در میان مردم رفت و آمد کنند و با مردم باشند و فراموش نکنند که با شعار خدمت به مردم بر سر کار آمده اند نه با شعار ریاست بر مردم!

بنابراین مراجع تقلید بیانات امیرالمومنین را در دوران حکومت خود به مسئولان توصیه و تاکید می کنند تا مسئولان توجه داشته باشند که این خطر جدی است و اگر مراقبت نداشته باشند نه تنها جایگاه خود را در میان مردم از دست می دهند که عامل هلاکت خود آنان نیز خواهند بود.

  • امید به وعده‌های الهی

 

اهم توصیه مراجع تقلید در دیدار با روسای جمهور

حضرت آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با آیت الله دکتر رئیسی اخلاص و مجاهدت صادقانه در رفع مشکلات مردم را مورد تاکید قرار داد و افزود:« این وعده قطعی الهی است که راه‌های مختلفی را برای پیشبرد امور، پیش روی تلاشگران مخلص قرار می‌دهد.»لینک

از دیگر نکات مهم و توصیه های مراجع تقلید می توان به این مورد پرداخت که مراجع تقلید مسئولان را به وعده های الهی همواره راهنمایی کرده اند؛ به عبارتی در دوران مسئولیت به جهت تعدد مشکلات و فشارها گاه مسئولین احساس ناامید و بن بست می کنند؛ گویا مشکلات کناف در هم پیچیده ای است که راهی برای باز کردن آن نمی یابند؛ از این هر یک در آخر تصمیمی برای خروج از این بحران را در پیش می گیرند.

مراجع تقلید این نکته را گوش زد می کنند که اگر کارها به خاطر خداوند و با اخلاص انجام شود قطعا مسئولان می توانند به راحتی بر این مشکلات فائق آیند و نیازی به راه های ناصحیح و نامشروع نیست؛ زیرا نجات مخلصان از وعده های الهی است.

بنابراین توجه به الطالف الهی و چشم امید داشتند به خداوند قادر متعال این اطمینان خاطر را به مسئولان می دهد که در بن بست قرار نخواهند گرفت و برای نجات خود نیاز به دقل بازی های سیاسی و یا تسلیم شدن در برابر دشمنان نیست.

در پایان یادآور می شود که نکات و رهنمود های مراجع تقلید بیش از این موارد است و در این جا تنها به چند مورد کلی و اهم که بارها مراجع بر آن تاکید داشته اند، اشاره شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه از قم
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
نکات نصایح مراجع بیش از اینها بوده..
1
1
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
لطفا کامل تر کار کنید خیلی موارد جا افتاده است
1
1