۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۷۰۲۱۴۳
لزوم توجه به نقاط قوت اقتصاد کشور؛

لطفاً نیمه پر لیوان را هم ببینیم!

لطفاً نیمه پر لیوان را هم ببینیم!
بخش مهمی از شکوفایی استعدادهای نسل جوان در کشور در عرصه های مختلف از جمله در حوزه های اقتصادی و شرکت های دانش بنیان، مرهون و محصول انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بنابر گفته دکتر پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، طی همین سال های اخیر بیش از 6500 شرکت دانش بنیان و 1500 شرکت خلاق و نیز ده هزار استارت آپ متولد شده و این ها منشأ کارهای بسیار بزرگی در کشور بوده اند(روزنامه جام جم، 12/11/1400)

توجه به این گزاره ی خبری و لزوم توجه به این قبیل مباحث از این روست که متأسفانه عده ای خواسته یا ناخواسته می خواهند بسیاری از اتفاقات خوب و مبارک در این کشور در همین سال هایی که ناجوانمردانه و به شدت تحت تحریم قرار داشته ایم را انکار کنند و صرفاً تمرکزشان را بگذارند بر روی مشکلات و ضعف و نواقص که البته ما هم منکر وجود آن ها نیستیم.

در این بین، واقعاً جای این پرسشِ دغدغه مندانه وجود دارد که به راستی چرا برخی از ما عادت کرده ایم که فقط نیمه خالی لیوان را ببینیم و این که چرا بر روی موفقیت ها و نقاط قوت چشم گاه چشم می پوشیم و یا این که آن ها را کم اهمیت جلوه می دهیم؟!

واقعاً آیا این گونه به جامعه خود خدمت کرده و می کنیم یا این که باید توجه داشته باشیم اگر هم بحث مطالبه گری و نقد مطرح است باید راه درستش را انتخاب نمود، نه این که به صرف بیان مشکلات و درشت گویی در این باره به جای درست گویی، ژست به ظاهر مردمی گرفت و خود را دلسوز مردم نشان داد!

در دهه مبارک فجر، جای طرح این قبیل مباحث وجود دارد که به عنوان مثال بدانیم امروز به خصوص در بُعد نیروی انسانی خلاق و مستعد، ما گنجینه ای در کشورمان در اختیار داریم که در کمتر کشوری می توان نمونه و مشابه آن را سراغ گرفت و شکی نیست که بخش مهمی از شکوفایی این استعدادها که در طلیعه این وجیزه به اندکی از آن اشاره شد، مرهون و محصول انقلاب اسلامی است؛ انقلاب و نهضتی که به معنای واقعی کلمه بسیاری از استعدادها و توانمندی ها را در عرصه های گوناگون نشان داد و به بروز و ظهور آن ها در ساحت های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... کمک کرد.

البته از آن سوی قضیه، این که چرا به درستی از این ظرفیت ها استفاده نمی شود را باید ریشه یابی و واکاوی کرد و البته از مدیران و مسئولان کم کار و ضعیف مطالبه نمود که چرا به وظایف و رسالت خود به درستی عمل نکرده اند که ماحصلش چنین وضعی است که متأسفانه بخش قابل توجهی از نسل جوان نسبت به آینده، نااُمید یا کم امید شده اند.

سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیر فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را اگر به دقت مطالعه کنیم متوجه می شویم که ایشان ضمن توجه به نقاط ضعف و کمبود ها و نقص ها در کشور، نگاهشان به آینده همچنان امیدوارکننده است به خصوص به نسل جوان مؤمن و انقلابی که نشان داده به حول و قوه الهی بسیاری از به ظاهر ناممکن ها را در این مملکت، ممکن کرده است.

خلاصه آن که توان و استعداد و کاربلدی جوانان می بایست بر اساس راهبرد و نگاه کلان سکاندار انقلاب در مسیر جهش و رونق تولید بکار رود، چه آن که همین جهش و رویکرد تحولی، شاه بیت اقتصاد مقاومتی و حرکت در مسیر رشد و توسعه کشور به شمار می رود.

به دیگر سخن، در گام دوم انقلاب باید مدیران ضمن اصلاح روش هاو رویکردهای غلط خود، سیاست های کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری را محقق سازند، به این جهت که عمل به این سیاست ها و تحقق چنین منویاتی، بی گمان بستر ساز و زمینه ساز رشد و پیشرفت و توسعه ایران اسلامی در ابعاد و عرصه های مختلف به ویژه در ساحت اقتصادی است.

سید طاها علوی

ارسال نظرات