۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۷۰۲۶۱۲

هشدار مراقبت از سواحل به استان ها پس از آزادسازی

هشدار مراقبت از سواحل به استان ها پس از آزادسازی
قائم مقام سازمان جنگل ها می‌گوید ۹۰ درصد آزادسازی سواحل شمال انجام شده است و برای سواحل جنوب تا هفته آینده درصدی از آزادسازی ها اعلام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از گذشت ۱۴ سال از طرح آزادسازی سواحل، تصرف در حریم ۶۰ متری دریا از سوی دستگاه های دولتی و غیردولتی را شاهد بودیم که رئیس جمهور با قید فوریت تا ۲۹ بهمن به دستگاه ها برای آزادسازی سواحل تصرف شده مهلت داد. به دنبال آن مسئولان دستگاه های دولتی از جمله سازمان جنگل ها پیگیر تخلفات در این حوزه شدند.

طبق گفته مسئولان بخش اعظم سواحل شمال آزادسازی شده است، اما در سواحل جنوب به سبب وسعت مساحت، قرار گرفتن در حریم شهرها و تصرف توسط دستگاه های نظامی کار کمی سخت تر است.

با وجود آنکه ۴ هزار و ۹۱۰ کیلومتر سواحل در جنوب کشور است، از این رو اجرای قانون ۵۴ حریم ۶۰ متر دریا نیازمند اهتمام جدی دستگاه های مربوط است.

 بیانی قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بنابر آخرین آمار ۱۰۰ درصد سواحل استان گیلان، ۱۰ هکتار از اداره کل نوشهر و بخش اعظم اداره کل منابع طبیعی ساری آزادسازی شده است.همچنین در کل گلستان تصرفی نبوده و موضوع همچنان در حال پیگیری است.

طبق اعلام سازمان جنگل‌ها، چند مورد آزاسازی تصرف در اداره منابع طبیعی ساری و ۱۰ تا ۱۲ هکتار در اداره کل نوشهر باقی مانده است.

به گفته بیانی، در اداره کل منابع طبیعی بوشهر استان هرمزگان حدود ۴۰ درصد تصرفات توسط بخش خصوصی و بیش از ۵ مورد توسط دولتی ها انجام شده که آزادسازی باید صورت گیرد.

بیانی می گوید: یک سری سواحل استان جنوبی دست دستگاه های نظامی و ۳۸ مورد اسکله دست دستگاه های دولتی است که برخی از این ها مجوز قانونی دارند.

آمارها حاکی از ۳۶ مورد تصرفات در استان بوشهر است که به سبب افزایش مساحت نسبت به استان های شمالی، آزادسازی تصرفات اهتمام بیشتری نیاز دارد.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با توجه به نگرانی تصرف مجدد سواحل، بحث آزادسازی از طریق تصاویر‌ماهواره ای رصد و پایش می شود تا این امر رخ ندهد.

طبق آمار سازمان جنگل ها، از لحاظ موردی بیشترین آمار تصرف در اداره کل ساری استان مازندران صورت گرفته است که اکثرا دولتی هستند و برای خصوصی ها پرونده تخلف تشکیل شده  که منتظر رای دادگاه هستند.

 در برخی تصرفات سواحل فنس کشیده اند و برخی جاها بحث احداث هم بوده که ساخت و سازها در حریم سواحل تخریب شده است.

بیانی گفت: آزادسازی سواحل جنوب همچنان در حال انجام است و قدری کار به دلیل تعیین تکلیف تصرفات در محدوده شهرها سخت تر است، اما پیگیری می کنیم که همانند شمال به نتیجه برسد.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری می گوید: ۹۰ درصد آزادسازی سواحل شمال انجام شده است و برای سواحل جنوب در حال بررسی اطلاعات هستیم و تا هفته آینده نمی توان درصدی از آزادسازی ها را اعلام کرد.

هشدار مراقبت از سواحل به استان ها پس از آزادسازی

نظری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در سنوات گذشته بواسطه عدم مراقبت و نظارت توسط بخش های خصوصی، دولتی و لشگری به نحوی به سواحل دریا دست درازی شده بنابراین نیاز است که پس از آزادسازی سواحل شمال و جنوب مراقبت های لازم به عمل آید تا تمامی آحاد جامعه از ظرفیت دریا و سواحل بهره مند شوند.

نظری گفت: با توجه به آنکه بازگشت محدودیت ها با قلع و قمع هزینه بر است، استان ها باید مراقبت های لازم را داشته باشند.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با وجود آنکه بازگشت محدودیت و بازگشت به وضعیت اول ممکن است به خوبی انجام نشود؛ از این رو از تکرار این مسائل توسط بخش دولتی و خصوصی باید جلوگیری کرد.

آزادسازی سواحل تا پایان سال به اتمام می رسد

نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به دستور ریاست جمهور و ورود قوه قضاییه به این موضوع، اقدامات خوبی در بحث آزادسازی صورت گرفته و آزادسازی تصرفات تا شعاع ۶۰ کیلومتری سواحل در حال انجام است.

بسیاری از نمایندگان مجلس براین باورند که با توجه به آنکه قوانین سخت گیرانه ای که در ارتباط با منابع طبیعی وجود دارد، نیازی به قوانین جدید نیست و تنها بنابر تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهور باید ضمن آزادسازی سواحل از دست درازی به منابع طبیعی جلوگیری شود.

نوروزی گفت: با توجه به آزادسازی سواحل در شمال و جنوب پیش بینی می شود که تا پایان سال اقدامات خوبی را در این حوزه شاهد باشیم‌.

گرچه برخی مسئولان عدم اجرای قانون تشکیل سازمان توسعه دریا و  اهتمام دولت قبل بر اجرای آن را از دلایل ساحل خواری در کشور اعلام‌می‌کنند، اما با دستور رئیس جمهور مقامات و دستگاه های مربوط نسبت به رفع تصرف سواحل توسط بخش دولتی و خصوصی با قید فوریت ورود کردند که امید می رود پس از آزادسازی سواحل جنوب همانند شمال، بحث های نظارت مرتب صورت گیرد تا در آینده شاهد وقوع مجدد این امر نباشیم.

انتهای پیام/

 
 
ارسال نظرات