۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۷۰۲۷۶۳
میراث هاشمی (۱۸)؛

دولت هاشمی؛ نقطه آغاز لیبرالیسم در کشور

دولت هاشمی؛ نقطه آغاز لیبرالیسم در کشور
استاد حوزه علمیه ضمن بیان عوارض اقدامات دولت سازندگی و تاثیر آن بر وضعیت کنونی اقتصاد کشور، عنوان کرد: دولت هاشمی نقطه آغاز لیبرالیست در جمهوری اسلامی ایران بود.

حجت الاسلام عبدالرحیم علیزاده، معاون راهبردی و سیاسی سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تبیین وقایع تاریخی سالهای بعد از انقلاب و تاثیرات دولت سازندگی بر وضعیت کنونی اقتصاد ایران پرداخت و گفت: در مباحث مربوط به توسعه در سطح دنیا دیدگاه های متفاوتی وجود دارد، البته دیدگاه غالب در این زمینه بر مبنای مکتب لیبرالیسم یا اقتصاد سرمایه داری شکل گرفته که مرکز تولد و رشد آن نیز آمریکا می‌باشد، آمریکا به کمک ابزارهای بین المللی که در اختیار دارد این دیدگاه را به تمام دنیا تسرّی داده است.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: تعدادی از مجامع بین المللی مروج و مامور اجرای تفکر اقتصاد سرمایه داری در سطح جهان هستند، اینها برنامه های خود را چنان پیش برده اند که مسلما امروز می‌توان گفت قدرت مسلط اقتصادی دنیا می‌باشند، آمریکایی ها فهم خودشان از مفهوم توسعه را به این شکل در دنیا غالب کردند.

حجت الاسلام علیزاده ابراز داشت: متاسفانه در ایران قبل از انقلاب این تفکر اعمال می شد اما با شکل گیری انقلاب اسلامی طی مقطعی، تماما به چالش کشیده شد و همین امر موجب گشت تا صاحب منصبان از آن طرف بغلتند و برخلاف جریانی که مد نظر دنیای لیبرالیسم که اقتصاد آزاد بود، به سمت اقتصاد تام دولتی حرکت کنند.

معاون راهبردی و سیاسی سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون خاطرنشان کرد: ابتدای کار در دولت آقای موسوی اولین برنامه توسعه ای که نوشته شد، بر مبنای اقتصاد متمرکز دولتی بود و رنگ و بویی کاملا شرقی داشت و علت اصلی انشعاب مجمع روحانیون مبارز با جامعه روحانیت مبارز تهران همین مسئله بود چرا که عمده روحانیون مخالف برنامه توسعه دولت آقای موسوی بودند.

دولت سازندگی نقطه آغاز لیبرالیسم در جمهوری اسلامی ایران/ محصولات دولت سازندگی!

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به تحولاتی که در دولت سازندگی زیر نظر هاشمی رفسنجانی در ساختار برنامه اول توسعه شکل گرفت، مطرح کرد: محور اقتصاد بازار آزاد دولت آقای هاشمی بود به گونه ای که برنامه اول توسعۀ دولت موسوی در دولت سازندگی با نگاه بازار آزاد بازنویسی شد و در آن تغییراتی کاملا متضاد با آنچه از قبل طرح ریزی شده بود، به وجود آمد.

وی افزود: تفکر و مبانی دولت سازندگی در مقوله توسعه، حتی تا نوشتن برنامه توسعه چهارم نیز به تاثیر گذاری خود ادامه داد.

معاون راهبردی و سیاسی سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون با برشمردن آثار سوء اقتصاد لیبرالیستی، گفت: متاسفانه راهبرد اقتصادی دولت سازندگی مبتنی بر انباشت ثروت و سود بود و از جمله اثرات منفی آن افزایش فاصله طبقاتی و گسترش فقر در جامعه بوده است.

حجت الاسلام علیزاده با وصله ناجور خواندن اقتصاد لیبرالیستی برای زیست بوم اقتصادی ایران، عنوان کرد: امام راحل می‌فرمود محور خودکفایی ما باید کشاوزی، دامداری و صنایع تبدیلی مربوط به آن باشد، اما در مقابل آقایان ادعای اقتصاد صنعتی را داشتند به همین جهت با دقت نظر، سیاست تعدیل اقتصادی و همینطور راهبرد چند نرخی کردن ارز را اعمال کردند که موجب شد تا ما دچار یک شُک جدی اقتصادی شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بنابر آنچه گفته شد، در انتهای دولت سازندگی ما شاهد تورم نزدیک به پنجاه درصدی بودیم و این محصول همان نگاه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد سرمایه داری بود، کما اینکه در دولت آقای روحانی نیز همین امر با جدیت دنبال شد و همان بلای تکراری بر سر اقتصاد کشور آمد.

حجت الاسلام علیزاده در جهت نشان دادن راه نجات از چنگال اقتصاد سرمایه داری، بیان کرد: ما باید به اقتصاد بومی خودمان توجه کنیم و به سمت اقتصاد اسلامی حرکت کنیم، که مصداق بارزش همان اقتصاد مقاومتی در فرمایشات مقام معظم رهبری است.

معاون راهبردی و سیاسی سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون افزود: لااقل اگر نتوانستیم مکتب اقتصادی اسلامی را طراحی و اعمال کنیم، باید اقتصاد مقاومتی را به گونه ای اعمال کنیم که در مقابل تحریم ها و تهدیدهای دشمنان تاب بیاوریم و در عین حال از پیشرفت خودمان و تحولات اقتصادی نیز جا نمانیم.

عوارض فرهنگی اقدامات توسعه گران بر پیکر فرهنگ ایرانی اسلامی

حجت الاسلام علیزاده ضمن اشاره به بی توجهی مسؤولان دولت سازندگی به عوارض فرهنگی اقدامات توسعه گرایانه، یادآور شد: سیاست تعدیل اقتصادی آسیب های فراوانی بر پیکر جامعه وارد آورد، از جمله عوارض فرهنگی که به بهانه ساخت زیرساخت ها به جامعه تحمیل می شد.

وی گفت: با وجود تذکرهای مکرر امامین انقلاب نسبت به عوارض توسعه طلبی با سیاست های اقتصادی دولت سازندگی آقای رفسنجانی، اما مسؤلان آن دوران نه تنها گوش به حرف نمی دادند بلکه می گفتند وظیفه ما ساخت زیر بنا هاست و دستگاه های دیگر بروند عوارض فرهنگی را علاج کنند، به همین جهت ایران در دوره سازندگی با سیاست های غلط اقتصادی که اتخاذ شد، دچار آسیب هایی گشت که تا امروز هم از آن ضربه می خورد.

نظام اقتصادی اسلامی ما کجاست؟

حجت الاسلام علیزاده با اذعان به عدم موجودیت یک مکتب اقتصادی اسلامی تعریف شده برای به کارگیری در سطح کلان مدیریت اقتصادی جامعه، ابراز داشت: حداکثر کاری که می توانستیم انجام دهیم این بود برخی از آموزه های اقتصادی اسلامی را دنبال کنیم از جمله اینکه مسئله عدالت گرایی در برنامه های توسعه ورود جدی داشته باشد.

معاون راهبردی و سیاسی سازمان بسیج اساتید با بیان اینکه سیاست های اصلاحی اقتصادی با مقاومت جریان سکولار و لیبرال مواجه بود، تصریح کرد: گرایشات عدالت محور می توانست علاجی بر مشکلات نظام اقتصادی ما باشد ولی متاسفانه در دولت سازندگی اصلا اعتقادی بر ارزش های اقتصادی اسلامی نبود.

وی ادامه داد: مجریان اقتصادی دولت سازندگی همان نسخه اقتصاد لیبرالی را در دستور کار داشند و اینگونه فکر می کردند که همین نسخه بهترین و شفابخش ترین نسخه است کما اینکه دیگران از اقشار گوناگون مذهبی و غیر مذهبی حامیان آن ها در اجرای طرحشان بودند.

حجت الاسلام علیزاده با خاطرنشان کردن مطالبه چندساله و جدی مقام معظم رهبری مبنی بر تعریف الگوی پیشرفت و عدالت از جامعه نخبگانی کشور، عنوان کرد: کسی این مسئله را به نحو مناسبی پوشش نمی دهد و به هیمن جهت است که ما امروز نظام اقتصادی اسلامی نداریم، این مشکل کار ماست.

ارسال نظرات