۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۷۰۲۸۸۰
حجت‌الاسلام نعیمیان در گفت‌وگو با رسا عنوان کرد؛

اسلام مخالف سلاح های کشتار جمعی/ امر به «اعداد قوه» برای مقابله با سلطه گری

اسلام مخالف سلاح های کشتار جمعی/ امر به «اعداد قوه» برای مقابله با سلطه گری
استاد حوزه گفت: حرکت به سمت سلطه‌گری محکوم است؛ شرع مقدس اسلام ارزشی برای کشتن انسان‌ها قائل نیست و برای مقابله با سلطه گری امر به اعداد قوه می‌کند.

اشاره: جنگ‌های جهانی که در اروپا آغاز شد، بستری بود تا نظام سلطه بتواند با استفاده از دانشمندان به توسعه سلاح‌های مختلف بپردازد. اولین مدل‌های تانک، هواپیماهای جنگنده، سلاح‌های مدرن، سلاح‌های ش.م.ه یا ش.م.ر در این جنگ‌ها اختراع شدند، توسعه یافتند و به خطری تازه تبدیل شدند. یکی از حروف مخفف ش.م.ه همان سلاح هسته‌ای است. اسلحه‌ای که توسط اوپنهایمر، دانشمند آمریکایی مشهور به پدر بمب اتمی ساخته شد، بر سر مردم هیروشیما و ناکازاکی فرود آمد و تعداد زیادی از مردم بیگناه را در کسری از ثانیه به قتل رساند. 

از این رو حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان، مدیر مؤسسه آموزشی حوزوی امام رضا (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با اشاره به مدرن شدن خشونت و وحشی‌گری گفت: اگر در جنگ‌های سی ساله درون اروپا با تکیه بر شعارهای مذهبی، جنگ مذهبی رونق داده شد، افرادی در آن نقش آفرینی می‌کردند که می‌خواستند زمام جامعه را به دست بگیرند و سلطه گرایی و حاکمیت بر مردم را تعمیق ببخشند.

وی افزود: وحشی‌گری در دوران مدرن به اوج خود رسیده و حتی قالب‌ها و شکل‌های نوینی پیدا کرده است.

مدیر مؤسسه آموزشی حوزوی امام رضا (ع) با اشاره به کشف انرژی هسته‌ای و دست یابی به سلاح اتمی توسط دانشمندان اجیر شده نظام سلطه اظهار داشت: دانشمندان می‌خواستند خود را در اختیار علم قرار دهند؛ اما خود را در اختیار سلطه گری قرار دادند، البته برخی آگاهانه به این سمت رفتند و می‌دانستند فرجام تلاش‌های علمی آن‌ها در چه سمت و سویی به کار گرفته خواهد شد، آن‌ها اخلاق را به صورت جدی زیر پا گذاشته‌اند و دنیای جدید را به سمتی بردند که وحشی‌گری در آن قالب نوینی پیدا کرد.

وی ادامه داد: وقتی آمریکا بمب اتمی را ساخت و مخترعان بمب اتم اجمالاً می‌دانستند که در آینده چه اتفاقی بر سر بشریت می‌آید. وقتی دو بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی منفجر شد، دانشمندان این تفصیل را دیدند اما مهم این نبود که این تفصیل را دیده باشند یا نه.

حجت الاسلام نعیمیان زیرپا گذاشته شدن اخلاق را یکی از نتایج سوء استفاده جریان سلطه از علم و دانش دانست و ابراز داشت: وقتی استعمار در تجربه تاریخی خود میلیون‌ها انسان را زیر پای خود لگد کرد، دیگر برای او تفاوت نمی‌کند که یک شهر چند میلیونی از بین برود؛ زیرا چنین بشر وحشی در محضر شیطان بزرگ درس خود را به خوبی آموخته و خشونت را در زمین به نمایش گذاشته است.

وی به داستان اعتراض ملائکه هنگام آفرینش انسان اشاره کرد و افزود: خداوند متعال این خونریزی و خشونت را نفی نکرد و هر چه زمان گذشت ما شاهد رشد فزاینده این خشونت بودیم.

مدیر مؤسسه آموزشی حوزوی امام رضا (ع) به جنگ‌های رخ داده در دوران مدرنیته اشاره و خاطرنشان کرد: این میزان از کشتار مظهر مدرنیته‌ای است که ادعای پیشرفت می‌کند و پیشرفت آن در خدمت قتل و کشتار جمعی قرار گرفته و اگر ما همه تاریخ و همه خشونت‌ها را جمع بزنیم، این خشونت و کشتار مدرن بیش از کشتارها و خشونت‌های کل تاریخ خواهد بود.

وی ادامه داد: کسی که انرژی می‌گذارد تا متخصص رشته‌ای شود و در جرگه دانشمندان قرار بگیرد، قطعاً جذابیت علم برای او اهمیت دارد، البته نظام سلطه و سرمایه داری تلاش کرده تا بسیاری از دانشمندان در سرتاسر جهان را به خدمت بگیرد و این فرآیند پیچیده‌ای نیست که یک فرد از میل به شکوفا شدن استعدادهایش در خدمت سلطه گران قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام نعیمیان با اشاره به زندگی اوپنهایمر و ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم تبیین کرد: اوپنهایمر بمبی را ساخت که آینده بشریت را به سمتی جدید برد، او نمی‌توانست تصور کند که بمبی که می‌سازد بر سر مردم هیروشیما و ناکازاکی پرتاب خواهد شد.

وی ادامه داد: ما نقد عمیقی به مدرنیته داریم، از طرفی ارزش‌های اسلامی که به دنبال تکریم‌های انسان است، ارزش‌هایی متعالی است که به دنبال کشتار انسان‌های بی‌گناه و اعمال خشونت نمی‌رود؛ البته خشونت به عنوان یک وسیله‌ای صرفاً برای رفع فتنه است.

مدیر مؤسسه حوزوی امام رضا (ع) هدف الهی را قتال و خشونت ندانست و توضیح داد: آن چه برای خداوند متعال اهمیت دارد، رفع فتنه‌هایی است که به دنبال خشونت و سلطه‌گری هستند، دین خدا می‌آید تا ارزش‌های متعالی انسانی را بر روی زمین حاکم کند؛ بنابراین هرگز کشتار انسان‌ها برای خداوند ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: ساختن یک ابزار نظامی در خدمت سلطه‌گری هیچ معنایی ندارد؛ اما ناگزیر هستیم تا ارزش‌هایی را برای مبارزه نظامی قرار دهیم که خداوند متعال اعداد قوه از ابزارهای خشن را تنها به همین اندازه تجویز می‌کند؛ اما نه با ساختن بمب اتم و سلاح‌های کشتار جمعی.

حجت‌الاسلام نعیمیان در نقد فرعونیت جریان سلطه گفت: حرکت به سمت سلطه‌گری حرکتی نافرجام و محکوم است، شرع مقدس اسلام ارزشی برای کشتن انسان‌ها قائل نیست و برای مقابله با سلطه گری امر به اعداد قوه می‌کند.

وی ادامه داد: در نگاهی که ما به آینده بشریت داریم، منجی برای حاکم کردن عدالت در جهان ظهور خواهد کرد؛ نه برای افزودن بر سلطه‌گری بخشی از افراد در جهان؛ بنابراین همه ابزارهای جنگی در خدمت رفع ذلت و عبودیت در برابر فرعون‌های جدیدی است که از ابزارهای مدرن مانند بمب هسته‌ای استفاده می‌کنند که ما در فقه و شرع خود به چنین ابزارهایی ارزش بالاصاله قائل نیستیم.

مدیر مؤسسه حوزوی امام رضا (ع) با اشاره به اجماع فتاوای مراجع معظم تقلید گفت: ما از برخی جنگ افزارها، فنون و ابزارهای نظامی استفاده می‌کنیم؛ اما دلیلی نیست که به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی باشیم.

وی افزود: تقابل با سلطه‌گری مستلزم پرهیز جدی از ابزارهایی است که سلطه‌گری را برای انسان به ارمغان می‌آورد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات