۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۷۰۲۸۸۷
حجت الاسلام احتشام در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

شورای نگهبان سدی محکم در برابر جریان های غیر اصیل نظام

شورای نگهبان سدی محکم در برابر جریان های غیر اصیل نظام
استاد حوزه علمیه گفت: آنچه که نتوانسته انقلاب اسلامی را به سرنوشت انقلاب های دیگر کشورها دچار کند، ایستادگی شورای نگهبان بر مواضع اصیل قانون اساسی بوده است.

حجت الاسلام علی احتشام کاشانی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به یک اسفندماه سالروز انتخاب اولین گروه فقهای شورای نگهبان، به بررسی عملکرد فقهی شورای نگهبان در ادوار مختلف پرداخت و گفت: در نهضت مشروطیت نقش ابتدایی برای علما و دین شناسان برای جلوگیری از انحرافات پیش بینی شده بود، اما متأسفانه با تخریب علما و فقهای دروه مشروطه زمینه برای حفظ آرمان های اصیل اسلام ناب محمدی از بین رفت.

امام جمعه موقت کاشان ابراز کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مجلس خبرگان رهبری برای پاسداشت خون شهدا و زحمات ملت بزرگ و عدم انحراف اسلام ناب و تشیع راستین، عده ای از حقوق‌دانان و دین شناسان فقیه را به عنوان پاسداران حریم ارزشهای اسلامی و حقوق این ملت معین کرد.

حجت الاسلام احتشام نظارت بر انتخابات را مهمترین وظیفه شورای نگهبان دانست و تصریح کرد: نظارت بر انتخابات در طول چهل و سه سال انقلاب اسلامی آموزن بزرگی برای شورای نگهبان بود که این شورا در ادوار مختلف توانست براساس مصالح نظام و ملت به وظیفه قانونی و شرعی خود به درستی عمل کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ابراز داشت: آنچه که نتوانسته انقلاب اسلامی را به سرنوشت انقلاب های دیگر کشورها دچار کند ایستادگی فقها و حقوقدانان شورای نگهبان بر مواضع اصیل قانون اساسی بوده است.

وی به بررسی علل هجمه های دشمنان به مواضع شورای نگهبان پرداخت و گفت: هر چیزی در برابر خواست و اهداف دشمن مانع ایجاد کند، قطعا مورد نفرت آنها قرار می گیرد، بنابراین تمام وظایفی که بر عهده شورای نگهبان قرار داده شده مورد هجوم دشمنان قرار گرفته است.

امام جمعه موقت کاشان ابراز داشت: برای حفظ و بقای انقلاب اسلامی، باید ارزشهای اسلامی و ملی ما حفظ شود و والاترین و قویترین حافظان این ارزشهای انقلاب برای مجریان، قانون‌گذاران و قضاوت‌کنندگان، شورای محترم نگهبان بوده که همواره شورای نگهبان مورد تأیید امامین انقلاب قرار گرفته است.

حجت الاسلام احتشام با بیان اینکه عملکرد شورای انقلاب همواره مورد تاکید امامین انقلاب بوده، تصریح کرد: امام راحل به فقها و حقوقدانان شورای نگهبان تاکید کردند که اگر همه یک طرف ایستادند و شما دریافتید که مساله ای خلاف حق، دین و قانون است، از مواضع خود دفاع کنید.

وی به تبیین علل مخالفت برخی افراد و جریان های سیاسی در برابر احکام شورای نگهبان پرداخت و افزود: خواسته و شهوت سیاسی عده ای بر حفظ قدرت حزبی و شخصی و عدم توجه به آرمان ها و ارزشهای ملی، سبب مخالفت با مواضع شورای نگهبان می شود، از این رو اگر انسان بخواهد دیکتاتوری پیشه کند و همواره فکر و راه و روش خود را ملاک عمل قرار دهد، قطعا تن به هیچ مانع و سدی نخواهد داد.

امام جمعه موقت کاشان اظهار کرد: افراد و جریان هایی که مادامی که شورای نگهبان با نظر آنها موافق است از این نهاد دفاع می کنند، اما زمانی که این شورا قانون و نظارتی برخلاف نظر آنها اعمال می کند به تخریب این نهاد مقدس می پردازند به سبب عدم توجه این افراد به ارزش و جایگاه واقعی و قانونی شورای نگهبان است.

حجت الاسلام احتشام با بیان اینکه ارزش شورای نگهبان پاسداشت از ارزش اسلام ناب و اصیل بوده که در قانون اساسی برای مجریان، قانونگذاران و قوه قضاییه تبیین و ترسیم شده، گفت: افراد و جریان هایی که همواره به دنبال دیکته کردن افکار خود در نظام هستند قطعا با نظر شورای نگهبان مخالفت می کنند، زیرا طبق فرموده امام خمینی(ره) وظیفه شورای نگهبان جلوگیری از دیکتاتوری است، از این رو همواره دیکتاتورها در برابر سد قانونی موضع گیری خواهند کرد.

ارسال نظرات