۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۷۰۳۰۸۱
حجت‌الاسلام اسلامی اردکانی در دور دوم گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن:

اخلاق زیست‌ محیطی شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است

اخلاق زیست‌ محیطی شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است
اردکانی با بیان فضیلت‌های زیست محیطی از منظر اسلام گفت: اخلاق زیست‌ محیطی شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است که می‌کوشد روابط انسان را با محیط پیرامون خود تبیین کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن اسلامی اردکانی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در سخنرانی خود در دومین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن با موضوع «محیط زیست در اسلام و شینتو» که با هماهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان در توکیو برگزار شد، مقاله خود را با موضوع «فضیلت‌های زیست محیطی از منظر اسلام» ارایه داد.

وی اظهار کرد: اخلاق زیست‌ محیطی شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است که به بررسی ارزش در دل طبیعت و جایگاه انسان در آن می‌پردازد و می‌کوشد روابط انسان را با محیط پیرامون خود تبیین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامی اردکانی افزود: رهیافت‌های متعددی به این شاخه اخلاقی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها رهیافت فایده‌باورانه و رهیافت تکلیف‌گرایانه است. این دو رهیافت در عین داشتن قوت‌های خاص خویش، هر کدام در حل برخی مسائل نظری و عملی ناکام می‌ماند.

وی مطرح کرد: در برابر این دو رهیافت، می‌توان از رهیافت فضیلت‌مدار سخن گفت که در آن سخن از تکلیف یا فایده و پیامد اعمال نیست، بلکه سخن آن است که انسان با فضیلت در مواجهه با طبیعت و محیط پیرامون خود چه منشی دارد و متناسب با آن چه رفتاری در پیش می‌گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از منظر اسلامی، انسان با فضیلت کسی است که در خود منش‌های مناسبی پرورش داده است که در مواجهه با طبیعت و پیرامون خویش آن را آشکار می‌کند. برخی از این منش‌ها یا فضیلت‌ها عبارتند از شگفتی، تواضع، شفقت، همدلی و قدردانی.

وی خاطرنشان کرد: این نگرش به رفتارهای خاصی در عمل می‌انجامد که در مکمل نگرش و بینش شخص با فضیلت است.

بنابر این گزارش، به همت رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و با همکاری مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جینجا هونچو سازمان معابد شینتوئی، دانشگاه کوگاکان و معبد ایسه، دور دوم گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن با موضوع «محیط زیست در اسلام و شینتو» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قهرمان سلیمانی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ساتوشی کاوانو، رئیس دانشگاه کوگاکان مهمترین مرکز تربیت و آموزش شینتوئی در ژاپن و آتسوشی اوشیئو، رئیس ارتباطات جینجاهونجو (سازمان معابد شینتوئی) این کشور آغاز شد.

در این برنامه، شخصیت‌های مختلفی از ایران و ژاپن همچون حجج اسلام محسن الویری، استاد دانشکده مطالعات تاریخی و سیاسی دانشگاه باقرالعلوم، سید حسن اسلامی اردکانی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، ابراهیم (تاتسوایچی) ساوادا، معاون پژوهشی جامعةالمصطفی(ص) شعبه ژاپن و علی مشهدی، استاد حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه قم، رحیمی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، حسین دیوسالار، رایزن سابق فرهنگی ایران در ژاپن از کشورمان حضور و به ایراد سخن پرداختند.

همچنین، ماساناری ایتایی، استاد بخش شینتو دانشکده ادبیات دانشگاه کوگاکان، ساتورو اوتووا، رئیس ارتباطات معبد ایسه مهمترین و مقدس ترین معبد شینتوئی و زیر نظر خاندان امپراطوری، هیتوشی اوکاییچی، رئیس بخش امور جشنواره مؤسسه تحقیقاتی جینجاهونچو، یوریئو فوجیموتو، استاد دانشکده فرهنگ شینتو دانشگاه کوکوگاکوئین و دکتر ساکورائی استاد دانشگاه کوکاگان از کشور ژاپن سخنرانی و در نشست‌های مختلف و جداگانه مقالات خود را ارائه دادند.

علاوه بر سخنرانان، مجتبی نوروزی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و مدیریت عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر ضیایی، مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زارع بی عیب، مدیرکل مرکز بین‌الملل تبلیغ، علی اصغر عامری، معاون مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها، محمد جعفری‌ملک، رئیس گروه گفت‌وگوی ادیان و آئین‌های شرقی، رستم‌آبادی، رئیس اداره مسیحیت کاتولیک مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و ... نیز در این نشست حضور داشتند.

احسان جوانمردی و ساتوشی موریشیما به عنوان مشاوران و هماهنگ کننده برنامه‌های این نشست یک روزه حضور یافتند و نسبت به اجرای برنامه اقدام کردند.

پیش از این نیز اولین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با نودمین سالگرد آغاز روابط رسمی دو کشور ایران و ژاپن در بهمن‌ماه 1397 با عنوان «خانواده در اسلام و شینتو» با حضور شخصیت‌های علمی دو کشور در شهر مقدس ایسه از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن برگزار شد./۹۸۸/

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات