۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۷۰۳۱۶۹

تهدید بزرگ زیست محیطی در ایلام

تهدید بزرگ زیست محیطی در ایلام
زمین خواری و کوه خواری در ایلام موجب تخریب و وارد شدن آسیب به زیرساخت‌های شهری و ساخت منازل غیر استاندارد و غیرمجاز در بستر رودخانه‌های این مناطق شده که با کمترین رانش زمین و دیگر حوادث طبیعی ویران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه استان‌های خبرگاری دانشجو، اراضی ملی متعلق به عموم افراد جامعه بوده و باید مطابق با مصالح عامه مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرند، اما با این وجود در سال‌های اخیر به دلیل افزایش جمعیت، افزایش قیمت خرید مسکن، سودجویی برخی افراد فرصت طلب و... تصرفات غیر قانونی در اراضی ملی مناطق مختلف کشور از جمله استان ایلام افزایش داشته است.

 

تصرف غیر قانونی اراضی ملی و طبیعی مسئله تازه‌ای نیست، اما گسترش این پدیده و نبود ساز و کار جهت مقابله قاطع با زمین‌خواران باعث می‌شود بخش وسیعی از جنگل ها، کوه‌ها و اراضی ملی در کشور و به تبع آن استان ایلام تخریب شوند.

 

زمین خواری و کوه خواری تهدیدی بزرگ در ایلام

بی شک زمین‌خواری و کوه خواری تهدیدی جدی علیه بخش وسیعی از منابع طبیعی از جمله جنگل‌ها، کوه‌ها محسوب می‌شود؛ به همین علت الزامیست برخورد با زمین‌خواران در دستور کار دستگاه‌های ذیربط از جمله راه‌ و شهرسازی، منابع طبیعی و مسئولان قضایی و نظارتی قرار گیرد تا بیش از پیش شاهد نابودی اراضی ملی در استان نباشیم.

 

روز به روز از وسعت جنگل های دامنه کوه‌ها در اطراف استان ایلام کاسته می‌شود و اسکلت‌های آهنی و ساختمان‌های سنگی جایشان را در دل طبیعت باز می‌کنند. استان کوهستانی ایلام که بخشی از جنگل‌های زاگرس و درختان بلوط را در خود جای داده، این روزها درگیر پدیده کوه‌خواری شده که علاوه بر تخریب کوه‌ها، مراتع و جنگل‌ها، باعث افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز و حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها شده است. کارشناسان محیط زیست معتقدند در صورت بی‌توجهی مسئولان نظارتی به این پدیده و جلوگیری نکردن از آن به زودی بخشی از کوه‌ها و جنگل‌های اطراف استان از بین خواهند رفت.

 

٩٣ برای نخستین‌بار واژه کوه‌خواری به ادبیات کشور اضافه شد. اما پیش از آن سال‌ها بود که کوه‌های بسیاری آماج حمله بودند، ولی کسی از آنها نمی‌گفت. نه از تکه‌تکه شدن‌شان صحبت می‌شد و نه برداشت از آنها موضوع کسی بود. همان ‌سال رئیس سازمان امور اراضی وقت کشور از کوه‌خواری به‌عنوان پدیده‌ای جدید نام برد. سال‌هاست که استان‌های شمالی بیشترین حجم کوه‌خواری را تجربه می‌کنند و حالا نوبت به استان‌های غربی و کوهستانی رسیده است. در استان ایلام به طور مشخص پدیده کوه خواری در مناطق بالاتر از کمربندی منطقه هانیوان، اطراف شهر ایلام و در شهرستان دهلران بیشتر قابل مشاهده است. 

 

این روزها در اطراف شهر ایلام پدیده کوه خواری بسیار زیاد شده است، افرادی سودجو و دلال با تخریب اراضی ملی، جنگل‌ها و کوه‌های اطراف شهر ایلام نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام می‌کنند. متاسفانه این پدیده باعث افزایش حاشیه نشینی و معضلات اجتماعی در شهر نیز شده است. به صورت واضح در ساخت و سازها و اطراف منازل درختان بلوط قابل مشاهده هستند.

 

جالب اینجاست در نبود نظارت دستگاه‌های متولی، این اراضی به راحتی خرید و فروش می‌شوند. به طور مشخص پدیده کوه خواری در مناطق بالاتر از کمربندی منطقه هانیوان بیشتر قابل مشاهده است. در صورت عدم جلوگیری از این پدیده به زودی بخشی از کوه‌ها و جنگل‌های اطراف شهر ایلام از بین خواهند رفت.

 

رفع تصرف زمین خواری به ارزش ۱۰ میلیارد

اخیرا نیز سردار دلاور القاصی‌مهر، فرمانده انتظامی استان ایلام از رفع تصرف زمین خواری به ارزش ۱۰ میلیارد ریال در شهر ایلام خبر داد و گفت: در پی وصول خبر یک فقره زمین خواری به پلیس امنیت اقتصادی استان، مبنی براینکه شخصی به صورت غیر قانونی اقدام به تصرف و ساخت و ساز در اراضی ملی تحت تملک دولت کرده، موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی استان قرار گرفت.

 

وی افزود: با انجام تحقیقات میدانی و جمع آوری اسناد و مدارک و مستندات لازم، مشخص شد این فرد نسبت به تصرف غیر قانونی ۲۵۰ متر از اراضی ملی در حاشیه شهر ایلام اقدام کرده است.

 

فرمانده انتظامی استان ایلام با بیان اینکه با همکاری یگان حفاظت سازمان ملی و مسکن راه و شهرسازی و هماهنگی مقام قضایی، متهم شناسایی و دستگیر شد، ادامه داد: با تلاش ماموران پلیس امنیت اقتصادی و یگان حفاظت سازمان ملی و مسکن راه و شهرسازی استان از این زمین رفع تصرف شد.

 

القاصی‌مهر با بیان اینکه ارزش ریالی این زمین رفع تصرف شده توسط کارشناسان ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است، خاطرنشان کرد: در این خصوص متهم با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.

 

ارسال نظرات