۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۷۰۳۵۰۱
رئیس اندیشکده راهبردی رسانه ها و فضای مجازی مطرح کرد؛

ضرورت کارشناسی دقیق در طرح تنظیم مقررات فضای مجازی

ضرورت کارشناسی دقیق در طرح تنظیم مقررات فضای مجازی
حسینی دانا گفت: وجود مقررات و ضوابط در فضای مجازی نیازی بسیار اساسی است، اینکه بحث های سیاسی و جناحی انجام می شود، کارهای کوتاه مدتی است که فایده ای نیز در بر ندارد.

اشاره: مسأله قانون‌گذاری در مدیریت فعال فضای مجازی، امری مرسوم و متداول در میان بسیاری از کشورهای جهان است که از این طریق منافع خود را از این فضای آشفته، حداکثری کرده و آسیب‌ها را به حداقل، کاهش می‌دهند، بی‌شک قانون‌مند کردن چنین فضایی دارای اقتضائات ویژه‌ای است که اگر مراعات نشود، بُعد تأثیرگذاری قانون دچار چالش می شود.

به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گو با حمیدرضا حسینی دانا رئیس اندیشکده راهبردی رسانه ها و فضای مجازی به ضرورت این موضوع پرداخته است.

رسا - با طرحی روبه رو هستیم که چندین مرتبه تغییر نام داده است، آیا با تغییر نام اصلاحاتی اساسی صورت گرفته یا به نوعی به دنبال ساکت کردن مخالفین خود است؟

این نگاه را به کلی عوض کنید و به دنبال مخالف و موافق نباشید، ما یک کشور بزرگ هستیم و یک دنیای بزرگتری به نام دنیای مجازی به روی ما باز شده است و این دنیای بزرگتر قانون و مقررات می خواهد، نظم و انضباط در این جامعه مجازی لازم و ضروری است و اگر دیر به فکر افتاده ایم و چند سالی نسبت به آن بی توجه بوده ایم، اما امروزه آنقدر این احساس نیاز خود را نشان داده است که هم زندگی تفننی و هم کسب و کار و فعالیت های روزمره به این فضا مرتبط شد است، بنابراین وجود مقررات و ضوابط نیاز اساسی و ضروری است، اینکه بحث های سیاسی و جناحی انجام می شود، کارهای کوتاه مدتی است که فایده ای نیز در بر ندارد، ما یک کارشناسی محکم، قوی و فنی می خواهیم که با نگاهی دقیق مقرراتی را وضع کنند تا مردم بتوانند به درستی از فضای مجازی استفاده کنند و از مزایای آن سود ببرند.

رسا - چند مرتبه این طرح در کمیسیون مطرح شده است، اما وقتی به صحن مجلس یا هیئت رئیسه می رسد آن را ابطال می کنند، آیا این نشان از عدم پختگی طرح می باشد؟

همزمانی این طرح با جابجایی قدرت ریاست جمهوری از یک جناح به جناح دیگر، عدم اقناع جامعه، عدم کارشناسی کافی طرح و درست کردن مسائل حاشیه ای از سوی کسانی که طرح را پیشنهاد کرده بودند، موجب شد، این طرح بارها به کمیسیون ارجاع داده شود و نهایت به اینجا ختم شود.

تشطط آرا و نبود یک استراتژی واحد در موضوعات فرهنگی زمینه اجرایی نشدن طرح های فرهنگی را به دنبال دارد و متاسفانه به حوزه سیاسی نیز کشیده می شود و عده ای موجی راه می اندازند و موج سواری می کنند.

ضرورت کارشناسی دقیق در طرح تنظیم مقررات فضای مجازی

رسا - آیا این اخبار ضد ونقیض اجرای طرح صیانت به این طرح لطمه نزده است؟

قطعاً ضربه می زند، به جای اینکه طرح فرصت کارشناسی داشته باشد و چکش کاری شود، دستخوش موج سواری های سیاسی است و اگر این داستان اینگونه ادامه پیدا کند حتی اگر طرح هم تصویب شود، این مصوبه برای اجرا نه تنها زمینه مردمی نخواهد داشت بلکه به خاطر نقصان و عجله ای بودن باعث می شود، طرح پخته ای نباشد و نهایتاً عملکرد طرح به سود عامه مردم نباشد.

رسا - با توجه به فرمایشات حضرتعالی آینده این طرح را چگونه می بینید؟

به نظر من با توجه به نیاز فوق العاده کشور به ساماندهی فضای مجازی باید کار کارشناسی قوی صورت بگیرد، نه تنها به این اینترنت و فضای مجازی معمولی بلکه اتفاقات مهمی به نام متاورس و اینترنت ماهواره ای در حال محقق شدن است، برای آن زمان هم باید قانون و مقررات داشته باشیم، به علاوه اینکه به تعارض منافع بی توجهی می کنیم، در قانون مند کردن فضای مجازی نبایدگرفتار رقابت های افراد، سازمان ها، جناح ها شویم که آنچه هدف اصلی بوده دچار نقض و غرض شود و مع الاسف صیانت از جامعه و فرهنگ به دلیل بحث های حاشیه ای به فراموشی سپرده شود.

ضرورت کارشناسی دقیق در طرح تنظیم مقررات فضای مجازی

رسا - چرا طرحی با این ضریب از اهمیت پیوست رسانه ای و اقناع عمومی به همراه نداشت؟

در ابتدا به دلیل همزمانی با بحث انتخابات ریاست جمهوری و آماده نبودن فضای عمومی و به نوعی به خاطر بی اعتمادی مردم به دلیل سانسورهای قبلی روی اینترنت، پیام رسان ها و ... اعتماد چندانی به قانون گذار و مقررات ملی نداشتند، من معتقدم پیوست رسانه ای داشت، آن هم با تهاجمی به جامعه و جناح هایی که احتمال مخالفتشان می رفت و به همین خاطر فضا را به هم ریخت، اگر این طرح بدون آن حاشیه سازی طراحان اولیه وارد می شد، شاید بین مردم بهتر پذیرفته می شد.

رسا - سخن پایانی

ما باید نگاه راهبردی به این موضوع داشته باشیم، خیلی از کشورها دچار مشکلات ما هستند و برای آن راه حل  دارند، بنظر می رسد پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه حلی برای حوزه فرهنگی و فناوری عمومی و مردمی نداریم، به دلیل ناکامی ها و سیاست گذاری های قبلی در این حوزه فکر می کنیم همیشه در برابر فناوری شکست خورده ایم، متاسفانه در حوزه تصمیم گیری و برنامه ریزی نه تنها خودمان به خودمان باخته ایم، به حرف بزرگترهایمان نیز گوش نکرده ایم و به فرمایشات رهبری نیز توجهی نمی کنیم و سیاست هایی می گذاریم که برای امروز و فردا است، نگاه کلان نداریم.

همان کشورهای رده اول مثل آمریکا، چین، فرانسه و کانادا نیز انواع و اقسام مقررات دارند که فعالیت هایشان موجب صیانت در جامعه می شود و تمام مردم با آن همراهی و به عنوان قانون آن را می پذیرند و از دولت مطالبه کنند که سرمایه و کسب و کارشان در فضای جدید حفظ شود، نگاه استراتژیکی در اینجا لازم است که ما بتوانیم جامعه را به نظم و انضباط مورد نیاز برسانیم.

رسا - باتشکر از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات