۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۷۰۳۷۴۴
آیت الله خاتمی عنوان کرد؛

گره خوردن حوزه با سیاست به معنای صحیح آن/ دین منهای سیاست، انکار بدیهیات است

گره خوردن حوزه با سیاست به معنای صحیح آن/ دین منهای سیاست، انکار بدیهیات است
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: جدا دیدن حوزه از سیاست جدا دیدن حوزه از حوزه است و حوزه گره خورده با سیاست به معنای درست آن یعنی تدبیر و مدیریت است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در همایش علمی آیت الله صافی گلپایگانی؛ میراث‌دار صد سال تاریخ حوزه علمیه قم که در سالن همایش های دارالشفاء برگزار شد، گفت: خاندان و بیت حضرت آیت الله صافی در قبل از انقلاب شجاعانه به شاه پهلوی تذکر می دادند و بعد از انقلاب نیز حضرت آیت‌الله صافی همواره مدافع ولایت و انقلاب بود.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه حوزه صدساله ما از آغاز تا کنون ۶ دوره داشته است، اظهار کرد: دوره اول دوره ۱۵ ساله مرحوم آیت الله حائری، دوره دوم دوره فطرت که بین عصر آیت الله حائری و حضرت آیت الله بروجردی و اعلام ثلاث است و دوره سوم عصر حضرت آیت الله بروجردی است که می توان از آن به عنوان عصر شکوفایی حوزه علمیه قم یاد کرد.

وی افزود: دوره چهارم دوره تبعید امام بود که در این عصر حضرت آیت الله گلپایگانی در حفظ حوزه و مبارزه با طاغوت نقش اول را داشت در این دوره سیاه تنها صدایی که از حوزه و قم بلند می شد، صدای حضرت آیت الله گلپایگانی بود.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: دوره پنجم عصر امام خمینی و دوره ششم دوره مقام معظم رهبری است که انصافا اگر بخواهیم خدمات این عصر را فهرست کنیم نیازمند همایشی مجزا می باشد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه می‌گویند حاج شیخ عبدالکریم حائری به دلیل جدایی دین از سیاست موفق بود، تصریح کرد: این سخن نادرست است به دلیل آن که حوزه علمیه قم حافظ دین است و دین منهای سیاست به تعبیر امام انکار بدیهیات است، امام به پنج دلیل به پیوند دین و سیاست معتقد بودند.

وی با بیان دلایل امام خمینی مبنی بر پیوند دین و سیاست ابراز کرد: جامعیت اسلام، ماهیت و چگونگی احکام اسلام، ادله روایی از جمله دلایل امام مبنی بر پیوند دین و سیاست است، جدا دیدن حوزه از سیاست جدا دیدن حوزه از حوزه است؛ حوزه گره خورده با سیاست به معنای درست آن یعنی تدبیر و مدیریت است.

امام جمعه موقت تهران با تبیین سیاست تصریح کرد: سیاست گاهی به قیام و گاهی به نرمش قهرمانانه تعریف و توصیف می شود، لذا این تفسیر که سیاست یعنی مبارزه تفسیر درستی نیست بلکه تفسیر صحیح سیاست به معنای تدبیر است و کاری که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم در اوج جایگاه جلادی رضاخان انجام داد اوج سیاست بود.

آیت الله خاتمی با تاکید بر اقدامات شیخ عبدالکریم حائری خاطرنشان کرد: این که می گویند ایشان با رضاخان درگیر نشده است بر اساس اسناد کاملاً غلط است ایشان در مسأله حجاب و دست اندازی وزارت فرهنگ رضاخان به حوزه با قاطعیت ایستادگی کرد و باید این را در نظر گرفت که موقعیت عصر نهضت امام خمینی برای حاج شیخ عبدالکریم مهیا نبود.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه رضاخان به دنبال بهانه برای به توپ بستن قم بود، خاطرنشان کرد: مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری در چنین شرایطی چه باید می کرد؟ حفظ حوزه برای ایشان مهم بود چرا که ماندگاری حوزه، مرحوم امام و حضرت آیت الله صافی ها را به وجود آورد و خاری در چشم دشمنان اسلام شدند، اگر مرحوم شیخ عبدالکریم سیاسی نبود، اینگونه رفتار پخته‌ای از ایشان انجام نمی شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: گزاره ای که بر جدایی دین از سیاست در رفتار آیت الله حائری تاکید دارد، گزاره صحیحی نیست.

ارسال نظرات