۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۷۰۳۹۷۷
کارشناس رسانه:

بدون اقناع سازی هر طرحی به شکست منتج خواهد شد

بدون اقناع سازی هر طرحی به شکست منتج خواهد شد
حجت الاسلام لیراوی گفت: اگر طرحی بدون اقناع عمومی انجام شود آن کار ابتر خواهد بود، تا زمانی که اقناع سازی انجام نشود هر طرح دیگری نیز با شکست مواجه خواهد شد.

حجت الاسلام لیراوی استاد حوزه علمیه و کارشناس رسانه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت ساماندهی به فضای مجازی گفت: فضای مجازی امروزه کاربرانی بسیاری چه در داخل کشور و چه در سطح بین الملل دارد و از این جهت دارای ابعاد داخلی و بین المللی است.

وی افزود: در داخل کشور ما نیز همانند دیگر نقاط دنیا بسیاری از مردم کسب و کارهایشان با فضای مجازی گره خورده است، به طوری که اگر چند ساعت اختلالی در این فضا و امکانات آن ایجاد شود بسیاری از مشکلات در سطح جامعه به وجود می آید و موجب نارضایتی خواهد شد، از این جهت لازم است اگر قرار بر طرحی در راستای ساماندهی فضای مجازی انجام شود باید سنجیده، حساب شده و با مشورت متخصصان این امر انجام شود.

حجت الاسلام لیراوی با اشاره به طرح تنظیم مقررات فضای مجازی عنوان کرد: اگر یک بار این طرح تصویب شود و کارآمدی لازم را نداشته باشد برای همیشه کنار گذاشته خواهد شد و آن اهداف صحیحی که طراحان طرح داشتند از بین خواهد رفت به همین خاطر نباید با عجله و بدون مشورت کارشناسان این کار مهم صورت گیرد.

کارشناس رسانه با تاکید بر بی اهمیت بودن تغییر نام طرح ابراز کرد: طرحی در یکی از کمیسیون مجلس با عجله تصویب شد و کارایی لازم را نداشت و تغییراتی از جمله تغییر نام در آن دادند و مسلم است که تغییر نام اهمیتی در اصلاح کار نخواهد داشت و این طرح باید به صورت مبنایی مورد اصلاح قرار بگیرد.

وی عدم پختگی طرح را علت ابطال طرح توسط هیئت رئیسه مجلس دانست و اظهار داشت: اگر در خارج از مجلس مشاوران متععد روی این طرح نظر ندهند و اصلاح صورت نگیرد، آمدن طرح به صحن مجلس کمکی به کار نخواهد کرد، چرا که نمایندگان نیز تخصص لازم را در این زمینه ندارند.

حجت الاسلام لیراوی نادیده گرفتن پیوست رسانه ای را به علت عدم درک اهمیت رسانه برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه در کارهای دیگر ماهم چنین نقصی وجود دارد و لازم است نمایندگان مجلس به پیوست رسانه ای توجه کنند، اگر طرحی پیوست رسانه ای را به همراه داشته باشد در اقناع سازی جامعه نقش بسزایی خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه افزود: اقناع سازی یکی از اصول مهم بحث ارتباطات است و اگر طرحی بدون اقناع عمومی انجام شود آن کار ابتر خواهد بود، مخصوصاً در مورد فضای مجازی که ارتباط تنگاتنگی با تک تک آحاد جامعه دارد.

وی نظرسنجی و افکار سنجی را برای اقناع سازی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با افکارسنجی باید ذائقه مردم را بدست آورد و با توجه به اصول و خطوط قرمز نظام این اقناع صورت بگیرد، تا زمانی که اقناع سازی انجام نشود هر طرح دیگری نیز با شکست مواجه خواهد شد.

حجت الاسلام لیراوی با اشاره به عدم مدیریت فراگیر رسانه ای گفت: علت اخبار ضد و نقیض عدم مدیریت فراگیر رسانه ای است، با توجه به شیطنت های رسانه های بیگانه باید از همان ابتدا با مدیریت جامع رسانه ای اخبار را از یک کانال به گوش و سمع مردم برسانند. 

وی بیان مسأله و اهمیت طرح از سوی کارشناسان را بسیار مهم و برآن تاکید کرد و اظهار داشت: نقاط مثبت و تاثیرگذار این طرح باید رسانه ای شود و آسیب ها و خطرات رهاشدگی فضای مجازی از منظر دینی، تربیت و خانوادگی در لایه های مختلف جامعه بیان شود.

ارسال نظرات