۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۷۰۴۰۴۷
رئیس مرکز مطالعات اسلامی فضای مجازی:

قوانین فضای مجازی حرکت دهنده باشند

قوانین فضای مجازی حرکت دهنده باشند
حجت الاسلام حاج حسینی گفت: قانونگذاری‌های ما از روی ترس است از همین رو با قوانینی مثل طرح صیانت مخالف هستیم، زیرا قانون باید حرکت دهنده باشد در عین اینکه تنظیم گری می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا حاج حسینی مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی فضای مجازی در نشست خبری اختتامیه «اولین جشنواره بین المللی حل مسائل کلیدی فضای مجازی» در پاسخ به سؤال خبرنگار در خصوص طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی اظهار داشت: بنا نداشتیم در خصوص طرح صیانت از حیث محتوایی ورود کنیم بلکه تذکر‌های خود را در قالب توصیه نامه در ابتدا به مجلس شورای اسلامی و سپس به صورت گسترده منتشر خواهیم کرد.

وی افزود: با این مدل قانون گذاری به طور کلی مخالف هستیم، زیرا معمولا قانون گذاری‌های ما از روی ترس است، اما در حال حاضر به قوانینی نیاز داریم که حرکت دهند در عین اینکه تنظیم گر فعالیت جهانی ما در خصوص جهاد تبیین باشند؛ مشکل ما در پلتفرم‌های خارجی از حیث ساختار است که باید توضیح بیشتری داد.

حجت الاسلام حاج حسینی در خصوص ساختار فضای مجازی و سکو‌های خارجی اظهار داشت: ساختار‌های فضای مجازی مبتنی بر اندیشه‌های اومانیستی، لیبرالی و در موارد زیادی آنارشیستی است که لازم است با پیاده سازی سبک زندگی اسلامی ساختار و سکو یا همان پلتفرم متفاوتی ایجاد کنیم و اینگونه جهاد تبیین کنیم.

وی در ادامه افزود: بایستی جهان اهمیت خانواده را در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی بچشد و این چشیده‌ها احتیاج به حرکت روبه جلو دارد که این سنخ قوانین حرکت را می‌گیرد و جرأت جهانی شدن را از سکو‌های خارجی می‌گیرد؛ پلتفرم‌های ما بایستی جهانی بشوند، اما وقتی در همین ایران هر ماه در یک دادگاه حضور دارند دیگر تلاشی برای جذب مخاطب خارج از مرز‌ها نمی‌کنند.

مدیر مرکز مطالعات فضای مجازی تصریح کرد: سوریه، لبنان، عراق و کشور‌های فارسی زبانی می‌توانند مشتری پلتفرم‌های ما بشوند، اما با این جنس قوانینی مثل طرح صیانت با چالش و بحران مواجه می‌شوند؛ بسیاری از سکو‌ها ترجیح می‌دهند در شرکت خارج از کشور پلتفرم خود را ثبت و فعالیت کنند.

وی با اشاره به تاراج پهنای باند توسط سکو‌های خارجی اظهار داشت: در حال حاضر دست سکو‌های خارجی باز و داخلی‌ها را در قبال فعالیت‌های خود هر لحظه پاسخگو می‌کنیم و کاربر را به سمت خارجی‌ها می‌بریم.

مدیر مرکز مطالعات اسلامی فضای مجازی در پایان خاطرنشان کرد: یازده عنوان طرح قانون گذاری به مجلس توصیه کردیم که اگر نگاشته شود کاربر‌ها و تولید کننده‌ها حمایت می‌شوند و فضای مجازی از رها شدگی خارج خواهد شد؛ یکی از پیشنهادات ما طرح حمایت از جهانی شدن سکو‌های داخلی است که لازم است به این عرصه برسیم.

ارسال نظرات