۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۷۰۴۱۷۷
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران عنوان کرد؛

مضامین صحیفه سجادیه، اوج سبک زندگی اسلامی

مضامین صحیفه سجادیه، اوج سبک زندگی اسلامی
مازندران - حجت الاسلام اسماعیل زاده، صحیفه سجادیه را اوج عبودیت و بندگی امام سجاد(ع) معرفی کرد و گفت: در این گنجینه ارزشمند کلیدهایی از زندگی مطلوب بیان می شود.

حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران با تبریک ایام به سیره اجتماعی و رفتاری امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت این ویژگی ها را در رفتار و زندگی فردی و اجتماعی خود به منصه ظهور رساندند.

وی با اشاره به سبک زندگی دینی و اسلامی از نگاه امام سجاد(ع) افزود: باید این سیره عملی در جامعه امروز نیز ظهور و بروز پیدا کند.

استاد حوزه علمیه مازندران از صحیفه سجادیه و رساله حقوق به عنوان دو اثر گرانبها و به یادگار مانده از امام سجاد(ع) یاد کرد و گفت: اوج سبک زندگی دینی اسلامی را در این دو اثر گرانسنگ می بینیم.

حجت الاسلام اسماعیل زاده با بیان این که در صحفه سجادیه 54 دعا و در رساله حقوق نیز بیش از 50 حق مورد توجه قرار گرفته است، افزود: هر یک از این مطالب بیان سبک زندگی دینی و اسلامی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، صحیفه سجادیه را اوج عبودیت و بندگی امام سجاد(ع) معرفی کرد و گفت: در این گنجینه ارزشمند امام سجاد(ع)  کلیدهایی از زندگی مطلوب را بیان می کنند که یکی از آنها همین عبودیت و بندگی حق تعالی است.

وی با بیان این که مضمون دعاهای صحیفه سجادیه یکی از نماد‌های عرفانی و برگرفته از اندیشه‌های معرفت شناسی امام سجّاد (ع) است، تصریح کرد: امروز متأسفانه این کتاب ارزشمند در جامعه اسلامی کمتر مورد توجه قرار می گیرد و مظلوم واقع شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در رساله حقوق امام سجاد(ع) 50 حق بیان می شود، ادامه داد: این حقوق از اعضاء و جوارح انسان تا افعال و رفتار انسان مورد توجه است.

وی با بیان این که امروز در دنیایی زندگی می کنیم که هر یک از ما نسبت به دیگران حق داریم و دیگران نیز نسبت به ما از حقوقی برخوردار هستند، افزود: اگر انسان ها رساله حقوق امام سجاد(ع) را به عنوان یک سند و الگو قرار دهند بسیاری از مشکلات و گرفتاری های امروز بشر حل می شود.

حجت الاسلام اسماعیل زاده در ادامه سخنان خود با اشاره به این که برخی از گرفتاری های امروز جامعه ناشی از عدم شناخت حقوق یکدیگر و اهتمام نسبت به رعایت آن است، خاطرنشان کرد: باید با بهره گیری از گنجینه ارزشمندی چون رساله حقوق امام سجاد(ع) نسبت به رعایت این حقوق مهم تلاش کنیم.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، خشوع و دستگیری از نیازمندان و مستمندان را یکی از ویژگی های امام سجاد(ع) دانست و خاطرنشان کرد: آن امام همام همواره نسبت به نیازمندان و محرومان جامعه دغدغه مند بودند.

حجت الاسلام اسماعیل زاده در ادامه سخنان خود همچنین به رسالت مهم امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا اشاره کرد و گفت: آن حضرت سعی کردند تا با پایه‌گذاری نهضت فرهنگی عمیق و گسترده اهداف بلند اسلام و رسالت را به تحقق نزدیک و با حفاظت از دستاورد‌های نهضت پدر بزرگوارشان زمینه توسعه اسلام ناب محمدی را فراهم سازند./950/

ارسال نظرات