۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۰۴۳۱۴
یادداشت؛

خطرناکترین قانون وهابیت

خطرناکترین قانون وهابیت
داعش که فرزند شرعی وهابیت است، دقیقاً در مسیر فکری آیین وهابیت حرکت می‌کند و پیرو محض و خالص و وارث شریعت وهابیت است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، وقتی می شنویم گروه تروریستی داعش، جنایت ناجوانمردانه در مسجد پیشاور پاکستان را برعهده  گرفته است، ذهن ها درگیر ابهامات و سؤالاتی می‌شود؛ اینکه چرا باید هر سال شاهد شهادت مسلمانان، به خصوص شیعیان باشیم؟ به چه جرمی؟ چه کسانی و با چه حکمی دست به قتل عام زن و مرد و کودک می‌زنند؟ کودکانی که با فطرت الهی متولد شدند، نه تکلیفی دارند و نه از دین و مذهب چیزی می‌دانند چرا باید به خاک و خون کشیده شوند؟!

اینجاست که بر اساس غیرت دینی، قلب و قلم از شدت حزن و اندوه می‌شکند و با چشمانی اشکبار کتابها را ورق می‌زند و به خطرناکترین قانون وهابیت می‌رسد. قانونی رمزدار و خطرناک به نام تکفیر که می‌گویند «هرکس کافر را تکفیر نکند، خود، کافر است.»[1]

داعش که فرزند شرعی وهابیت است، دقیقاً در مسیر فکری آیین وهابیت حرکت می‌کند و پیرو محض و خالص و وارث شریعت وهابیت است و مطالب کتاب‌های داعش، استعاره‌ای از مطالب قدیمی وهابیت است.[2]

«عمرو فاروق» گفته: داعش، همان روش‌های آموزشی عربستان را اخذ کرده و به‌کار گرفته است.[3] علمای اهل سنت در مقابل این قانون خطرناک وهابیت که اگر کسی کفار را تکفیر نکند، کافر است، قد عَلم کرده اند و به شدت این فتوا را رد کردند.

«شیخ حسن فرحان مالکی» عالم اهل سنت عربستان در مورد این قانون می‌گوید: «قانون مذکور به عنوان خطرناکترین قانون، سوژه بسیاری از بحث و جدالها بوده و غُلات با استفاده از همین قانون، علمای مخالف خود را تکفیر می‌کردند. این قانون، شرعی نیست و یا دست کم می‌توان گفت که عمومیت ندارد؛ زیرا ممکن است یکی از علماء، شخصی را کافر بداند اما عالمی دیگر آن شخص را کافر نداند. بله! هر کسی کافر اصلی، از جمله کفار بت پرست را کافر نداند کسی در تکفیر او تردید ندارد؛ اما مشکل اینجاست که قانون مذکور علیه کسانی به کار می‌رود که تکفیر شوندگان توسط وهابیت را تکفیر نمی‌کنند.

وهابیون این قانون را بیشتر در مورد کسانی به کار می‌برند که تکفیر شوندگان توسط علمای وهابی را کافر قلمداد نمی‌کنند و متاسفانه با استفاده از همین قانون می‌توان تمام افراد یک جامعه را تکفیر کرد.

به عنوان مثال: از نظر وهابیون اگر شخصی یهودیان و مسیحیان را تکفیر نکند و صرفاً آنها را اهل کتاب بنامد، کافراست؛ اما همین شخص از نظر سایر مسلمانان، کافر محسوب نمی‌شود. با این تفاصیل، سایر مسلمانان کافر محسوب می‌شوند و هر کس آنان را تکفیر نکند، خود نیز کافراست. ملاحظه می‌شود که اگر این زنجیره‌‌ی تکفیر تداوم یابد، مدام از تعداد مسلمانان کاسته می‌شود و شاید بیش از یک یا دو مسلمان، همگی کافر قلمداد شوند. عجیب این است که کمیته صدور فتوا، قانون مذکور را اصل و پایه شریعت می‌نامد.»[4]

همچنین عالم بزرگ اهل سنت به نام «سید محمد بن علوی مالکی الحسنی» (۱۳۶۵- ۱۴۲۵هجری قمری) سال ها به عنوان یکی از مبلغان بزرگ اهل سنت در مسجد الحرام به تبلیغ و تدریس می‌پرداخته و خود را «خادم العلم الشریف بالبلد الحرام» می‌خواند و حلقه درس او در مسجدالحرام از پرجمعیت‌ترین حلقات درس مسجدالحرام بود و تألیفات فراوانی در علوم اسلامی داشت،[5] در اواخر عمر وظیفه خویش دانسته تا خطاها و برداشت‌هاى اشتباه را اصلاح کند، از این‌رو در کتاب «مفاهیم یجب أن تصحّح» به تصحیح برداشت‌هاى غلط وهابیت از روایات و سنت نبوى پرداخته و در برابر آنان، که سایر مسلمین را متهم به شرک و کفر می‌کردند، قد علم کرده و با سلاح کلام و قلم و با احتجاج از طریق أحادیث و روایات مورد پذیرش آنان، عقاید باطلشان را به چالش کشاند و با إستقبال بى‌نظیر علماى تمامى کشورهاى اسلامى روبرو گردید.

محمد بن علوی المالکی در یکی از کتاب‌‌هایش می‌نویسد: «ما به کسانی مبتلا شده‌ایم که در توزیع کفر و شرک و صادر کردن احکام با القاب و اوصاف غیرصحیح تخصص دارند؛ اوصافی که لایق مسلمان شهادت ‌دهنده به توحید و نبوت پیامبر اسلام نیست؛ مثل اینکه برخی از آنان به افرادی که مخالف خود در رأی و مذهب هستند، عنوان «تحریف‌ کننده»، «دجال»، «شعبده ‌باز»، «بدعت‌گذار» و در آخر «مشرک» و «کافر» اطلاق می‌کنند. این گونه از برخی سفیهان می‌شنویم که به‌صورت گسترده امثال این دشنام‌ها و فحش‌ها و الفاظ قبیح را به‌کار می‌برند؛ الفاظی که تنها از افراد کوچه و بازار صادر می‌شود؛ کسانی که اسلوب دعوت و طریقه ادب در مباحثه را به خوبی نمی‌دانند.»[6]

نتیجه: عالم اهل سنت «حسن فرحان مالکی» یکی از اندیشمندان ساکن عربستان، در کتاب «جذور داعش قراءة فی تراث الوهابیة وعلماء السعودیه» پدیده جریان‌های تکفیری، همچون داعش را جوشیده از فتاوای تکفیری علمای وهابی عربستان می‌داند.

او می‌گوید: «ریشه‌های تکفیر از مملکت ما عربستان رویید و تمام مسلمانان را گرفتار کرد و مشکل عالمان و مفتیان و طلاب دینی ما آن است که برای مخالفان فکری‌شان حق اسلام، شهروندی و حرمت جان و مال قائل نیستند. این مسئله، مقدمه تکفیر کردن و بدعت‌گذار خواندن دیگران بوده است و مهم‌ترین مشکل، آن است که فکر داخل مملکت سعودی تند و متشدّد است.»[7]

پی‌نوشت:

[1]. حسن بن فرحان المالکی، نصیحة لشباب المسلمین فی کشف غلو العلماء المعاصرین فی المملکة العربیه السعودیه، با ترجمه (نگاهی به غلو اندیشی وافراط گرایی علمای معاصر عربستان)، مترجم: معاونت پژوهشی موسسه فرهنگی وهنری آفتاب خرد، نشر موسسه آفتاب خرد، تهران 96ش، چاپ سوم، ص276. (به نقل از: الفتاوی الشرعیه فی المسائل العصریه، ص136)

[2]. عبدالباری عطوان نویسنده و روزنامه‌نگار و تحلیل گر فلسطینی متولد اردوگاه دیر البلح در بخش غزه در سال ۱۹۵۰ است. عبدالباری عطوان، کتاب الدولة الاسلامیه الجذور، التوحش، المستقبل، ص121، 134

[3]. عمرو فاروق، داعش سفراء جهنم، ص205 «فض داعش مناهج التربیة الدینیه الرائجه فی المملکة العربیة السعودیه»

[4]. حسن بن فرحان المالکی، نصیحة لشباب المسلمین فی کشف غلو العلماء المعاصرین فی المملکة العربیه السعودیه، با ترجمه (نگاهی به غلو اندیشی وافراط گرایی علمای معاصر عربستان)، مترجم: معاونت پژوهشی موسسه فرهنگی وهنری آفتاب خرد، نشر موسسه آفتاب خرد، تهران 96ش، چاپ سوم، ص276.

[5]. از جمله مؤلفات «سید محمد بن علوی مالکی الحسنی» مانند: شفاءالفؤاد بزیارة خیرالعباد، شرف الامة المحمدیه، الزیارة النبویه فی ضوء الکتاب والسنة، محمد صلی الله علیه وآله وسلم الانسان الکامل، منهج السلف فی فهم النصوص بین النظریه والتطبیق و غیره.

[6]. وهابیت بازنگر‌ی از درون، سید محمد بن علوی مالکی حسنی، مترجم انسیه خزعلی، نشر مشعر، ص13.

[7]. حسن فرحان مالکی، جذور داعش قراءة فی تراث الوهابیة وعلماء السعودیه، ص143الی 147.

نویسنده: حجت الاسلام مصطفی پورصدوقی کارشناس ارشد مذاهب اسلامی

ارسال نظرات