۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۷۰۴۳۹۳
آیت‌الله رجبی:

عمل به وظیفه سبب دریافت حقایق و پیمودن مسیر الی الله می شود

عمل به وظیفه سبب دریافت حقایق و پیمودن مسیر الی الله می شود
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: اگر کسی وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد خداوند زمینه های هدایت، دریافت حقایق و پیمودن مسیر الی الله را به او نشان خواهد داد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق که شب گذشته در مسجد حضرت زینب(س) پردیسان برگزار شد با اشاره به سوال فردی که پرسیده بود نحوه تشخیص درست وظیفه در قبال مسائل مختلف چیست اظهار کرد: تشخیص وظیفه نسبت به هر فردی نسبت به شرایط اجتماعی، خانوادگی و خصوصیات فردی افراد متفاوت و متغیر است.

آیت‌الله رجبی در ادامه افزود: اگر بخواهیم یک روش کلی برای آن بیان کنیم، آن روش این است که باید انسان، لیستی از توانایی های خود را تهیه کرده و طبق درجه بندی اهمیت، آنها را انتخاب و به انجام برساند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: اگر کاری را شناختیم و آن را لازم و واجب تشخیص دادیم، در صورتی که به‌تنهایی بتوانیم آن را انجام دهیم، باید آن را انجام دهیم و اگر به تنهایی نتوانستیم، باید با دعوت از افراد دیگر آن کار مهم را به عمل برسانیم.

استاد درس اخلاق در ادامه به توضیح و تفصیل خطبه متقین پرداخت و بیان داشت: ان شاءالله از این جلسه به بعد در جلساتی به توضیح و تفسیر این خطبه خواهیم پرداخت؛ چراکه خطبه همام از آن سخنرانی هایی است که در پی رخ دادن یک جریانی شکل گرفته و سخنانی از امیرالمومنین(ع) بیان شده است.

آیت‌الله رجبی با اشاره به روایت نوف بکالی قبل از شکل گیری خطبه همام بیان داشت: امیرالمومنین(ع)  فرمودند: ای کسانی که می‌گویید از شیعیان من هستید؛ چرا من علائم شیعه بودن را در شما نمی بینم و چرا من آن زینت ها و آراستگی هایی که در وجود محبان ما باید وجود داشته باشد، در شما نمی بینم؟

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در ادامه افزود: راوی می گوید دو نفر از افراد رو به حضرت کردند و گفتند علامت و صفت شیعیان شما چیست؟ اما حضرت در مقابل سوال آنها چیزی نفرمودند و تنها به یک توصیه کلی به آنان بسنده کردند.

استاد درس اخلاق در ادامه ابراز داشت: امیرالمومنین(ع) در جواب کلی آنان فرمود «تقوای الهی داشته باشید و نیکوکار باشید؛ چرا که خدا با کسانی است که اهل تقوا و نیکوکار باشد و در این صورت است که خداوند به شما نزدیک تر خواهد شد».

آیت‌الله رجبی در ادامه اظهار کرد: شخصی به نام همام جلو آمد از امیرالمومنین(ع) درخواست کرده و او را قسم داد که اوصاف شیعیان را به آنها بگوید که حضرت در جواب آنها فرمود قسم لازم نیست و به زودی این صفات را به شما بیان خواهم کرد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه در پایان به بیان برخی از صفات شیعیان پرداخت و ابراز داشت: اولین صفتی که امیرالمومنین(ع) برای شیعیان بیان داشتند، صفت عارف بودن به خدای متعال است و اگر کسی وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد، خداوند زمینه های هدایت، دریافت حقایق و پیمودن مسیر الی الله را به او نشان خواهد داد و نیازی به دنبال گشتن زمینه‌ها نیست.

ارسال نظرات