۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۷۰۳۸۱۹
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی مطرح کرد؛

جهاد تبیین، اصلی ترین وظیفه حوزه/ فضای مجازی عرصه تقابل با دشمن است

جهاد تبیین، اصلی ترین وظیفه حوزه/ فضای مجازی عرصه تقابل با دشمن است
آیت الله رجبی گفت: روحانیت بدون جهاد تبیین معنا ندارد، رهبر انقلاب جهاد تبیین را وظیفه روحانیت دانسته و در این راه باید بیش از همه در میدان حاضر باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پیش از ظهر امروز در همایش «جهاد تبیین، راهبردها، موانع و راهکارها» که در سالن همایش های این مؤسسه برگزار شد، گفت: تمام انبیاء الهی برای جهاد تبیین مبعوث شده اند؛ خداوند متعال در هر زمانی که مسیر سعادت دچار چالش می شد پیامبری را مبعوث و او را به جهاد تبیین مأمور کرده است.

وی با بیان اینکه  خداوند چهار وظیفه را در قرآن کریم برای جهاد تبیین ذکر کرده است، افزود: خداوند در قرآن برای پیامبر خود چهار وظیفه ذکر کرده که سه مورد از آن ها در حوزه تبیین است که نشان دهنده عظمت این جهاد می باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با تاکید بر اینکه تعداد بسیاری از علمای ما در راه جهاد تبیین به شهادت رسیده اند، اظهار داشت: امام خمینی (ره) نیز با جهاد تبیین توانستند بر نظام شاهنشاهی غلبه پیدا کنند و انقلاب اسلامی را در آن عصر تاریک به ثمر برسانند.

وی وظیفه اصلی روحانیت را جهاد تبیین دانست و گفت: روحانیت بدون جهاد تبیین معنا ندارد، رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را وظیفه هر روز ما می دانند و در این راه بیش از همه روحانیت باید در میدان جهاد تبیین حاضر باشد چرا که رسالت حوزه و روحانیت تبیین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان خاطره ای از حضرت آیت الله بروجردی خاطرنشان کرد: از دیدگاه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی علم روحانیت زمانی می تواند نافع باشد که به جامعه منتقل شود، اگر علوم خود را به جامعه منتقل نکند و به تعبیری تبیین صورت نگیرد آن علم نافع نخواهد بود.

وی با اشاره به سه نقطه محوری روحانیت در مسیر جهاد تبیین تصریح کرد: اولین گام حوزه در مسیر جهاد تبیین ورود به عرصه مبانی فکری است، طرح ولایت به همین منظور توسط مرحوم آیت الله مصباح یزدی راه اندازی شد.

آیت الله رجبی افزود: یکی از مواردی که دشمن حضور جدی دارد عرصه هنجارها و سبک زندگی است؛ روحانیت وظیفه دارد در این زمینه با روشنگری و جهاد تبیین و با تمام قوا به تقابل با دشمن بپردازد، عرصه دیگر مسائل اجتماعی، سیاسی و بصیرتی است، روحانیت باید پرچمدار بصیرت افزایی باشد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به بعد ایجابی و سلبی اظهار کرد: روحانیت در بُعد ایجابی باید حقایق مبانی فکری، ارزش های اسلامی و وقایع و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین کند، وظیفه حوزه آشنایی مردم با ارزش های ناب محمدی و آرمان های انقلاب و از طرف دیگر دشمن شناسی است.

وی ادامه داد: در تقابل با اندیشه ها و حربه های دشمنان اسلام نقاط ضعف آن ها را برای مردم روشن کنیم و با منطق عقلانی و منطق نقلی و دینی پاسخگو باشیم و نسل جوان را در برابر تهدیدها و هجمه های دشمن صیانت کنیم.

آیت الله رجبی با اشاره به اینکه جهاد تبیین بیش از هر قشری متوجه حوزویان است، ابراز داشت: باید علومی را که آموخته ایم در عرصه جهاد تبیین به کار گیریم؛ فراگیری علوم مقدمه ای برای جهاد تبیین است، دشمنان اسلام همه توان علمی خود را به میدان آورده و دست به تشکیل ناتوی فرهنگی زده است.

وی وظیفه حوزه و نهادهای انقلابی را پاسداری از خون شهدا و آرمان و دستاوردهای انقلاب برشمرد و خاطرنشان کرد: وظیفه ما پاسداری از خون انبوه شهیدان عزیزمان که در راه حفظ ارزش های میهن اسلامی اهدا کردند، می باشد و این پاسداری جز با جهاد تبیین ممکن نخواهد بود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) فضای مجازی را یکی از عرصه های تقابل با دشمن برشمرد و عنوان کرد: این فضا که زندگی ما را احاطه و جوانان و نوجوانان کشورمان را به شدت درگیر خود کرده است نباید مورد غفلت واقع شود.

آیت الله رجبی در پایان وظیفه روحانیت را بسیار سنگین دانست و تصریح کرد: باید همانند علامه مصباح با تمام توان برای انقلاب تلاش کرد، در جهاد تبیین دستمان پر است؛ فرمایشات امامین انقلاب و آموزه های فکری آیت الله مصباح یزدی را داریم، وظیفه خود را که جهاد تبیین است به درستی بشناسیم و آن را با تمام توان اجرایی کنیم که قطعاً پیروزی از آن ما است.

ارسال نظرات