۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۷۰۴۴۰۷

برنامه های معاونت پژوهش حوزه برای استفاده از پایان نامه های حوزوی

برنامه های معاونت پژوهش حوزه برای استفاده از پایان نامه های حوزوی
نشست بررسی مسائل و اولویت های پژوهشی جامعه و نظام اسلامی با حضور اساتید، مدیران، فرهیختگان گروه های پژوهشی، آموزشی و نشریات در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی؛ معاون پژوهش حوزه های علمیه در ابتدای این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه ابراز داشت: ما بر اساس نکاتی که دوستان در این جلسه بیان می کنند، فهرست اولویت های مورد حمایت معاونت پژوهش را بروزرسانی خواهیم کرد. این دبیر خانه به این منظور شکل گرفته است که ما محورهای مورد اولویت پژوهش را شناسایی کرده و معیار در شناسایی محورهای دارای اولویت، محورهایی است که برای نظام و جامعه اسلامی دارای اولویت باشد یعنی ما از کسانی حمایت می کنیم که محورها و عناوینی داشته باشند که پاسخگوی نیازهای جامعه و نظام باشد.

وی افزود: ما این را از دستگاه ها خواستیم و یک سری نامه نگاری با وزارتخانه ها کردیم و مواردی را که آنها اعلام نیاز کردند تجمیع و در کمیته های تخصصی مرتبط بررسی شد و به یک فهرستی از مجموعه اولویت ها و محورها رسیدیم و برای اینکه این طرح را به تعالی برسانیم بعد از حدود ده ماه از آن زمان چون دولت عوض شده ما مجدد با وزارتخانه ها نامه نگاری کردیم و الان یک تیم رصد ایجاد شده که با هماهنگی وزارتخانه ها بنشینند و نیازها را احصاء کنند و آنچه که تجربه نشان داده خود دستگاه ها یک بخش را ندارند که تمام نیازهای مرتبط با علوم اسلامی انسانی را آماده داشته باشند و در عین اینکه به دنبال تعاملات مالی با آنها نیستیم اما احصاء عناوین با دشواری مواجه شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در ادامه بیان داشت: ما بنا گذاشتیم از محققان، استادان و اندیشمندانی که در حوزه های رشته های علمی سالیانی است که فعالیت می کنند استفاده کنیم چون در میدان پژوهش و کار هستند و طبیعی است که نیازهای مختلف دغدغه فردی و شخصی و حوزه مطالعاتی آنها شده و تا کنون در ۱۵ رشته علمی از رشته های مدیریت ، اقتصاد ، کلام ، ادیان ، تاریخ و.... با اساتید آموزش و پژوهش ، محققان از واحدها و مراکز مختلف جلسه داشتیم تا نکاتی که در ذهنشان است احصاء و تجمیع بشود و نکته ای که مورد درخواست ماست یک نقد و بررسی و بیان محورهای پیشنهادی شماست.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در این دبیرخانه به دنبال پژوهش های بنیادی نیستیم، ادامه داد: نه اینکه آن را برای عرصه پژوهش و حتی برای پشتیبانی از پژوهش های کاربردی و راهبردی مناسب نمی دانیم؛ بلکه قائل به تقسیم وظایف هستیم. دستگاه ها و پژوهش های بزرگ با حمایت چند برابری در موارد بنیادین سالیانی است که پژوهش می کنند اما این دبیر خانه به هدف پاسخگویی به پژوهش های کاربردی و راهبردی تشکیل شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش پایان نامه ها هم ما حمایت می کنیم و از کمیته های علمی هم خواستیم که موضوعات پایان نامه ها را ناظر به نیازهای جامعه مثلا در حوزه کلام، فلسفه، تفسیر و ... احصاء کنند و ما هم حمایت می کنیم و ما در کمیته فقه موفق شدیم ۱۸۰ موضوع را در فقه معاصر احصاء کنیم و فرایند تصویب را در مدارج علمی حوزه طی کرد و در سال آینده آنها را اعلام و در این موضوعات طلاب را حمایت کرده و طی قراردادی با مؤلف و استاد راهنما به آنها تعهد انتشار می دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی تاکید کرد: پایان نامه های موجود حوزه در دهه گذشته را هم تجمیع کردیم که حدود هفت هزار پایان نامه بود. ما آنها را بررسی کرده و عناوینی که دارای اولویت بودند را به کمیته های علمی فرستادیم و اگر محتوا از وزانت علمی برخوردار بود و یا اگر نیاز به اصلاح و تکمیل داشت، در چرخه اصلاح و تکمیل قرار می دهیم و آن مجموعه پایان نامه ها را معاونت پژوهش منتشر می کند؛ همچنین با نامه نگاری هایی که با دانشگاه معارف ، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و موسسه امام خمینی کردیم پایان نامه های آنها را هم مشمول حمایت قرار دادیم.

وی در پایان اظهار داشت: یکی از اهداف این جلسه، درگیر کردن ذهن همه اساتید است چون اساتید در همه مراکز مختلف حضور و نفوذ دارند و یک اجماع نخبگانی در محورهای مورد نیاز و تبادل اطلاعات و شنیدن نیازها از همدیگر به دست می آید و ما این نیاز ها را احصاء می کنیم و در اختیار اساتید قرار می دهیم.

ارسال نظرات