۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۷۰۴۴۸۱

دلار دیجیتال چیست و چه کارایی دارد

دلار دیجیتال چیست و چه کارایی دارد
رسانه‌های خبری از تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انجام تحقیقات درباره نسخه دیجیتال دلار خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به دولت فدرال دستور داده که به دنبال ایجاد دلار دیجیتال باشد؛ اقدامی که از آن به عنوان پتانسیلی برای تغییر شکل نحوه جابجایی و استفاده پول در سراسر جهان یاد می‌شود.

دلار دیجیتال چه شکلی خواهد بود؟

طبق گزارش رادیو فرانسه، دلار دیجیتال مانند تمام اسکناس‌ها و سکه‌های آمریکایی که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، خواهد بود که از سوی بانک مرکزی فدرال رزرو این کشور صادر می‌شوند. تفاوتی که وجود دارد این است که این ارز به شکل دیجیتال و در دسترس همه افراد خواهد بود؛ نه اینکه فقط به موسسات مالی محدود شود.
دلار دیجیتال، بر خلاف پولی که در حساب بانکی واریز می‌شود یا از طریق برنامه‌هایی مانند Venmo و Apple Pay خرج می‌شود، در حساب‌های فدرال رزرو ثبت می‌شود. در عین حال، ارزش این دلار برابر با همتای کاغذی خود خواهد بود.
پرسش‌های مهمی در این خصوص به چشم می‌خورد؛ مانند اینکه آیا دلار دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین (همانند بیت‌کوین) است یا خیر.
دارل دافی، کارشناس ارز‌های دیجیتال دانشگاه استنفورد معتقد است که اگر دولت تصمیم به ادامه این روند بگیرد، ممکن است چند سال به طول بیانجامد تا بتوانیم از دلار دیجیتال استفاده کنیم.

دلیل ایجاد دلار دیجیتال چیست؟

از آنجایی که مبادلات دیگر از طریق بانک‌ها، کارت‌های بانکی یا اپلیکیشن‌هایی که برای هر پرداخت پورسانت دریافت می‌کنند، انجام نمی‌شود، نسخه دیجیتال دلار، کارمزد تراکنش‌ها را کاهش یا حتی حذف می‌کند.
حامیان این طرح می‌گویند که این امر به افراد بدون حساب بانکی، یعنی حدود پنج درصد از خانوار‌های آمریکا کمک می‌کند و می‌تواند پرداخت مزایا را برای دولت نیز آسان‌تر کند.

اما خطراتی نیز وجود دارد؛ مانند نقص سیستم یا حمله سایبری به حساب ها. همچنین سوالاتی در خصوص حریم خصوصی افراد وجود دارد، زیرا دولت می‌تواند به همه تراکنش‌ها دسترسی داشته باشد.

سیستم بانکی هم می‌تواند تضعیف شود، زیرا بانک‌ها در حال حاضر از سپرده‌های مشتریان برای وام دادن به دیگران استفاده می‌کنند و با دلار دیجیتال پول کمتری در اختیار خواهند داشت.

تاثیر دلار دیجیتال بر معاملات جهانی چگونه خواهد بود؟

با راه اندازی دلار دیجیتال، نقل و انتقالات بین المللی که اغلب آهسته و پرهزینه انجام می‌شود، می‌تواند تا حد زیادی تسهیل شود.

مارک چندلر، کارشناس ارز می‌گوید: عملیاتی که در حال حاضر دو روز طول می‌کشد تا اعتبار حساب تایید شود، می‌تواند در عرض یک ساعت انجام پذیرد.

این کارشناس بازرا‌های مالی با یادآوری اینکه بیش از ۶.۵ تریلیون دلار در حال حاضر به شکل الکترونیکی هر روز در بازار ارز مبادله می‌شود، خاطرنشان کرد که دلار دیجیتال یک انقلاب محسوب نمی‌شود بلکه یک تکامل طبیعی است.

به گفته این کارشناس، حتی اگر چین، یوان دیجیتالی در مقیاس بزرگ را راه اندازی کند، نقش چین در اقتصاد جهانی تغییر نخواهد کرد، زیرا مسائل مربوط به اعتماد، شفافیت، و عمق بازار کماکان وجود خواهد داشت.

دلار دیجیتال، دنیای رمزارز‌ها را وارونه خواهد کرد؟

به باور تحلیلگران حوزه مالی، اگر دلار دیجیتال به درستی طراحی شود، می‌تواند برای استفاده داخلی ارجح‌تر از ارز دیجیتال باشد. با این حال، بعید بنظر می‌رسد که بانک‌های مرکزی بزرگ مانند فدرال رزرو آمریکا یا بانک مرکزی اروپا، چین یا ژاپن برای نقل و انتقالات بین‌المللی حساب‌هایی را در اختیار مردم سراسر جهان قرار بدهند.

اگر آمریکا این کار را انجام دهد، می‌تواند سیستم پولی کشور‌های کوچکی را که مردم آن‌ها ترجیح می‌دهند از دلار دیجیتال به جای ارز محلی استفاده کنند، ویران کند.

ارسال نظرات