۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۷۰۴۵۵۵

سالروز یکی از صد ها جنایت صدام در جنگ هشت ساله دفاع مقدس

سالروز یکی از صد ها جنایت صدام در جنگ هشت ساله دفاع مقدس
۳۷ سال پیش غرش بمب‌های مدعیان حقوق بشرآمریکایی ۵۸نفر‌از اهالی "روستای ماربره‌" ایلام را به خاک و خون کشاند و تراژیک‌ترین اتفاقات جنگ را رغم زد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ ایلام از آن جهت نماد استقامت و پایمردی است که در ۸ سال دفاع مقدس ماند تا ایران بماند و استقامت کرد تا تاریخ نام مردمان این دیار را مردمانی ولایی و مرزدار ثبت کند.

استقامت در برابر تهاجم ارتش تا دندان مسلحی که در خیال خود فتح سه روزه تهران را می‌پروراند و وقتی در مقابل خود سد مقاوم و خلل ناپذیر عشق، اراده و جان دادن و جانسپردن برای مام میهن را دید چاره را در آن دید تا به بمباران شهر و روستا اقدام کند تا در توهم خود سد مقاومان و مرزداران وطن را دچار ترس و تفرقه کند. اما مردمی که دل در گرو ولایت داشتند و فرمان امام خود را در مقاومت و پایمردی دیدند نه از بمباران ترسیدند و نه غرش بمب‌ها و موشک آنان را ترساند بلکه ماندن و جان دادند تا چشم نامحرمان خاک وطنشان را آلوده نکند.

نمونه این استقامت و پایمردی و ایستادن و ماندن و جان دادن روستائیان مظلوم و بی پناه ایلام "روستای ماربره" است. روستایی در از توابع بخش صالح آباد شهرستان مهران که در زمستان سال ۱۳۶۳ در حالی که بیشتر مردان آن در خطوط مقدم جبهه بودند و زنان و کودکان و سالخوردگان در روستا، غرش هواپیمای بعثی توام شد با فروریختن بمب‌های بی رحم، آرامش روستا و بازی کودکان آن دیار به خون، شیون و زاری تبدیل شد.

روایتی از یک جنایت جنگی صدام در ایران

در این حادثه ۵۸ نفر از روسائیان به شهادت رسیدند و تراژیک‌ترین اتفاقات جنگ در "روستای ماربره" رغم خورد و تاریخ بر اوراق خود جنایت جنگی دیگری را برای مدعیان حقوق بشر ثبت کرد.

نگاهی به اسامی شهدا و مشابهت فامیلی نشان دهنده عمق فاجعه است"۱۰ نفر داراب پور، ۵ نفر مینایی، ۵ نفر سارایی و... "که چه تعداد اعضای خانواده‌ها و اقوام نزدیک در یک روز و در یک جا به شهادت رسیدند. دردناک‌تر آن که در این حادثه شهادت مادر بارداری بود که همراه فرزندی که در آستانه تولد بود نیز به شهادت رسید.

حجت الاسلام الله نور کریمی‌تبار با اشاره به حادثه اتفاق افتاده در سال ۶۳ برای روستای "ماربره ایلام" اطهار داشت: یکی از جنایت‌ترین بمباران‌های هوایی در استان ایلام همین بمباران" روستای ماربره" است.

نماینده، ولی فقیه و امام جمعه ایلام در ادامه گفت: در بین خانواده معظم شهدای این حادثه خانواده‌هایی با دو شهید، چهار شهید و ۱۰ شهید بزرگوار وجود دارد.

وی" تبیین جهادی" این حادثه را خواستار شد و بیان داشت: جنایت جنگی که توسط مدعیان حقوق بشر در این اتفاق حادث شده است نیازمند "جهاد تبیین"است تا مدعیان حقوق بشر آمریکایی از شرم بمیرند و لکه ننگ خود را فراموش نکنند.

جمال اسدی نیز با بیان این که تکرار چنین جنایتی در تاریخ دوران دفاع مقدس در ایلام به وفور مستند است، اما مدعیان حقوق بشر تا کنون از این جنایت خود اظهار شرمندگی نکرده‌اند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام در ادامه افزود: امروز نشانه الگو بودن جمهوری اسلامی در جهان استقامت مردمانی است که ده شهید تقدیم انقلاب اسلامی در یک خانواده کرده‌اند.

وی بازگویی استقامت و پایمردی مردم در دوران دفاع مقدس را خواهان شد و افزود: اگر ملتی قدر تاریخ خود را نداند و آ ن را حفظ نکند، ملتی مرده است.

 "روستای ماربره ایلام"۳۷ سال پیش در ۱۹ اسفند ۱۳۶۳ مقاوم ایستاد و ۵۸ شهید تقدیم انقلاب و آرمان‌های آن کرد تا ایران بماند و نامش در جهان بدرخشد و امروز این روستا پتانسیل گردشگری جنگ و ایجاد یادمان شهدایش را دارد و نیازمند "جهاد تبیین"است تا تاریخ تراژیک‌ترین اتفاقات جنگ را به فراموشی نسپارد.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات