۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۷۰۴۶۸۴
رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین خبر داد؛

برگزاری همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» در مدرسه دارالشفاء

برگزاری همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» در مدرسه دارالشفاء
حجت الاسلام والمسلمین لونی از برگزاری همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» خبر داد و تصریح کرد: عنوان این همایش از پیام تسلیت و ارشادات رهبر معظم انقلاب اخذ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی، رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، از برگزاری همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» از سوی مجمع عمومی جامعه مدرسین خبر داد و گفت: رحلت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ضایعه بزرگی برای حوزه های علمیه بود، زیرا ایشان برای حوزه های علمیه و شیعیان رکن رکین بود.

حجت الاسلام والمسلمین لونی با بیان اینکه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به عنوان شیخ المراجع و وراث اندیشه های حضرت آیت الله بروجردی بود، بیان کرد: حضرت آیت الله گلپایگانی مرجعی بصیر، قبل و بعد از انقلاب امین و مورد اعتماد امام خمینی و همچنین پشتیبان نظری و مشورتی رهبر معظم انقلاب بود.

وی با اشاره به اینکه سابقه علمی، سیاسی و اجتماعی حضرت آیت لله صافی گلپایگانی سبب شده که مورد اعتماد تمام مسؤولان، نظام و مردم قرار گیرد، گفت: این اعتماد بدین معنا نیست که حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در مسائل و حوادث جامعه با دیگر مسؤولان اختلاف نظر نداشت، بلکه مهم این است این اختلاف در فضایی صادقانه با هدف تعالی نظام اسلامی ارئه می شد، از این رو این مرجع تقلید برای پیشرفت و تعالی نظام دیدگاه خود را ارائه می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین لونی با اشاره به اهداف برگزاری همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» اظهار کرد: عنوان همایش از پیام تسلیت و تصریحات رهبر معظم انقلاب برداشت شده و موضوع این همایش قرار گرفته است.

رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: برای همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» پنچ کمیته علمی تشکیل شده که صریحا و تلویحا در پیام و ارشادات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید درباره حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بیان شده است.

وی با بیان اینکه همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» استاد محور است، گفت: برای برگزاری این همایش 90 استاد حوزه علمیه دعوت شدند و درباره ابعاد مختلف شخصیتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به تبادل نظر پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین لونی با بیان اینکه امشب همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» در مدرسه درالشفاء برگزار می شود، افزود: در ابتدای این همایش گزارشی از عملکرد کمیته ها ارائه می شود و در انتها حجت الاسلام حسن صافی گلپایگانی سخنرانی خواهد کرد.

همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» به پاس قدرشناسی گوشه ای از یک عمر تلاش علمی، معنوی، سیاسی و اجتماعی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار می شود.

متن اطلاعیه دبیرخانه همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر اساس رهنمود امام المسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ـ مدظله العالی ـ در راستای نقش آفرینی هر چه بیشتر و بهتر اساتید برجسته حوزه علمیه قم و در راستای تقویت جایگاه کلیدی و نقش آفرین بی بدیل جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم، تشکیل شد.

این مجمع بر اساس اساسنامه خود و در راستای فلسفه ذاتی استاد حوزه علمیه و نیز در تداوم و تقویت رسالت متعالی جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم، حمایت از جایگاه رفیع مرجعیت و مراجع عظیم الشأن را به عنوان رکن رکین حوزه های علمیه و در چارچوب ضوابط جامعه مکرم مدرسین حوزه علمیه قم و با هدف پاسداری از حریم مرجعیت اصیل، بر خود فرض و ضروری می داند.

بنابراین، همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» به پاس قدرشناسی گوشه ای از یک عمر تلاش علمی، معنوی، سیاسی و اجتماعی شیخ المراجع حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ـ رضوان الله تعالی علیه ـ به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شده است. این کمترین سپاس از نعمت ولایت و مرجعیت به درگاه خداوند متعال است.

در این همایش، پنج کمیته متشکل از اساتید معظم عضو مجمع عمومی، تحت پنج عنوان (که متخذ از پیام تسلیت مقام معظم رهبری و اشارات معظم له و سایر مراجع عظیم الشأن تقلید بود)، ابعاد شخصیت آن مرجع راحل را مورد بررسی قرار دادند.

عنوان این همایش نیز صریحاً در پیام تسلیت مقام معظم رهبری ذکر شده است.

کمیته های پنجگانه ناظر به ابعاد شخصیتی مرجع بصیر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

۱- ابعاد سیاسی، انقلابی، فرهنگی و اجتماعی تلمیذ برجسته آیت الله بروجردی

۲- ابعاد علمی، معنوی و فقاهتی

۳- نقش بین المللی در تبیین و ترویج اسلام اهل بیت

۴- فقیه امین و مورد اعتماد حضرت امام راحل

۵- فقیه پشتیبان نظری و مشورتی مقام معظم رهبری

دقت و موشکافی در عناوین کمیته های همایش، تا حدود قابل توجهی هر انسانی را به راحتی به ابعاد شخصیت آن مرجع راحل رهنمون می سازد.

درج بارش افکار اساتید معظم عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز زوایای ارزشمند و مغتنمی را در گزارش کمیته ها به علاقه‌مندان گرامی هدیه می نماید. مصاحبه ها میز به این مهم کمک شایانی خواهد داشت.

دبیرخانه همایش «فقیه عالی مقام و مرجع بصیر» و روابط عمومی مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ارسال نظرات