۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۹۹۱۰۴
رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

اقبال اندیشمندان بین المللی به آیت الله مصباح/ علامه، عالم کتابخانه ای نبود

اقبال اندیشمندان بین المللی به آیت الله مصباح/ علامه، عالم کتابخانه ای نبود
حجت الاسلام والمسلمین لونی گفت: ما در حوزه علمیه آزاد اندیشان برجسته و افتخار آفرینی داریم اما بنده آزاد اندیش تر از علامه مصباح سراغ ندارم.

حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به شخصیت علمی، معنوی و مبارزاتی آیت الله مصباح گفت: علامه آیت الله مصباح یزدی -رحمة الله علیه- یک چهره ذو ابعاد بود، به همین دلیل حساسیت ها چه مثبت و چه منفی نسبت به این عالم وارسته بالا بود؛ کسانی که در داخل کشور عمیقاً معتقد به اسلام و انقلاب هستند و نیز کسانی که در خارج از مرز ایران جزء جبهه مقاومت می باشند به شدت به آیت الله مصباح معتقد و نسبت به مبانی فکری و اصول اندیشه ای و دیدگاه های سیاسی اجتماعی این عالم جلیل القدر متعبد و معتقدند.

وی افزود: اما عده ای که با اسلام و نظام اسلامی مشکل اعتقادی و اساسی داشتند به دلیل ذو ابعاد بودن علامه مصباح و ناب بودن اندیشه ها و قدرت تأثیر گذار و پیش‌برنده او، در مقابلش صف آرایی کردند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به چهره علمی علامه مصباح اظهار کرد: اما بخش دیگری چون دانشمندان غیر اسلامی منصف در مجامع علمی خارجی به دلیل بی طرف بودنشان، علامه مصباح را چهره ای اندیشمند و متفکری بزرگ می شناختند؛ چرا که در گذشته و با توجه به توان جسمانی، آیت الله مصباح با سفرهای حساب شده به کشورهای خارجی و به ویژه کشورهای غربی، در جلسات و مناظرات و گفتگوهای علمی دانشگاهی آن کشورها شرکت می کرد، این ارتباط نزدیک و چهره به چهره به ویژه با جلوه بالای ادب و انصاف علامه در مواجهه با نظرات دیگران و نقد مستدل آن، موحب شد تا اندیشمندان دانشگاه های برجسته دنیا به قدرت علمی و استدلالهای منطقی او اعتراف و نیز جذب منش و رفتار اخلاقی و معنوی این متفکر بزرگ شوند؛ تشرف برخی از اندیشمندان دنیای غرب به مذهب تشیع یا اشتیاق برخی برای سفر به قم و ارتباط با مؤسسه امام خمینی گواه روشن آن است.

علامه مصباح

علامه مصباح پیشگام «گفت و گوی ادیان و مکاتب» بود

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تعاملات زیادی بین علامه و دانشگاه های غربی بود، ابراز کرد: علامه مصباح پیشگام «گفت و گوی ادیان و مکاتب» بود و این پیشگامی در حد شعار نبود، چرا که او یک متفکر، فیلسوف، فقیه، مفسر و یک انسان خود ساخته بصیر و آگاهی بود که با همراهی شاگردان برجسته اش با سفر به کشورهای دنیا از نزدیک با روند تربیت و روند تولید و آموزش علمی دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقی دنیا ارتباط برقرار می کرد و با شناخت بسیار دقیق و میدانی و در عین حال مبتنی بر یک رابطه انسانی و اخلاقی به بحث و نقد و بررسی با اندیشمندان آنها می پرداخت؛ او به جای شعار زدگی و برخوردهای رمانتیک، پا به میدان نهاد و با توان بسیار بالای عقبه علمی توأم با روش توحیدی با دانش و دانشمند رو به رو می شد و به همین خاطر موثر واقع می شد.

علامه مصباح می توانست با زبان علمی و مشترک با دنیای علمی امروز سخن بگوید زیرا این متفکر یک عالم کتابخانه ای صرف نبود.

وی علامه مصباح را حق گرا و واقع بین دانست و گفت: آیت الله مصباح یک انسان پیرو حق و در عین حال بسیار واقع بین بود؛ پیوند به این دو از او فردی جامع، پویا و کارآمد ساخت، زیرا آنچه در دنیای موجود بود را از نزدیک شناخت و متناسب با درک و ظرفیت آنان در جهت وصول به حق و حقیقت سخن می گفت و رابطه برقرار می کرد؛ لذا می توانست با زبان علمی و مشترک با دنیای علمی امروز سخن بگوید زیرا این متفکر یک عالم کتابخانه ای صرف نبود.

 

وی ادامه داد:  او به دلیل آنکه با مکاتب و افکار رایج و کارکرد آنها از نزدیک و در یک رابطه و تعامل تنگا تنگ آشنا و با آنها مواجه می شد، فریادش علیه مکاتب و مجامع پشتیبان استعمار و استثمارگر بشری بلند بود، به همین دلیل بسیاری از نقدهایی که به علامه زده می شد یا از روی کم آگاهی و غفلت از زوایای وجودی او بود و یا از روی شیطنت و جلب خوشنودی غیر خدا و طاغوت حاکم جهانی بود یعنی؛ آنهایی که علامه مصباح را به خوبی شناخته بودند ولی در مقابل او صف آرایی علمی یا ژست رویارویی علمی می گرفتند نه از آن جهت که نقد و تقابل شان علمی بود، ایستادند؛ بلکه از آن جهت که می خواستند با حق و حقانیت متجلی در علامه مبارزه کنند، بود.

علامه مصباح؛ مرد میدان

حجت الاسلام والمسلمین لونی با بیان اینکه مخالفان علامه دو دسته بودند، افزود: برخی سطحی نگر و برخی با آگاهی و شناخت بسیار بالایی که از او داشتند در مقابل این عالم ایستادند؛ عده ای در درون و باور پنهان خود حق را به علامه می دانند اما چون جریانگرا و سیاست زده بودند، موضع هایی در مقابل آیت الله مصباح می گرفتند که بسیار تأسف برانگیز بود و بخشی از انسانها را از بهره وجودی این عالم بزرگ محروم کردند؛ علامه مصباح چون مرد میدان بوده و شناخت عمیق و وسیعی نسبت به مکاتب داشت؛ زیر بنا و مبانی مکتبی مباحث اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، حقوق بین الملل، اهداف و مبانی نظامی و خانواده را نیز به خوبی می فهمید و انحرافات و مغالطات آنها را استخراج و معرفی می کرد. یعنی مبانی را در میدان و عمل به کار می برد و بر مباحث گوناگون علمی و رفتاری حاکمیتی و حاکمان دنیا تطبیق می داد و رویکردهای مکتبی و میدانی آنان را با میزان حق می سنجید.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اینکه علامه دو جلوه شخصیتی داشت، تصریح کرد: یکی علامه ای که در تریبون های سیاسی می دیدیم و دیگری علامه ای که در بعد علمی بر کرسی دانش و تربیت نظاره گر بودیم، بُعد علمی آیت الله مصباح را باید از زبان دانشمندان غربی نیز جویا شد؛ تعریف و تمجیدهای اندیشمندان متفکر غرب و دانشمندان و رهبران واتیکان از نظام علمی و تربیتی موسسه امام خمینی نشان از تلاش و مجاهدت های علمی و تربیتی کارساز آیت الله مصباح رحمة الله علیه است.

علامه مصباح؛ مرد میدان آزاداندیشی بود/ علامه مصباح امین امامین انقلاب

آزاد اندیش تر از علامه مصباح سراغ ندارم

وی علامه مصباح را چهره آزاد اندیشی دانست و خاطرنشان کرد: اگر چهره علامه را به جدل های سیاسی نمی کشناندیم و همانگونه که هست شناخته می شد، امروز در اذهان همگان چهره تحول گرای بی نظیری بود که می توانست علوم انسانی اسلامی کشور را به سامان برساند!؛ ما در حوزه علمیه آزاد اندیشان برجسته و افتخار آفرینی داریم اما بنده آزاد اندیش تر از علامه مصباح سراغ ندارم، تبادل استاد و دانشجو بین مؤسسه امام خمینی و مراکز علمی دنیا و به ویژه غرب، نشان از مواجهه آزاد و حساب شده وی با دنیای علم دارد.

علامه مصباح دست پرورده و امین حضرت آیت الله بهجت، علامه طباطبایی و امامین انقلاب بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علامه مصباح مرد میدان آزاد اندیشی بود، افزود: علامه در ایران ننشست و با جهان سخن بگوید؛ بلکه با سفر به دنیا در درون مجامع علمی روی کرسی های علمی آنان می نشست و رو در رو بحث و مناظره علمی می کرد و این ویژگی با گستردگیش مختص به علامه مصباح بود و به همین دلیل جهان استکبار و مراکز قدرت مادی گرا با تمام توان به ویژه توان رسانه ای علیه علامه حکیم صف آرایی کرده بود. تأکید می کنم که علامه نه فردی بلکه با همراه کردن شاگردان اقدام گروهی علمی می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین لونی در پایان با اشاره به اینکه علامه میدانی، جهانی و جهادی بود، ادامه داد: او یک متفکری است که دانش و علم و تقوا و اخلاق ناب محمدی (ص) را به نقاط گوناگون علمی جهان حمل و صادر می کرد؛ علامه مصباح دست پرورده و امین حضرت آیت الله بهجت، علامه طباطبایی و امامین انقلاب بود؛ خداوند روح این بزرگ مرد را با روح صاحبان مکتب اهل بیت(ع) و قرآن که دو معشوق او بودند محشور کند.

ارسال نظرات