۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۷۰۴۹۹۵
به بهانه سالروز رحلت حاج سید احمدآقا؛

یادگار عبادت، خدمت و حمایت از ولایت

یادگار عبادت، خدمت و حمایت از ولایت
با این‌که از ایشان توقعات گوناگونی وجود داشت و وسوسه‌هایی بود، محکم ایستاد و همان اصول مورد نظر امام(ره) را با قاطعیت ابراز کرد.

گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا؛ امام خمینی ره درباره او می‌فرمود: «احمد عزیزترین اشخاص برای من است» و مقام معظم رهبری، چنین مرقوم فرمودند: «چه بسیار گر‌ه‌ها که به دست او گشوده شد و چه بسیار کارهای بزرگ که به تدبیر او انجام شد.» ویژگی‌های برجسته‌ای در حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد خمینی(ره) یادگار امام راحل، وجود داشت که می‌توان به صداقت و امانت، روحیه عبادت، اهتمام به تحصیل، ایمان به ولایت فقیه و پشتیبانی از مقام معظم رهبری و در نهایت مردمی بودن، روحیه تواضع و برخوردهای صادقانه با‏‎ ‎‏دوستان، محرومان و مردم مستضعف اشاره کرد.

عبادت و چشم گریان

به نقل از حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسین انصاریان، یکی از ویژگیهای قوی حاج سید احمد خمینی که از امتیازات یک فرد مومن است، داشتن چشم گریان بود. ایشان هم در مساله دعا و هم در مصائب حضرت سید الشهدا این خصیصه ممتاز را داشت که اشک می‌ریخت. به نقل ایشان حاج سید احمد آقا مدت سه ماه در یک خانه کاهگلی اطراف قم، مشغول عبادت بود و به گفته خودشان می‌خواستند از محیط‌هایی که بوی گناه، مخصوصا غیبت دارد، دور باشند. استاد انصاریان اضافه می‌کنند: به نظر من مهمترین خدمتی که ایشان پس از رحلت حضرت امام(ره) انجام دادند هماهنگی، اطاعت و تبلیغ ولایت و رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای بود و این مطلب را در اغلب سخنرانی‌های خود بیان می‌کردند.(1)

اهتمام به تحصیل در کنار تهذیب و فعالیت سیاسی

از نظر رهبر انقلاب، هوش و زیرکی، یک صفت ذاتی و خصوصیت برجسته ایشان بود. یادگار امام، از نظر علمی در دروس خارج، از محضر امام خمینی و آیت الله بروجردی (رحمهما الله) بهره برده بود، به فلسفه اسلامی علاقه داشت و این امکان را داشت که برای مباحثه برخی دروس، از برادر بزرگ خویش، آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی(ره) -که کتب متعدد ایشان، نشانگر نبوغ خاص اوست- استفاده کند.

به بیان هم مباحثه ایشان، حاج سید احمد خمینی(ره) به مطالعه و مباحثه اهمیت زیادی می‌دادند. خیلی منظم بودند. سر وقت در جلسه درس حاضر می‌شدند و هیچ روزی نبود که مباحثه را ترک کنند و تمام این‌ها به رغم تمام مسائل سیاسی بود که ایشان با آن درگیر بودند. این سفارش حضرت امام(ره) بود که پرداختن به مسائل سیاسی نباید شما را از مسائل معنوی و تحصیل دروس دور سازد. (2)

پشتیبانی از ولایت فقیه و رهبری مقام معظم رهبری

با این‌که از ایشان توقعات گوناگونی وجود داشت و وسوسه‌هایی بود، محکم ایستاد و همان اصول مورد نظر امام(ره) را با قاطعیت ابراز کرد. (3) ایشان عملا نشان داد اعتقاد به ولایت فقیه، وابسته به رهبری پدر بزرگوارشان نبوده و قلبا و عملا به آن ملتزم هستند. به گفته آقای محمدعلی انصاری، حاج سیداحمدخمینی بارها می‌فرمودند: ما الحمدلله بعد از امام، نظاممان یک نظام مستحکم است. رهبری نظاممان، در جای امام و در حقیقت همانند امام عمل می‌کند.. و امروز ما هیچ نگرانی در این زمینه نداریم. البته با همه وجود موظف به حمایت و پیروی و تاکید و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم. (4)

رنج‌نامه حاج سید احمد خمینی(ره) در تبیین خون دلی که امام خمینی(ره) از مواضع آقای منتظری نسبت به نظام و دفاع مقدس و... خوردند نیز یکی از سندهای بسیار با اهمیت انقلاب است که روشن کننده حقیقت نسبت به بسیاری از شبهه پراکنی‌های این جریان درسال‌های بعد است که البته همچنان نیز ادامه دارد. انذار تاریخی حاج سید احمد خمینی (ره) به آقای منتظری:

«اگر از منافقین و لیبرال‌ها و طیف مهدی هاشمی جدا نشوید، مطمئین باشید تمام حزب اللهی‌ها در آخرت در مقابل پیامبر اکرم(ص) جلوی شما را خواهند گرفت!» 

توجه ویژه به مستضعفان

یکی از خصلت‌های ممتاز ایشان از نگاه اطرافیان، علاقه و توجه خاص به مستضعفان بود:

«ایشان کراراً بدون اطلاع قبلی، گاهی به خانه افراد‏‎ ‎‏مستضعف سر می زدند و در آن حال تمام همراهان خود را بیرون می فرستادند و مخفیانه‏‎ ‎‏به حل مشکلات زندگانی این گونه افراد می پرداختند. چندی قبل با ایشان به منزل یکی از‏‎ ‎‏افراد رفتیم. مدتی که نشستیم ایشان گفتند که من از منزل بیرون بروم و خودشان چند‏‎ ‎‏لحظه می مانند و بعد بیرون می آیند. پس از رحلت ایشان بود که آن دوست ما به من گفتند،‏‎ ‎‏در آن روز که ایشان به منزل ما آمدند، در آنجا پولی را در اختیار همسر من گذاشتند و‏‎ ‎‏افزودند این پول را فقط برای تهیه جهیزیه برای دخترتان صرف کنید، و اگر باز نیازی بود به من اطلاع دهید. از این قبیل کارها به کرات من از ایشان سراغ داشتم. زندگی شخصی‏‎ ‎‏ایشان بسیار زندگی ساده ای بود. حتی بعضی از مواقع، عبا با لباس ارزشمندی را که به‏‎ ‎‏عنوان هدیه به ایشان می دادند بلافاصله آن را به دیگری می دادند.» ‏

 

(1)گنجینه دل، ص196

(2) همان، ص338، حجت الاسلام سجادی.

(3) همان، ص338

(4) همان، ص23

(5) همان، ص550، خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هاشمی.

 

ارسال نظرات