۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۷۰۶۱۷۹

ویروس اچ پی وی چیست؟

ویروس اچ پی وی چیست؟
ویروس اچ‌ پی‌ وی یا پاپیلومای انسانی شایع‌ترین عفونت قابل‌انتقال است و اکثر مردان و زنان مبتلا به این عفونت از این موضوع بی‌اطلاع هستند؛ به این دلیل که در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود.

به گزارش خبرگزار رسا به نقل از جام جم آنلاین، ویروس اچ‌ پی‌ وی که در بین مردم به‌عنوان زگیل تناسلی شناخته می‌شود، در دنیا بسیار شایع بوده و عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان است.

بیش از ۱۰۰ گونه مختلف از اچ‌ پی‌ وی وجود دارد. اکثر مردان و زنان مبتلا به این عفونت از این موضوع بی‌اطلاع هستند به این دلیل که در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود اما در برخی از موارد، انواع خاصی از HPV می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) یا زگیل تناسلی بشوند.

ویروس اچ‌پی‌وی یا پاپیلومای انسانی شایع‌ترین عفونت قابل‌انتقال از طریق جنسی و سرطان دهانه رحم نیز جزو معدود سرطان‌هایی است که برای آن واکسن ساخته‌ شده که این موضوع بسیار مهم و امیدوارکننده است، برای همین به همه افراد توصیه می‌شود واکسن اچ‌ پی‌ وی را تزریق کنند؛ در این گزارش به جزئیات این ویروس و واکسن ساخته شده برای مقابله با آن می‌پردازیم:

اچ پی وی غیرقابل درمان است و می‌تواند منجر به سرطان شود

کارشناسان می‌گویند، اکثر عفونت‌های اچ پی وی در طی دو سال و بدون عواقب طولانی مدت به خودی خود از بین خواهند رفت. اما در موارد دیگر عفونت از بین نمی‌رود.

از آنجا که هیچ درمانی برای اچ پی وی وجود ندارد ویروس افراد را در معرض خطر مشکلات جدی از جمله سرطان و زگیل تناسلی قرار می‌دهد.

از بیش از ۴۰ سویه اچ پی وی ۹ سویه خاص از جمله ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ وجود دارد که واکسن از ابتلا به آنها جلوگیری می‌کند. این سویه‌ها باعث ایجاد زگیل تناسلی و سرطان می‌شوند. براساس آمار، سالانه بیش از ۲۷ هزار زن به سرطان دهانه رحم که با ویروس اچ‌پی‌وی مرتبط است، مبتلا می‌شوند.

سرطان دهانه رحم، یکی از علل عمده مرگ ‌و ‌میر زنان سنین باروری در کشورهای در حال توسعه و چهارمین بیماری بدخیم زنان در دنیا است. ۹۵ درصد سرطان‌های دهانه رحم با ویروس اچ‌پی‌وی مرتبط هستند.

واکسن اچ‌ پی‌ وی چیست؟

واکسن اچ‌ پی‌ وی از انواع ویروس‌هایی که سبب اکثر سرطان‌های دهانه رحم و سرطان‌های مقعد و حلقی دهانی می‌شوند جلوگیری می‌کند.

این واکسن همچنین از انواع HPV که سبب اکثر زگیل های تناسلی می شوند جلوگیری می کند.

واکسن به بدن کمک می‌کند تا برای مبارزه با اچ پی وی آنتی بادی تولید کند

با تزریق واکسن اچ پی وی (که غیرفعال است و نمی تواند باعث ایجاد اچ پی وی شود) بدن سعی می‌کند با ساختن آنتی بادی برای مبارزه با ویروس پاسخ دهد. آنتی بادی‌ها از شما در برابر عفونت‌های اچ پی وی محافظت می‌کنند.

آنچه که از گارداسیل باید بدانید

گارداسیل واکسنی است که برای پیشگیری انواع مشخصی از ویروس پاپیلومای انسانی خصوصاً تیپ ۶٬۱۱٬۱۶٬۱۸ کاربرد دارد.

این واکسن، ساخت شرکت دارویی مرک اند کو.، اولین واکسن مورد تأیید اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است.

مؤسسه ملی سرطان در آمریکا اعلام کرد که اثربخشی واکسن‌های ضد ویروس اچ‌پی‌وی نزدیک به ۱۰۰ درصد بوده و تزریق گسترده آن در سرتاسر جهان، به‌طور بالقوه منجر به کاهش ۹۰ درصدی بروز سرطان دهانه رحم خواهد شد.

این مؤسسه ملی همچنین توصیه کرده که تزریق این واکسن‌ها، با غربالگری‌های رایج سرطان دهانه رحم (پاپ اسمیر و غیره) همراه باشد.

تزریق برای افراد با آلرژی به مخمر، خانم‌های باردار، کودکان زیر ۹ سال و کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند ممنوع است.

عوارض واکسن

رایج‌ترین عوارض شامل سردرد، تب، تهوع، سرگیجه، درد در ناحیه تزریق، تورم، خارش، و غش در پانزده دقیقه اولیه پس از تزریق می‌تواند وجود داشته باشد.

معمولاً ۱۵ دقیقه پس از انجام واکسن فرد را نگه می‌دارند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری عوارض جانبی واکسن‌های ضد اچ‌پی‌وی را اغلب خفیف اعلام کرده که شایع‌ترین‌شان شامل درد و قرمزی در محل تزریق (بیشترین عارضه)، تب، سردرد یا احساس خستگی، سرگیجه، حالت تهوع و دردهای عضلانی و مفصلی است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان غذا و داروی آمریکا به نظارت بر واکسن‌ها در زمینه بروز مشکلات غیرمعمول یا شدید ادامه می‌دهند.

پسران هم باید واکسینه شوند

مطالعات نشان داده است که واکسن اچ پی وی علاوه بر جلوگیری از زگیل تناسلی می تواند به پیشگیری از سرطان مقعد در مردان نیز کمک کند. همچنین تحقیقات مقدماتی نشان داده است که واکسن اچ پی وی می تواند از مردان جوان در برابر سرطان های آلت تناسلی و سرطان دهان و گلو که رو به افزایش است محافظت کند.

توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که واکسن اچ‌پی‌وی به دختران و پسران بین ۱۱ تا ۱۲ سال داده شود.

این واکسن می‌تواند در سن ۹ سالگی تزریق شود. تحقیقات نشان داده که دریافت واکسن در سنین پایین با شروع زودتر فعالیت جنسی ارتباطی ندارد.

هنگامی که فردی به اچ‌پی‌وی آلوده می شود، واکسن ممکن است آنقدر مؤثر نباشد. ضمن اینکه پاسخ به واکسن در سنین پایین‌تر از سنین بالاتر بهتر است.

CDC توصیه می کند که همه کودکان ۱۱ و ۱۲ ساله دو دز واکسن را با فاصله حداقل شش ماه دریافت کنند. نوجوانان ۹ و ۱۰ ساله و نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله نیز می‌توانند واکسیناسیون را در برنامه دو دز دریافت کنند.

تحقیقات نشان داده است که برنامه دو دز برای کودکان زیر ۱۵ سال موثر است و نوجوانان و بزرگسالان جوانی که بعداً در سنین ۱۵ تا ۲۶ سالگی تزریق واکسن را شروع می‌کنند، باید سه دز از واکسن را دریافت کنند. CDC واکسیناسیون اچ‌پی‌وی را برای همه افراد تا سن ۲۶ سالگی توصیه می‌کند.

منبع: فارس

ارسال نظرات