۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۷۰۶۲۴۵

مواضع علمای اهل سنت در محکومیت جنایت در حرم رضوی

مواضع علمای اهل سنت در محکومیت جنایت در حرم رضوی
علمای اهل سنت کشور در پی جنایتی که در حرم رضوی ظهر دیروز رخ داد این اقدام را محکوم کردند که در خبر ذیل متن بیانیه و مواضع آن‌ها آمده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا در پی اقدام وحشیانه یک فرد ناشناس در حرم رضوی و به شهادت رساندن روحانی خدمتگذار مشهدی و تلاش برخی عناصر کوته اندیش در ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی، علمای اهل سنت کشور این اقدام را محکوم کردند.

مسلمانان ایران اسلامی در کمال برادری در کنار هم زندگی می کنند

ماموستا ملا مامد کلشی نژاد امام جمعه اهل سنت ارومیه در گفت و گویی، ضمن تسلیت به حادثه دیدگان این مساله، افزود: اهل سنت ارادت و احترام خاصی به امام رضا(ع) قائل بوده و ایشان جایگاه و احترام خاصی در بین اهل سنت دارند و هر گونه تعرض و اسائه ادب در حرم مطهر ایشان و مقام امام رضا(ع) را محکوم می نمایند.

وی با بیان اینکه اشعار بلندی در رابطه با مقام امام رضا(ع) توسط شاعران اهل سنت سروده شده است، گفت: همه اینها برگرفته از ارادت اهل سنت نسبت به امام رضا(ع) و مقام شامخ ایشان است.

ماموستا کلشی نژاد با اشاره به اینکه جریانات سلفی و تکفیری برگرفته از افکار و دسیسه های شوم دشمنان اسلام بخصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: اهل سنت خود را بری از گروهها می دانند و از این افکار پلید و خطرناک که توسط دشمنان اسلام به وجود آمده است، ابراز انزجار می کنند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه تصریح کرد: ایران اسلامی به عنوان الگو و اسوه حسنه ای برای جهان اسلام شده و رنگین کمان اقوام و مذاهب و ادیان را در خود جای داده و زندگی محبت آمیز اقوام در ایران اسلامی که با کمال دیانت و برادری در کنار هم زندگی می کنند، قطعا برای دشمنان خوشایند نیست.

تعرض به حریم قدس رضوی و جسارت و درگیری با زائران از هر نظر محکوم است

شیخ علی ماهیگیر، عالم و محقق اهل سنت در گفتگویی اظهار کرد: تعرض به حریم قدس رضوی و جسارت و درگیری با زائران بویژه روحانیت معظم آن هم در ماه مبارک رمضان از هر نظر محکوم است.

اندیشمند و محقق اهل سنت تصریح کرد: اینجانب ضمن محکومیت این توطئه خائنانه و خبیث آن را نشانه گمراهی و ضلالت آشکار مسبب یا مسببان آن می دانم که احتمال دارد به منظور ایجاد بلوا و فتنه مذهبی بین پیروان مذاهب از سوی دشمنان اسلام و ملت شریف ایران طراحی شده باشد.

ماهیگیر خاطر نشان کرد: امید دارم مجاری و مبادی قانونی ذیربط در این خصوص تمامی اقدامات لازم را بنحو مقتضی معمول فرمایند.

محکومیت گسترده هتک حرمت به حرم و زائران رضوی توسط علمای اهل سنت سیستان وبلوچستان

مولوی نذیر احمد سلامی؛ نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری: هتک حرمت به حرم و زائران رضوی در ماه مبارک رمضان در نگاه هر انسان با وجدان مسلمان و یا غیر مسلمان به شدت محکوم است.

از مسئولین درخواست داریم که هر چه سریعتر این جنایتکاران را به سزای عمل خود برسانند.

مولوی عبدالرحیم ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت شهرستان میرجاوه: از دیدگاه اهل سنت تعرض به حریم مقدس رضوی و جسارت و درگیری با ‏زائران آن هم در ماه مبارک رمضان محکوم است.

از دستگاه قضا می ‏خواهیم تا با هر آن کس که به اتحاد، وحدت و اخوت مردم شیعه و سنی در این خطه از کشور لطمه وارد و امنیت آنها را برهم ‏می زند، با عدالت اسلامی برخورد قاطع کند

مولوی عنایت اله رسولی زاده، امام جمعه اهل سنت سرباز از دیدگاه اهل سنت اقدام فردی با رفتار و ظاهر شبیه ‏به جریان های تکفیری وهابی که دشمنان واقعی اسلام هستند آن هم در ماه ‏مبارک رمضان به شدت محکوم است.

دشمنان به دنبال ایجاد اختلاف میان مذاهب و امت های اسلامی هستند اما ملت هوشیار ایران اسلامی هیچ گاه اسیر چنین توطئه هایی نخواهد شد.

مولوی قلعه کاهی، امام جماعت شهر سمیع آباد: واقعه تلخ در حرم امام رضا (ع) را محکوم می‌کنیم؛ مجرمان را به اشد مجازات برسانید. خونریزی تحت هیچ شرایطی جایز نیست.

مولوی برزگر امام جمعه بخش پایین جام: حادثه امروز در حرم رضوی را محکوم می‌کنیم. منافقین با به شهادت رساندن برادران شیعه بدنبال ایجاد تفرقه بین اهل تسنن و تشیع هستند.

مولوی محمد فاروقی امام جمعه گلاوه: خبر ناگوار حمله تروریستی به شیوخ و روحانیون جهادی در ماه مبارک رمضان و در حرم امام رضا را به شدت محکوم می کنم و از مسؤولین خواستارم به شدت با این حرکت مشکوک و ضد وحدت برخورد نمایند و عاملان این جنایت به سزای عملشان برسانند.

امام جمعه پیرانشهر: حادثه مشهد نشان از خوی وحشی گری تکفیری است

ماموستا مصطفی محمودی امام جمعه پیرانشهر گفت: از نیروهای امنیتی می‌خواهم آنها را شناسایی و اجازه تکرار این جنایت را ندهد.

وی ادامه داد: تکفیری خطرناک و اسلام را نمی شناسند همانطور که بنده امروز شنیدم که یک نفر عوامل تکفیری به روحانیون دوست و برادر ما حمله کرده و آنها را زخمی کرده و نفراتی را شهید کرده است.

ماموستا مصطفی محمودی گفت: بنده بیان میکنم این تکفیری و همه تکفیری وابسته به جریان خاصی هستند؛ دولت ما باید جامعه را از وجود این تکفیری‌ها پاک کند و جامعه اسلامی را از آنها محافظت کند.

وی گفت: اینها از جاده حق منحرف شده اند و کشتن مسلمانان را جهاد می‌دانند؛ در قرآن اشاره شده که هرکس انسانی را بدون دلیل بکشد اشتباه است و کسی حق قتل دیگری را ندارد.

عالم برجسته اهل سنت کردستان: شهادت روحانیون معزز در حرم رضوی موجب غم و اندوه علمای اهل سنت شد

ماموستا عبدالرحمن خدایی از عالمان برجسته اهل سنت کردستان ضمن محکومیت شدید اقدامات بزدلانه افراد شرور و به شهادت رساندن دو نفر از روحانیون در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان ماه ادب، احترام، بزرگی و ماه نزول قرآن است و اقدام ناشایست و حمله افراد شرور و تکفیری به این روحانیون در مشهد به شدت دل هر مسلمانی را آزار می دهد لذا ما روحانیون اهل سنت، این اقدام را به شدت محکوم می کنیم.

امام جمعه اهل سنت بیجار: هدف اصلی سران تکفیر ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است

ماموستا لقمان محمدیان امام جمعه اهل سنت بیجار گفت: شهادت و زخمی شدن سه طلبه در صحن انقلاب حرم رضوی با هدف تفرقه بین شیعه و سنی انجام شده است.

ماموستا محمدیان گفت: لازم است دعوتگران در راستای تنویر افکار عمومی در خطر تکفیری ها ‌و گمراهی آنان بکوشند و با بیان اصل اتحاد ایمانی و اخوت اسلامی مردم را از خطر این نحله گمراه آگاه سازند.

وی با تاکید بر اینکه هدف تکفیری ها ایجاد تفرقه بین اتحاد شیعه و سنی است،‌عنوان کرد: دشمنان انقلاب بدانند یکی از اهداف اصلی تشکیل انقلاب اسلامی ایجاد وحدت شیعه و سنی است و دشمنان هر چه از ما را شهید کنند فرق مختلف به اتحاد بیشتری خواهند رسید.

امام جمعه اهل سنت سیراف: اهداف پلید اشرار فقط ایجاد تفرقه است

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت روحانیون در حرم مطهر رضوی به شدت محکوم می نمایم. شهادت علما معزز در حرم رضوی موجب غم و ناراحتی علما اهل سنت گردید. عرض تسلیت به خانواده شهدا و ملت شریف ایران اقدامات وحشیانه افراد جنایتکار و اشرار که دو نفر از علمابرجسته برادران اهل تشیع در حرم مطهر رضوی رخ داد در ضمن اهداف پلید اشرار فقط و فقط ایجاد اختلاف بین مذاهب فریقین شیعه وسنی است و امروز بیش از همیشه نیاز به اتحاد و همدلی می باشد و این هتک حرمتها و به شهادت رساندن روحانیون معزز به شدت محکوم می نمایم.

امام جمعه اهل سنت سیراف حسین افروز

امام جمعه اهل سنت جزیره شمالی: حادثه تروریستی حرم امام رضا دل ما را به درد آورد

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته امروز درماه مبارک رمضان ودرحرم رضوی اتفاقی تلخ وناگوار رخ داد حمله یک فرد جنایتکار به سه تن از روحانیون وشهید وزخمی کردن آنها قلب همه مارابدرد آورد.

ضمن عرض تسلیت به خانواده های این شهدای عزیز وآروزی صحت وسلامتی برای دیگر روحانی حادثه دیده از همه مسؤلین نظامی وانتظامی وقوه قضائیه میخواهم بامسببین این جنایت به شدت برخورد شود تادیگر کسی به خود اجازه ندهد همچنین جنایت هولناک انجام دهد.

همه ملت ماباید هوشیار باشند وباحفظ وحدت واتحاد مثل همیشه درکنار یکدیگر باشند تاهیچ یاو گویی به خودش اجازه ندهد بااین جنایت‌ها برطبل اختلاف و دو دستگی بکوبد.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
ضارب، فردی 21 ساله، به نام عبداللطیف مرادی، ازبک تبار است که یکسال پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده است.

او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشته‌اند.

عبداللطیف مرادی برخلاف مسلمانان اهل سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود.

وی ساعت 13 روز گذشته (سه شنبه 16 فروردین) با همراه داشتن یک چاقوی نسبتاً بزرگ وارد حرم رضوی(ع) می شود و در صحن پیامبر اعظم(ص) منتظر می‌ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند. بدین ترتیب او ساعت 14 و 16 دقیقه به سمت سه روحانی حمله کرده و با ضربات چاقو آنها را مورد ضربه قرار می‌دهد. خبرنگار تسنیم کسب اطلاع کرد که او فقط به یکی از این روحانیون 20 ضربه چاقو زده است که احتمالاً همان طلبه ای است که به شهادت نائل شد.

شنیده شده که او در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحّد نیز فعالیت داشته و به دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است.

6 متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
اين سوء قصدهاي چند روز گذشته هدفمند است بايد قوه قضاييه با قدرت با عوانل آن برخورد كند و پليس و سپاه و وزارت اطلاعات سريعا قضيه را پيگير كنن و عوامل پشت صحنه را شناسايي و برخورد كنند
0
0