۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۰۶۳۲۸

میراث انتقام ترامپ، ترمز توافق آمریکا و ایران را بر سر سپاه کشیده است

میراث انتقام ترامپ، ترمز توافق آمریکا و ایران را بر سر سپاه کشیده است
ظاهرا دولت آمریکا سرگرم بررسی آخرین پیشنهاد ایران در زمینه پرونده انتقام قتل شهید سلیمانی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، پایگاه خبری ـ تحلیلی المانیتور در گزارشی به تحلیل و بررسی مذاکرات اخیر برجام در وین پرداخت و نوشت: ظاهرا، دولت آمریکا سرگرم بررسی آخرین پیشنهاد ایران در زمینه پرونده انتقام قتل سلیمانی است.

متن کامل این تحلیل بدین شرح است:

۱. اینکه طرف های برجام بتوانند به مراسم امضای توافق در وین برسند، همچنان معطلِ یافتن راه حلی تا به اینجا دست نایافتنی برای میراثی است که دولت ترامپ برجای گذاشته است: قراردادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی خارجی Foreign Terrorist Organization (FTO). دو طرف ظاهرا در تمامی دیگر زمینه ها توافق کرده اند و آماده امضای متن نهایی هستند اما تنها بر سر سپاه پاسداران به مشکل خورده اند که ایده ای برای عبور از آن پیدا نمی کنند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که هنوز به آن نقطه نرسیده ایم. من خوشبینی بیش از حدی هم ندارم (که توافق به سرانجام برسد).

۲. اکنون هر دو طرف گرفتار موانع سیاسی سرد و پیچیده ای هستند که روز به روز هم بدتر می شود. در واشنگتن، روز چهارشنبه، شماری از نمایندگان دمکرات کنگره هم در مخالفت با حذف سپاه از فهرست تروریستی، با جمهوریخواهان هم صدا شدند. دولت بایدن آماده حذف سپاه از این فهرست هست اگر ایران بپذیرد که به دنبال هدف گرفتن آمریکایی ها به انتقام قتل قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس نباشد.

۳. علی واعظ از گروه بین المللی بحران، به المانیتور می گوید: از نظر سیاسی، برای ایرانی ها غیرممکن است که علنا پرونده انتقام سلیمانی را ببندند. این پیشنهاد در تهران رد شده و ایران پیشنهاد متقابلی داده که آمریکایی ها سرگرم بررسی آن هستند.

۴. واعظ می گوید: دولت رئیسی و دستگاه امنیت ملی ایران بر این باورند که برای تامین توافق و پایدار ماندن آن، رضایت سپاه را نیاز دارند. پس باید چیزی هم به سپاه داده شود و گرنه تنها نهادی خواهد بود که از احیای برجام، هیچ دستاوردی نصیبش نمی شود.

۵. تریتا پارسی از اندیشکده کوئینسی، می گوید: به نظرم دو طرف اینطور حساب کرده اند که بگذار کار به دقایق آخر بکشد، زمانی که طرف مقابل تقریبا به همه آنچه خواسته برسد، بیشتر انعطاف نشان میدهد و بیشتر منطقی می شود. اما به نظر می رسد که تا به اینجا، کار مطابق پیش بینی هیچ یک از دو طرف پیش نرفته است.

۶. در این حال، علائمی هم از یمن می رسد. وزیر خارجه ایران در گفت وگوی سوم آوریل با آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل، از آتش بسی که با میانجیگری این سازمان در یمن برقرار شده، حمایت کرد. ایران دوست دارد ادعا کند که با حوثی ها، فاصله معقولی دارد اما بدون همراهی تهران، نه حمله ای صورت می گیرد و نه آتش بسی برقرار می شود. اگر زمان بندی رخدادها، تعیین کننده است، در آن صورت آتش بس یمن، در روزهای پایانی گفت‌وگوهای هسته ای ایران، یک علامت است آنهم در گرماگرم نگرانی های آمریکا، اسراییل و دیگران درباره سیاست های ایران در منطقه.

ارسال نظرات