۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۷۰۶۵۵۷
امام جمعه خوانسار عنوان کرد؛

اهمیت و جایگاه «تبیین» از دیدگاه قرآن کریم

اهمیت و جایگاه «تبیین» از دیدگاه قرآن کریم
اصفهان ـ حجت الاسلام خواجه کریمی گفت: بزرگترین کتاب تبیین، قرآن بوده و تبیین مختص حقایق و حقایق زاویه و گستره اش کل زندگی بشر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام رسول خواجه کریمی، امام جمعه خوانسار، صبح امروز در نشست اخلاقی بصیرتی در جمع طلاب، کارکنان و اساتید مدرسه علمیه کریمه اهل بیت(ع) خوانسار ضمن تبریک ماه مبارک رمضان گفت: آنچه امروزه در حوزه ها رایج و مورد بحث می باشد بحث جهاد تبیین است که مبحث تبیین یک بحث تفصیلی است.

وی ادامه داد: یکی از اسامی قرآن بیان، مبین می باشد و در خود قرآن هم اشاره به این مطلب شده است کِتابٌ اَنزَلناهُ اِلَیکَ لِتُبیِّنَ لِلنَّاس، بزرگترین کتاب تبیین، قرآن است و تبیین مختص یک امر نیست. مختص حقایق است و حقایق زاویه و گستره اش کل زندگی بشر است، قرآن راه ها را به عنوان بینات شمرده است.

حجت الاسلام خواجه کریمی با بیان اینکه مفهوم تبیین در قرآن یک مفهوم عام است، افزود: تبیین شامل همه افراد بشر می شود و بهترین، مُبَیِّن ها در عالم خلقت، خالق است، زیرا آگاهی کامل به مخلوق خود دارد و لذا کتاب الله عالی ترین نوشتار بیانی می باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: کلمه تبیین در لغت به معنای وضوح، روشن شدن، کشف کردن حق و پرده برداشتن از حقایق می باشد و نتیجه ای که از این کشف حاصل می شود «بینونه» گفته می شود در حقیقت جهل و ابهام که دو پدیده هستند که روی حقایق را می پوشانند این حالت فاصله بین حق و باطل را بیان می گویند و در اصطلاح به معنای خروج از جهل و خروج از ابهام است.

امام جمعه خوانسار تصریح کرد: زندگی بشر لبالب از حقایق است، این حقایق سه ویژگی در طول زندگی بشر پیدا می کنند، این حقایق گاهی واضح و آشکارند، گاهی مجهول اند، گاهی مبهم اند. در تمام زوایای زندگی بشر هم هستند و تمام زندگی بشر مجموعه ای است از حقایق.

وی با بیان اینکه  قرآن اعجاز بیانی است و رساترین نوع کلام است تصریح کرد: تبیین مُبَیِّن می خواهد، مُبَیِّن دارای چند ویژگی می باشد باید آگاه باشد، عالم باشد و معرفت داشته باشد. مُبَیِّن باید حقایق را بشناسد و اینکه بیان رسا داشته باشد، مهمترین و اصلی ترین وظیفه انبیاء بیان رسا بوده است، بیشترین مجاهدت در راه خدا از راه بیان بوده است، بیشترین پیامبران و ائمه در راه بیان شهید شده اند.

حجت الاسلام خواجه کریمی خاطرنشان کرد: در عصر انقلاب اسلامی شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید دستغیب و شهید مدنی در راه تبیین به شهادت رسیده اند پس این ویژگی مهم را باید داشته باشد قُولُوا قَولاً مَیسُوراً باید قول رسا را داشته باشد.

امام جمعه خوانسار با اشاره به اهمیت تصحیح افکار در زندگی انسان گفت: انسان نیاز دارد در زمانهایی از عمرش کارهای خود را پالایش کند انسان خالی از خطا نیست و هر فرد عاقل باید دفع ضرر احتمالی از خود می کند و باید فکرش را درست کند و تبیین برای تصحیح افکار است. نتیجه تبیین اصلاح و پالایش فکر می باشد. رفتار، اعمال، اخلاق انسان ریشه در فکر دارد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات