۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۷۰۶۰۷۰
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

لوازم و مقدمات «جهاد تبیین»

لوازم و مقدمات «جهاد تبیین»
اصفهان ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: کسی که می‌خواهد حقایق را بیان کند باید به همه موضوع آگاه باشد و توان بیان خوبی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در درس اخلاق خود با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: اولیاء خدا معمولا انتظار می‌کشیدند ماه مبارک فرا برسد و بتوانند انس بیشتری با خداوند متعال پیدا بکنند.

وی در ادامه افزود: ماه رمضان ماه مهمانی است، مهمان ولو اینکه مهمان خوبی نباشد، اما صاحب خانه پذیرایی می‌کند، البته معلوم است که پذیرایی‌ها یکسان نیست، هرچه افراد و اشخاص حرکت بیشتری انجام بدهند، استعداد نزول رحمت بیشتری پیدا خواهند کرد، لذا برما است که حرکت را دو چندان کنیم و در ضمن آن دعا کنیم از برکات ماه رمضان به خصوص آنچه در شب‌های قدر نازل می‌شود و تقدیر می‌شود بهره ببریم.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه بخشی از رحمت‌های دو دهه اول ماه مبارک بر ما جاری می‌شود تلاشی است که شب قدر گذشته انجام داده‌ایم و هنوز داریم از باقی مانده و اواخر آن استفاده می‌کنیم و ان شاء الله با پایان یافتن این سال که در روایت ذکر شده شب قدر پایان سال و آغاز تقدیرات بعدی است، بتوانیم آنچه رضایت الهی است داشته باشیم و قصور و تقصیرات ما مورد چشم پوشی خداوند واقع بشود.

تأکید رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین

استاد درس خارج حوزه علمیه به اهمیت جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب به روی واژه جهاد تبیین و اهمیت این مسأله بسیار تأکید دارند و زوایای این بحث به همه مباحث دینی باز می‌گردد، چون تبیین یعنی تبیین حقایق و با کلمه جهاد یک معنای خاصی پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه گاهی یک حقیقتی مجهول است و گاهی مجهول نیست ولی واضح نیست و مبهم است، تصریح کرد: اگر حقیقت کاملا مجهول باشد یعنی کاملا آن را ندانیم با مبهم و مجمل باشد، به هر واسطه‌ای این حقیقت واضح بشود، این کاری که شخص برای معلوم شدن حقیقت انجام می‌دهد تبیین نام دارد، یکی از راه‌های واضح شدن حقیقت هرچیزی این است که بین دو چیز تفکیک بشود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد: وقتی دو چیز باهم مخلوط بشوند مبهم است و حقیقت مشخص نیست، اگر می خواهیم حقیقت هر یک مشخص باشد باید بین اینها فاصله ایجاد کنیم، فاصله انداختن میان اینها «بین» نام دارد و کاری که ما انجام می‌دهیم تا این فاصله شکل بگیرد را «تبیین» می‌گویند.

مبین باید آگاهی کامل داشته باشد

آیت الله مهدوی با اشاره به اهمیت مبین در تبیین، اظهار کرد: مبین کسی است که آگاه باشد به حقیقت اشیا، باید خوب آگاه باشد، حقیقت را بشناسد و بداند، پس از اینکه خوب دانست بتواند برای مخاطب به خوبی بیان بکند، گاهی بعضی افراد مرحله اول را ندارند یعنی درست حقیقت را نمی‌دانند، یا هیچ نمی‌دانند یا بخشی از آن را نمی دانند، بالاخره مبین کامل نیست و لازم است همه حقیقت را بداند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد بیان کننده باشد باید همه زوایای موضوع و حقیقت را بداند، در همه امور زندگی نیز مسأله به همین صورت است. کسی که همه حقیقت را می‌داند باید بیان درستی هم داشته باشد، کسی ممکن است همه حقیقت را بداند اما در بیان مشکل داشته باشد، این یک مانع برای تبیین کردن است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه مبین باید توان بیان داشته باشد و فصیح و بلیغ باشد، تصریح کرد: بهترین مبین کسی است که هر دو مرحله را داشته باشد، در مرحله اول آگاه و عالم و عارف به حقایق اشیا باشد و در مرحله دوم واسطه بیانش رسا باشد و بتواند خوب بیان کند.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: خداوند یکی از کسانی است که می‌تواند مبین باشد، حجت های الهی دیگر افرادی هستند که مبین هستند، کتب آسمانی دیگر مبین‌ها هستند که برمی‌گردند به خداوند و ارتباط خداوند با ما بندگان که از طریق کتاب آسمانی صورت می‌گیرد. کتاب قرآن کتابی است مبین است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به آیه بینه در قرآن کریم، اظهار کرد: قرآن کریم می‌فرماید به عهده ما است که بیان کنیم، مصداق دیگر رسولان الهی هستند که با آیه بینه با مردم صحبت کردند، بهترین آیه و نشانه بینه معجزات واضح و روشن هستند.

برخی اهل باطل خیال می کنند مسیر درستی می‌روند

وی با بیان اینکه برخی افراد که راه باطل می‌روند خیال می‌کنند در مسیر درست هستند، خاطرنشان کرد: آنچه را که فکر می‌کنیم، کاملا واقعیت ندارد، همیشه فکر ما منطبق بر حقیقت نیست، پس این نکته را باید دقت داشته باشیم که فکر ما همیشه فکر درستی نیست، نتیجه این مطلب این است که همیشه انسان باید فکر خود را پالایش کرده و مشغول اصلاح فکر خود باشد و خود را بالاتر نبیند و احتمال خطا بدهد.

آیت الله مهدوی احتمال خطا دادن در تفکرات را عامل کاهش ضریب خطا عنوان کرد و گفت: اهل قرب کسانی هستند که نزدیک خداوند هستند و حقایق را می‌دانند و برای ما بیان می‌کنند، اگر دقت کنیم و براساس تحقیق مسائل را بپذیریم حقایق برای ما روشن خواهد شد، باید مسائل را با تحقیق نه به صورت تعبدی بپذیریم و فرابگیریم، عقل ما را به سوی حقایق راهنمایی خواهد کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه رفتار انسان را نتیجه فکر انسان قلمداد کرد و افزود: عمل انسان برخاسته از فکر انسان است و اینجا است که جایگاه تبیین مشخص می‌شود، بدون اینکه فکر کسی را اصلاح کنیم در اصلاح عمل او موفق نخواهیم شد، باید با استدلال اشخاص را قانع کنیم که استعمال دخانیات یا بدحجابی بد است رفتار آنها هم اصلاح خواهد شد.

وی با اشاره به نقش تبیین در دین اسلام، تصریح کرد: دین اسلام در زمانی که افراد دختر شدن فرزندانشان را عامل سرافکندگی می دانستند، جایگاه واقعی زن را به درستی برای جامعه تبیین کرد، با این تبیین افکار جامعه اصلاح شد و عمل آنها نیز به دنبال آن اصلاح شد. جنگ‌های دنیا امروزه بر اساس همین مسأله است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب با جنگ روسیه و اوکراین صراحتا مخالفت کردند، اظهار کرد: این درحالی است که روسیه فکر می‌کند این جنگ برای آنها خوب است و آمریکا نیز همین نگاه را نسبت به جنگ افروزی دارد. کسانی که می‌گفتند ایران وابسته به روسیه است باید ببینند که رهبری صراحتا کار روسیه را خطا دانستند و این استقلال جمهوری اسلامی ایران را ثابت می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با هشیاری حقایق را بیان می‌کنند و این حقایق از دهان کسی خارج می شود که حقایق را به درستی و کامل می‌داند و به خوبی بیان می‌کند. تبیین زوایای گوناگونی دارد و باید نسبت به آن هشیاری و بصیرت و دقت نظر ویژه داشته باشیم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات