۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۶۹۹۹۶۱
آیت الله مهدوی:

رجوع به مراجع تقلید برخاسته از عقلانیت است

رجوع به مراجع تقلید برخاسته از عقلانیت است
اصفهان ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: در میان دیدگاه علمای همه علوم تفاوت‌هایی هست این موضوع در میان مراجع تقلید هم وجود دارد اما رجوع به متخصص دینی اقدامی عقلانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری امشب در مسجد صاحب الزمان(عج) اصفهان، با بیان اینکه در عصر حاضر مانند دوران گذشته مردم آماده ظهور نیستند، گفت: ملائکه هنگام خلقت انسان به خداوند بخاطر ظلم و خون ریزی و مفاسد انسان‌ها بر روی زمین اعتراض کردند اما وقتی خداوند زمان ظهور و عدالت آن دوران را به آنها نشان دادند ملائکه ابراز کردند که علم نداشتند به آن دوران و فهم درستی از خلقت پیدا کردند.

آیت الله مهدوی در ادامه با اشاره به نقش مراجع معظم تقلید در هدایت و راهبری جامعه در عصر ظهور، خاطرنشان کرد: اصول برای ما مشخص است و تقلید هم در اصول وجود ندارد اما در فروع باید به متخصص دینی رجوع کنیم و این برخاسته از عقلانیت است. در نظرات مراجع تقلید در برخی مباحث تفاوت‌هایی هست همانطور که در میان متخصصین همه علوم نظیر پزشکان تفاوت‌هایی وجود دارد.

وی غفلت مردم از زمان غصب خلافت امام علی(ع) تا به امروز را از عوامل غیبت عنوان کرد و افزود: با غصب خلافت انحرافی ایجاد شد که دود آن در چشم تاریخ بشریت رفته است، وقتی مردم انتخاب بدی داشته باشند خداوند هم حجت خود را از مردم دریغ می‌کند، ما از امام محروم هستیم بنابر مصلحت بالاتری که حفظ جان امام است و خداوند برای ما این مصلحت را در نظر گرفته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در عصر ظهور باید به مراجع رجوع کرد و مرجع تقلید اگر در حکم خود اشتباه کند یک ثواب و اگر اشتباه نکند دو ثواب برای او محاسبه می‌شود چرا که مراجع مشغول تلاش برای استنتاج و استخراج احکام دینی هستند.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه در طول دوران غیبت مراجع وظیفه ترویج و تبیین احکام الهی برای مردم را برعهده داشته‌اند، اظهار کرد: امام خمینی دستور دادند مردم حکومت نظامی رژیم طاغوت را بشکنند، آیت الله طالقانی با امام خمینی تماس گرفتند که ممکن است بخاطر این دستور مردم کشته بشوند اما امام خمینی به آیت الله طالقانی می‌گویند اگر دستور از بالا آمده باشد هم مخالف هستید؟ آیت الله طالقانی فکر اینجا را نکرده بودند که ممکن است دستور امام برخاسته از ارتباطات معنوی باشد و وقتی این حرف را از امام خمینی می‌شنود تبعیت کرده و در شکستن حکومت نظامی همراهی می‌کند./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات