۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۷۰۶۵۹۰
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عنوان کرد؛

درجه های مختلف عقوبت گناهان / طلاب کتاب «الحقائق» را مطالعه کنند

درجه های مختلف عقوبت گناهان / طلاب کتاب «الحقائق» را مطالعه کنند
آیت الله اعرافی با اشاره به درجه های مختلف عقوبت گناهان گفت: پذیرفتن گناه دیگران موجب شراکت و سهیم بودن در گناه دیگران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور عصر امروز در جلسات اخلاق دفتر مقام معظم رهبری قم با اشاره به عقوبت گناهان گفت: اصرار بر گناه صغیره موجب تبدیل گناهان صغیره به کبیره خواهد شد.

وی مطالعه کتاب «الحقائق فی محاسن الاخلاق» ملامحسن فیض کاشانی را برای طلاب لازم دانست و ابراز کرد: طلاب این کتاب را حداقل یک بار مطالعه و مباحثه کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار داشت: گاهی گناهی با توجه و علم به گناه بودنش انجام می شود، اما فوران شهوت و غلبه غفلت او را به انجام گناه سوق داده است و از انجام آن شرم و حیا دارد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: گاهی گناهی از شخصی سر می زند و از انجام آن احساس سرور و بهجت و به آن افتخار نیز می کند.

وی با اشاره به اینکه هر گناهی درجه ای از عقوبت را ایجاد می کند، تصریح کرد: اگر گناه همراه با شرم و حیا باشد همان درجه متعادل خودش را دارد اما اگر موجب سرور و افتخار فرد شود قطعاً  گناه از صغیره به کبیره تبدیل می شود.

آیت الله اعرافی با بیان روایتی از کتاب غررالحکم گفت: امیرالمومنین(ع) می فرماید بدترین اشرار کسانی هستند که گناهی را انجام داده اند و اظهار سرور و خوشحالی می کنند، همچنین پیامبر خدا فرمودند کوچک شمردن گناه، بالیدن به آن، فضلیت و مژده به خود و افتخار به گناه از انجام گناه بدتر است.

وی با اشاره به رضایت و خوشنودی از گناه اظهار داشت: رضایت به گناه، گناه را افزایش و عقوبت آن را سنگین می کند، همچنین پذیرفتن گناه دیگران موجب شراکت و سهیم بودن در گناه دیگران خواهد شد.

ارسال نظرات