۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۷۰۶۷۲۸

خرافه، خشونت و خیانت؛ سه مؤلفه بهاییت

خرافه، خشونت و خیانت؛ سه مؤلفه بهاییت
حجت الاسلام حیدری کراچی گفت: بهاییت را درسه مؤلفه خرافه، خشونت و خیانت باید جستجو کرد که این سه مؤلفه در این جریان بسیار پررنگ است.

اشاره: به باور مسلمانان، بهائیت فرقه‌ای ضاله و خارج از اسلام است، مراجع تقلید شیعه، اعتقاد به بهائیت را کفر و بهائیان را نجس و کافر محارب شمرده‌اند. بیش از ۴۰۰ کتاب و مقاله در نقد بهائیت نوشته شده است. 

در باب نقد فرقه ضاله بهائیت خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مصاحبه ای را با حجت الاسلام حجت حیدری کراچی مدیرگروه نقد فرق مرکز تخصصی مهدویت انجام داده است که در ادامه متن آن را مطالعه می کنید.

رسا* آیا این فرقه از بدو تاسیس استعماری بود؟

فرقه های مختلفی که در تاریخ به وجود آمده اند به تعبیری در اثر نگاه خرافاتی به آموزه های اصیل در دین اسلام شکل گرفته اند، این عامل اصلی فرقه را می شود در فرقه های متعدد دید، همچنین در فرقه بهاییت به عنوان یک فرقه ضاله می توان این عامل را بررسی کرد؛ در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد که آیا در تاسیس و ایجاد بهاییت نقش استعمار وجود داشته است یا خیر.

یک دیدگاه معتقد به نقش استعمار در ایجاد بهاییت دارد که استعمار از اول بدو ایجاد بابیت با نظام استعمار ارتباط‌هایی برقرار کرده و دولت انگلیس علی محمد باب را شکار کردند و جریان بابیت را به وجود آوردند و در ادامه بهاییت شکل می گیرد، این نگاه و نظریه در بین مورخین وجود دارد.

نظریه دوم که بنظر بنده به واقع نزدیکتر است اینکه ایجاد بهاییت در اثر یک سری از خرافات شکل می گیرد اما این جریان بعداً به دست استعمار گسترش و در نشر، تقویت و تبلیغ این جریان بسیار موثر است؛ بهاییت تبدیل به جریانی در دست استعمار برای ضربه زدن به برخی از جریان های اصیل دینی مثل تشیع و اصل اسلام تقویت شدند و در جامعه رشد و نمو انجام دادند.

خرافه، خشونت و خیانت؛ سه مولفه بهاییت

رسا* انحرافات این فرقه چیست؟

بهاییت را باید در سه مؤلفه خرافه، خشونت و خیانت جستجو کرد که این سه مؤلفه در این جریان بسیار پررنگ است، انحرافاتی که براثر خرافات شکل می گیرد نگاه و قرائت غلط از اسلام مخصوصاً تشیع در مهدویت و موعود گرایی شکل می دهد که فردی به نام علی محمد باب ادعای موعود در تشیع را مطرح کرده است.

رسا*آیا نوع خشونت بهاییت همانند داعش و القاعده است؟

اگرچه خودشان می گویند اصلاحاتی را انجام داده اند اما واقعیت اینچنین است که آموزه های آنان همان چیزی است که در داعش و القاعده مشاهده کرده ایم، خودشان اعتراف دارند که در آموزه های بهاییت مواردی وجود دارد که غیر از بابیان همه باید کشته شوند و یا اینکه تمام کتاب های غیر بابیت باید سوخته شود، پس همان داعشی که امروز مطرح می شود در سال 1360هجری قمری توسط علی محمد باب در دوره قاجار شکل می گیرد و اگرچه امروز بهاییت ظاهر را اصلاح و شعار فریبنده ای را برای مردم جهان ایجاد کرده اما نمی تواند از آموزه هایی که خودشان ایجاد کرده اند فرار کنند.

رسا* تبلیغاتشان به چه صورتی است و افراد را چگونه به خود جذب می کنند؟

اگر چه بهاییت ادعای بزرگی را مطرح می کند و سعی می کند به قول خودشان از روش های مختلفی در تبلیغ بهره بگیرد اما خوشبختانه با همه ظواهر فریبنده براثر اقرار خودشان پس از گذشت 200 سال پیروان زیادی در دنیا ندارند و هفت الی هشت میلیون نفر بیشتر نیستند.

روشی که معمولاً در ایران از آن استفاده می کنند، مظلوم نمایی است که برخی از روشنفکران میسور غرب جلب توجه ای کرده است و ناخواسته ساز آن ها را می زنند.

خرافه، خشونت و خیانت؛ سه مولفه بهاییت

رسا* بعد از انقلاب در ایران از بین رفته اند؟

به اقرار خود بهایی ها بزرگترین ضربه را از انقلاب اسلامی ایران خورده اند، اگرچه بهایی ها در ایران هستند اما باید بین بهاییان و بهائیت تفکیک قائل شویم.

رسا* ارزیابی شما از آینده این فرقه ضاله در ایران چگونه است؟

این فرقه در ایران دیگر رشد چندانی ندارند اما از طریق مظلوم نمایی سعی می کنند برخی از کسانی که از بهاییت آگاهی و شناخت دقیقی ندارند را جذب کنند، اما به هر صورت امکان رشد در ایران را دیگر نخواهند داشت.

رسا* با تشکر از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات