۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۷۰۷۰۳۴
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم:

لشکر سایبری ستاد امر به معروف خوب معرفی نشد

لشکر سایبری ستاد امر به معروف خوب معرفی نشد
حجت الاسلام گرجی گفت: واکنش رسانه های بیگانه نشان از هدف گیری صحیح ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مقدس قم است و احساس خطر دشمنان ما را مصمم تر کرده است.

اشاره: «امر به معروف» و «نهی از منکر» دو فریضه بزرگ و دو فرع از فروع ده‌گانه دین مبین اسلام محسوب می‌شوند؛ گذشته از عنایت خاص قرآن کریم به این موضوع و نیز سیره‌ نظری و عملی پیامبراکرم(ص) و دیگر اولیای دین، در نگاه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام امر به معروف و نهی از منکر جایگاه ممتاز و ویژه‌ای دارد.

آن حضرت امر به معروف و نهی از منکر را عنایت دین، قوام شریعت و با فضیلت‌ترین اعمال بندگان خدا توصیف می‌نماید که حتی از جهاد در راه خداوند نیز بالاتر است. از دیدگاه آن حضرت این دو فریضه برکات فراوانی در جامعه اسلامی به دنبال دارد و در مقابل ترک آنها مستوجب نزول بلا و خطرات زیادی است.

امام علی علیه‌السلام فرمودند «و ما اعمال البر کلها و الجهاد فی سبیل‌الله عندالامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثه فی بحر لجی» تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا، در مقابل امر به معروف و نهی از منکر به اندازه‌ آب دهانی در مقابل دریایی پهناور بیش نیست.

خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در همین راستا مصاحبه ای با دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر قم انجام داده است که متن کامل آن را در ادامه مطالعه می فرمایید.

رسا* لطفا خود را معرفی کنید

علی اصغر گرجی، متولد1357، 12 سال در دروس خارج فقه و اصول حوزه و سطح سه تخصصی مذاهب اسلامی تحصیل کرده ام؛ از حدود 5 سال پیش تدریس در سطوح عالی حوزه های علمیه را در قم آغاز کرده و در مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء به عنوان نماینده طلاب شهر همدان و نائب رئیس کمیسیون اخلاق و تربیت این مجمع توفیق خدمت گذاری دارم.

رسا* ستاد امربه معروف و نهی از منکر از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده است و ستاد قم تا چه اندازه به اهداف خود دست یافته است؟

ستادهای امر به معروف و نهی از منکر از دهه هفتاد شروع به فعالیت کرده اند، ستاد امر به معروف قم از حدود ده سال پیش که بنده در جریان زحمات دوستان هستم طبیعتاً مثل هر مجموعه ای فراز و فرودهایی را داشته است و دستیابی به اهداف و نتایجی که مد نظر بوده در سطح یکسانی نبوده است، البته بهتر است این سوال را از سایر عزیزان بپرسید تا دیگران این ستاد را قضاوت کنند.

واکنش رسانه های بیگانه، هدف گیری صحیح ستاد امر به معروف قم را می رساند

رسا* برای تحول ستاد چه برنامه هایی دارید؟

در راستای تحول ستاد برنامه های متنوعی در دستور کار داریم بخشی از آن به زیرساخت ها برمی گردد که در واقع اگر ستاد امر به معروف بخواهد موفق باشد و تحولاتی را به وجود بیاورد نیازمند اموری از زیرساخت های اساسی است که این بخشی از این زیرساخت ها نیز موجود می باشد اما در بخش های مختلفی فاقد زیرساخت های لازم هستیم.

جهت دوم برنامه های تحولی ما برنامه های ساختاری است، این ساختار ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید متحول شود، اگر می خواهیم در عرصه امر به معروف تحولی ایجاد کنیم باید ساختار کارآمد و در عین حال چابک داشته باشیم، چرا که اگر ساختار کارآمد نباشد کاری هم در پی نخواهد داشت، اگر ساختار فربه باشد توانمدی لازم را نیز نخواهد داشت و لذا به دنبال یک ساختار کارآمد، چابک و به روز هستیم تا ان شاء الله بتوانیم با این ساختار به اهداف پیش بینی شده نزدیک شویم و اهداف را محقق کنیم و همچنین برنامه های تحولی مدنظر است که به مرور با اجرایی شدن این برنامه ها با آن زیرساخت و ساختار شاهد تحول در رویکردها و برنامه های ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم باشیم.

رسا* وقتی اسم امربه معروف و نهی از منکر به میان می آید، بی درنگ ذهن ها به سمت تذکرات منکراتی به بانوان کم حجاب یا بی حجاب سوق پیدا می کند، امربه معروف و نهی از منکر چه چیزهایی را در بر می گیرد؟

امر به معروف و نهی از منکر باید با هم دیده شود، جدای از هم معنا نخواهد داشت، وقتی که ما می گوییم معروف از کوچکترین و جزئی ترین معروف ها تا کلان ترین ها را در بر می گیرد برای مثال از سفارش به رها نکردن زباله در کوچه و خیابان و ترک سیگار گرفته تا تذکرات به دستگاه های اداری را در بر می گیرد.

چند روز پیش برای خرید ما یحتاج به مغازه ای رفتم، مغازه دار کاغذی را روی شیشه چسپانده بود که «جنس فروخته شده با کمال میل پس گرفته می شود» این یک معروف است، از این معروف کوچک تا بزرگترین و مهم ترین معروف عالم هستی که وجود نازنین امام زمان (ع) است، ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم وظیفه خود می داند که از این معروفات کوچک تا مهم ترین معروف عالم هستی را امر به معروف کند.

از جهت منکر هم از کوچکترین منکرها که تار موی یک بانوی مسلمان بیرون باشد تا بزرگترین منکر عالم در زمان ما که غده سرطانی رژیم غاصب صهیونیستی است را باید نهی از منکر کرد، امروز خط مقدم نهی از منکر بزرگترین منکر عالم را استشهادیون عزیز فلسطین می دانیم، امر به معروف و نهی از منکر اینچنین است.

واکنش رسانه های بیگانه، هدف گیری صحیح ستاد امر به معروف قم را می رساند

رسا* «امر به معروف برای مردم و به نفع مردم»؛ یعنی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شعار سال ستاد امربه معروف و نهی از منکر قم را «امر به معروف برای مردم و به نفع مردم» انتخاب کرده ایم؛ درشعار امر به معروف برای مردم و به نفع مردم ما نهی از منکر را از مسئولین شهر قم شروع خواهیم کرد و در خصوص فساد اداری امر به معروف و نهی از منکر خواهیم کرد، در مورد تکریم ارباب رجوع، حقوق شهروندی مردم، امر به معروف و نهی از منکر خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که عده ای حقوق شهروندی مردم را زیرپا بگذارند و ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم در این مسیر خط قرمزی نخواهد داشت.

رسا* این شعار ضمانت اجرایی هم دارد یا صرفاً تذکر لسانی است؟

بحث امر به معروف و نهی از منکر اولاً تصریح اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی است، ثانیاً قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تایید شورای نگهبان است؛ خیلی از رسانه ها و مردم عزیز ما از این قوانین مطلع نیستند، از اهالی رسانه دعوت می کنم جلسه ای بگذارید تا قوانین را تشریح کنیم و مردم از قوانین امربه معروف و نهی از منکر مطلع شوند، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و آیین نامه ای که مصوب شده است، مسئولین ادارات، سازمان ها و نهادها موظف به پاسخگویی هستند و به فضل الهی این مژده را به مردم عزیز قم می دهم که در دولت انقلابی و مردمی، دولتمداران و مسؤولین محترم استان قم مشتاق امر به معروف و نهی از منکر هستند و از آن حمایت می‌کنند.

استاندار محترم قم جناب آقای شاهچراغی تاکید بر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مسؤولین دارند و ایشان صراحتاً تصریح کردند اگر مسؤولی معتقد به کار جهادی نباشد ما مجبور به حفظ آن مسؤول نیستیم و این یک سرمایه برای ستاد امربه معروف و نهی از منکر است.

اگر مردم انقلابی، متدین و غیور ما به عنوان یک سرمایه بی نظیر و بی بدیل در کنار ستاد امربه معروف باشند قطعاً ضمانت اجرایی امربه معروف های ما محکم‌تر و مستحکم‌تر خواهد بود و توفیقات بیشتری خواهیم داشت.

رسا* در این مدت کوتاهی که سکان اداره ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم را عهده دار شده اید چه راهکارهایی را برای ارتقاء ستاد انجام شده و چه نقشه ای را برای آینده ترسیم کرده اید؟

ما شعار نمی دهیم و عمل می کنیم، در سه عرصه زیرساخت کارهایی را شروع کرده ایم مثلاً به دنبال فرآیند انتقال شکایات و گزارشات مردمی به ستاد امر به معروف و پیگیری تا حصول نتیجه را دنبال می کنیم که وقتی فردی با ما تماس می گیرد آن را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد، این یعنی زیرساخت که باید هماهنگی های قبلی آن انجام شود.

به دنبال اصلاح و ارتقاء ساختارها نیز هستیم و بدنبال رفع خلاء ها و شناسایی حلقه های مفقوده ستاد امر به معروف و نهی از منکر می باشیم و آسیب شناسی کرده ایم و به مرور آسیب ها را برطرف می کنیم مثلاً ستادهای شهرستان های قم با توجه به ارتقاء برخی از بخش ها به شهرستان می بایست ستادهایشان نیز ارتقاء پیدا کند که به دنبال این موضوع نیز هستیم و در ماه مبارک رمضان چندین سفر به شهرستان های استان داشته ام.

در بحث برنامه ای یکی از برنامه هایی که رسانه ای کردیم و دشمنان نظام نیز در گستره بین المللی واکنش نشان دادند، موضوع تشکیل و راه اندازی لشکر سایبری در امر به معروف و نهی از منکر بود و چشم انداز ما لشکر سایبری است که خوشبختانه واکنش رسانه های بیگانه نشانه از هدف گیری صحیح ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان مقدس قم است، احساس خطر دشمنان ما را مصمم کرده و با جدیت پیگیر این مسأله هستیم.

واکنش رسانه های بیگانه، هدف گیری صحیح ستاد امر به معروف قم را می رساند

رسا* لشکر سایبری! منظور شما از لشکر سایبری چیست که رسانه های بیگانه به آن هجمه برده اند؟

اگر در کشور ما و در شهر مقدس قم تلاش هایی برای رواج منکر می شود باید سرنخ و ادامه این رشته تلاش ها را در خارج از مرزها جستجو کرد، دشمنان خارج نشین با استفاده از فضای مجازی ذهن و هویت دینی جوانان ما را نشانه گرفته اند و برای آن هزینه های بسیار بالایی می کنند، چرا ما از ظرفیت جهادی جوانانمان در همین راستا استفاه نکنیم، البته جوانان مؤمن و انقلابی آتش به اختیار کارهایی را انجام می دهند اما جزیره ای عمل کردن نتیجه مطلوب را در پی ندارد لذا عنوان لشکر سایبری را مطرح کرده ام.

کنشگرانی را در فضای مجازی داریم اما کنشگران فضای مجازی ما هماهنگ با هم نیستند و به صورت تک تیرانداز و جزیره ای با مظاهر منکر مقابله می کنند، از طرف دیگر بسیاری از این عزیزان سواد مهارت بالا و لازم را ندارند، از جهت دیگر ظرفیت های بسیار زیادی داریم که هنوز فعال نشده است، در چشم اندازی که برای این لشکر سایبری ملاحظه شده است، تلاش می کنیم ظرفیت های بالقوه را فعال کرده و به فعلیت برسانیم و فعالین فعلی را توانمندسازی کنیم.

رسانه های بیگانه احساس خطر کردند و به همین خاطر موضع گرفته اند، اهداف نزدیک ما منکرات داخل استان قم است اما هدف والای ما محو کردن بزرگترین منکر عالم از روی کره زمین یعنی غده سرطانی رژیم صهیونیستی و اشغالگر قدس است.

رسا* باتشکر از شما که این فرصت را در اختیار خبرگزاری رسا قرار داده اید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
این چه ستادی که نهی از منکرش فقط بحث حجابه
پس گرونی و تورم را نباید نهی از منکر کرد
0
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
لشکر سایبر عنوان دقیق و صحیحی است، دشمنان ما در آلبانی به صورت گستره و شبکه ای کار می کنند و دوستان انقلابی در ایران جزیره ای و معمولاً هم با هم خوب نیستند.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
لشکرتون کجا بود بابا
0
1