۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۷۰۷۰۹۴
آیت الله سعیدی:

رسانه‌های انقلابی و نخبگان نقش مهمی در جهاد تبیین دارند

رسانه‌های انقلابی و نخبگان نقش مهمی در جهاد تبیین دارند
امام جمعه قم گفت: خط، شیوه کار و اولویت‌های جهاد تبیین را باید از رهبر عزیز و حکیم انقلاب اخذ کرد که نخبگان و رسانه‌های انقلابی در این مسأله نقش مهمی دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدمحمد سعیدی، امام جمعه شهر مقدس قم و تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم با اشاره به روایت «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» گفت: مردم بعد از حضرت امیر به این سبب که گریبان ستم‌کاران را نگرفتند بدبخت، روسیاه و ذلیل شدند و اگر مردم گریبان ظلم را می‌گرفتند، ظلم پیشرفت نمی‌کرد.

وی ادامه داد: هر جا در دنیا ظلم و ظالمی هست، تو در اینجا خود را خصم آن ظالم بدان و خصومت خود را اعلام و اظهار کن.

آیت الله سعیدی با اشاره به شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس توضیح داد: منظور ما از این شعارها خطاب به دولت‌های آن‌ها است که شما به این وسیله به بخش «کونا للظّالم خصماً» و با حمایت از مردم مظلوم جهان مانند مردم یمن، فلسطین و لبنان به وجه «و للمظلوم عوناً» عمل کرده‌اید.

وی در تقبیح عمل افرادی که تظاهر به روزه خواری می کنند ابراز داشت: آن‌ها باید از عذاب خدا بترسند و از دختران و پسرانی که تازه به جمع روزه داران پیوسته‌اند خجالت بکشند؛ چرا که این‌ها با این سن و سال کم خود امر الهی را اطاعت می‌کنند.

امام جمعه شهر مقدس قم با اشاره به میلاد امام حسن مجتبی و روز اکرام، تبیین کرد: امام حسن دارای منش و روش رفتار بلند مرتبه‌ای بودند که در روزگار نمونه بودند، آن حضرت همیشه در انتظار وقت نماز بودند و چون وقت نماز نزدیک می‌شد در چهره مبارکشان تغییر محسوسی حاصل می‌شد، حتی با وجود اینکه مرکب‌های خوبی داشتند؛ اما آن حضرت برای زیارت خانه خدا و انجام مناسک مسافت طولانی مدینه و مکه را بارها زیر شعاع خورشید حجاز پیاده طی کردند که برای جلب رضایت بیشتر حق تعالی بود.

وی ادامه داد: سفره اطعام و اکرام آن حضرت همیشه به روی نیازمندان و کم برخورداران باز بود، سفره اخلاق کریمانه آن حضرت هم به سوی همه مشتاقان، ولایت مداران و کسانی که فقیر فرهنگی بودند و کسانی که تحت تاثیر تبلیغات مسموم بنی امیه از مسیر حق و عدالت و اهل بیت منحرف شده بودند باز بود حتی به مجرد ملاقات و برخورد با امام مجتبی معمولاً هدایت می‌شدند.

آیت الله سعیدی با بیان پیش رو بودن روز ارتش و روز نیروی زمینی، نیروی زمینی را ستون فقرات ارتش دانست و توضیح داد: نیروی زمینی جایگاه ممتازی در مجموعه نیروهای مقتدر ارتش جمهوری اسلامی دارد، روز ارتش یادمان دلاوران و قهرمانان این آب و خاک است که ما این روز را به تمامی دلیر مردان ارتش و به خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان ارتش تبریک می‌گوییم و توفیقات روز افزون آن‌ها را در خدمت به جمهوری اسلامی ایران خواستاریم.

وی ادامه داد: سه شنبه شب هجدهم ماه مبارک اولین شب از شب‌های احیا و شب ضربت خوردن مولای متقیان است و یکی از سنت‌های مبارک و پرخیر و برکت در احیای شب‌های 19، 21 و 23 این ماه عزیز، شب زنده داری و اشتغال مردم و عزیزان به دعا و مناجات است.

امام جمعه شهر مقدس قم با بیان اینکه حضرت علی(ع) بهترین نصیب را در شب‎‌های قدر داشتند، توصیف کرد: حضرت امیر المؤمنین در این شب، در محراب عبادت و به هنگام نماز، اشرف مخلوقات خدا بعد از رسول خدا، در اشرف مکان ها یعنی مسجد و در اشرف زمان‌ها یعنی سحر ماه مبارک رمضان، در اشرف حالات یعنی نماز و در اشرف مرگ‌ها یعنی شهادت قرار گرفت.

وی ادامه داد: در شب‌های احیا چیزی بهتر از علم آموزی مانند تفسیر قرآن، احادیث اهل بیت، آموختن احکام دین و ... نیست؛ برای مثال یکی از بهترین و مهم‌ترین کتاب‌های فقه امامیه، کتاب جواهر الکلام نوشته شیخ محمد حسن نجفی است که در شب 23 ماه مبارک به پایان رسید؛ یعنی این فقیه نامور در شب‌های احیا مشغول نوشتن کتاب فقه بوده است.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه چیزی بالاتر از عالم شدن، آگاه شدن و با بصیرت عمل کردن نیست بیان داشت: علم زمینه ساز رشد عقل است و انسان عاقل هم خودش آسوده است و هم خیرش به دیگران می‌رسد، عالم معروف را خوب تعلیم و تعریف و با منکر عالمانه مبارزه می‌کند.

وی در توضیح مسأله جهاد تبیین ادامه داد: تمرکز دشمن بر وارونه نمایی واقعیت‌های مرتبط با ایران است که در مقابله با این حرکت، جهاد تبیین یک فریضه بزرگ ملی است و سربازان این عرصه، تمام نیرو‌های مؤمن و انقلابی هستند که باید مانند راویان جبهه‌های نبرد به روایت‌گری درستی از مسائل کشور با رعایت اولویت‌ها بپردازند.

امام جمعه شهر مقدس قم هدف جهاد تبیین را مقابله با محاصره تبلیغاتی و جنگ شناختی دشمن از طریق بصیرت افزایی دانست و عنوان کرد: خط، شیوه کار، موضوعات و اولویت‌های جهاد تبیین را باید از رهبر عزیز و حکیم انقلاب اخذ کرد که نخبگان و رسانه‌های انقلابی در این مسأله نقش مهمی دارند.

وی افزود: البته باید دانست همانطور که رهبر انقلاب اعتقاد دارند باید نیروها در این جهاد تبیین، نقش هجومی داشته باشند؛ نه دفاعی.

آیت الله سعیدی ضمن اشاره به دیدار رهبر انقلاب با شخصیت‌های نظام گفت: رهبر انقلاب همه مسائل کشور را قابل حل خواند، به تبیین ابعاد مختلف شعار سال پرداختند و تأکید کردند که منظومه قدرت جمهوری اسلامی و دستاوردهای آن در بخش‌های مختلف به الگوی جذاب برای دیگر ملت‌ها تبدیل شده است که در این شرایط ناامید کردن مردم و القای حس بن بست، جفایی به مردم است.

وی ادامه داد: ایشان با نارضایتی از وضع موجود فرمودند دولت با اتخاذ سیاست‌های مناسب می‌تواند اقتصاد را با همراهی مردم راهبری کند تا حل مشکلات کشور شتاب بگیرد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات