۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۷۰۷۱۰۲

بازگشت فعالیت های ماه رمضان به مسجد جامع دهلی پس از دو سال وقفه + تصاویر

بازگشت فعالیت های ماه رمضان به مسجد جامع دهلی پس از دو سال وقفه + تصاویر
هزاران نفر از مسلمانان هند هر شب در حیاط مسجد تاریخی دهلی پایتخت این کشور گرم هم می آیند تا در ماه مبارک رمضان افطار کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، فعالیت های ماه رمضان به مسجد جامع دهلی پس از دو سال وقفه بازگشت.

این در حالی است که طی دو سال گذشته به دلیل محدودیت های کرونایی، از مراسمات مربوط به ماه مبارک رمضان و سفره های افطاری در مسجد مذکور خبری نبود.

مردم محلی می گویند که زندگی به این منطقه و حیاط این مسجد جامع ساخته شده از ماسه سنگ قرمز که توسط شاه جهان امپراطور مغول در قرن هفدهم ساخته شده، بازگشته است.

در روزهای ماه مبارک رمضان امسال، حیاط مسجد بیشتر به یک سالن غذاخوری بزرگ شبیه است که هزاران نفر از مسلمانان در آن با انواع غذاهای لذیذ منتظر فرا رسیدن زمان افطار هستند.

جاوید احمد خان از شهروندان دهلی می گوید:«این مکان اکنون از فعالیت ها پر است در حالی که قبلا چنین نبود. مسجد اکنون پر از نمازگزار است».

اعلام صرف افطار با انفجار ترقه های ویژه توسط توپ مخصوص آن در مسجد آغاز می شود.
مورخان می گویند: در دوره مغول که تا سال ۱۸۵۷ ادامه داشت، توپ موجود در حیاط مسجد ویژه اعلام زمان افطار بود و هنگامی که انگلیسی ها شهر را تصرف کردند، انفجار جرقه، جای شلیک توپ ها را گرفت.

محمد انصارالحق یکی از اعضای کمیته اداره مسجد به آناتولی گفته است: در گذشته از توپ برای اعلام زمان افطار استفاده می شد اما اکنون از دو صدای بلند ترقه برای این کار استفاده می شود. ما هچنین چراغ های مناره های مسجد را روشن می کنیم تا زمان رسیدن افطار را به مردم اعلام کنیم.

او ادامه می دهد: امسال به دلیل برداشتن محدودیت های کرونایی، نماز تراویح با حضور تعداد زیادی از نمازگزاران برگزار می شود.

مسلمانان ۱۳ درصد از جمعیت دهلی را که تعداد آن به ۱۸.۹ میلیون نفر می رسد، تشکیل می دهند./۹۸۸

ارسال نظرات