از اعتبار بخشی به مدارک تا تسهیل گری در تدوین و دفاع از رساله
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا برته سخنگوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه از برنامه های حوزه برای طلاب سفیران هدایت به خصوص در زمینه تعمیق محتوایی، تسهیل گری در تدوین و دفاع از رساله،ایجاد زمینه ادامه تحصیل غیر حضوری و اعتبار بخشی به مدارک خبر داد.
تفصیل اظهارات سخنگوی حوزه به این شرح است:
نظام آموزشی سفیران هدایت که در کنار نظام جاری آموزشی حوزه علمیه و با تصویب شورای عالی حوزه های علمیه، در حال اجراست، یکی از ابتکارات و نوآوریهای هدفمند و کاربردی حوزه علمیه در راستای ترویج و نشر معارف اهل بیت علیهمالسلام و خدمت به مردم عزیز ایران اسلامی است.
به طور طبیعی و مانند هر نظام مترقی آموزشی پژوهشی و کاربردی بعد از از چند دهه اجرای برنامه سفیران هدایت با ابتکار آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به همت معاونت آموزش جلسه کارشناسی با حضور مدیران و دست اندرکاران مدارس سفیران در کشور برگزار شد و دغدغه های مجریان امر و به ویژه طلاب و اساتید مدارس سفیران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نتیجه طی این چند سال و با حمایت شورای عالی اقدامات ذیل به منظور ارتقاء کمّی و کیفی خدمات آموزشی، پژوهشی و تربیتی سفیران هدایت صورت گرفته است:
۱. تعمیق محتوایی: برای تعمیق محتوایی برنامه آموزشی سفیران هدایت سه رویداد کلان مورد توجه و پیگیری قرار گرفت که عبارتند از الف: تغییر و اصلاح برنامه درسی با معرفی منابع جایگزین و گنجاندن واحدهای آموزشی جدید متناسب با اهداف و کار ویژههای سفیران که تاثیر معناداری در غنای محتوای ادبی و فقهی اصولی، و نیز آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ ایران و انقلاب اسلامی داشته است، ب: اولویت دادن به متون آموزشی معیار حوزه های علمیه مانند کتاب سیوطی در علم نحو در کنار کتاب مبادی، ج: تعریف واحد های مهارتی اقتضایی در کنار برنامه درسی اصلی سفیران هدایت که هدف از آنها ایجاد و ارتقای مهارت های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی طلاب معزز سفیران بوده است مانند فضای مجازی، جریان شناسی و... .
۲. تسهیل گری در تدوین و دفاع از رساله: یکی از مشکلات جاری طلاب عزیز سفیران هدایت در طی مدارج علمی مسئله طولانی شدن اخذ موضوع نگارش پایان نامه و دفاع از آن بود که به همین منظور با توجه به اصلاح ای که در آیین نامه آموزشی صورت گرفته است میباید طلاب عزیز پس از گذراندن یک دوم واحدهای آموزشی نسبت به اخذ موضوع پایان نامه اقدام کنند و این در حالی است که در گذشته صرفاً پس از اتمام همه واحدهای آموزشی می توانستند موضوع پایان نامه دریافت کنند که این خود به صورت طبیعی مدت دوره آموزش را طولانی تر می کرد ولی با تغییر صورت گرفته طلاب گرامی می توانند تا پایان واحدهای درسی، بخش اعظمی از رساله را نیز به نگارش درآورده باشند.
۳. ایجاد زمینه ادامه تحصیل غیر حضوری: با توجه به اینکه طلاب عزیز سفیران ظرفیت و آمادگی درخور ستایشی جهت خدمت در امر تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام دارند و به سرعت مشغول خدمت در این رسالت عظیم میشوند، مطالبه انباشته ای نسبت به امکان ادامه تحصیل غیر حضوری مانند دیگر طلاب عزیز دوره های جاری در مقاطع بالاتر را داشتند که این مهم نیز به فضل خدا برای ایشان مهیا شده است.
۴. اعتبار بخشی به مدارک: یکی دیگر از مطالبات طلاب سفیران مسئله اعتبار بخشی بیشتر به مدارک تحصیلی این برنامه آموزشی بود چرا که با توجه به نوپا بودن این نظام آموزشی نسبت به برنامه جاری حوزه های علمیه، برخی از نهادها اطلاع کافی از کم و کیف آن نداشتند و گاهی، مشکلاتی برای طلاب فارغالتحصیل به منظور جذب و یا فعالیت در برخی نهادها ایجاد میشد که تحت عنایات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، دو تدبیر جدی در این خصوص صورت پذیرفته است، الف: عنوان دقیق رشته آموزشی سفیران هدایت به عنوان یکی از برنامه ها و رشته های آموزشی مصوب ثبت و در این خصوص نیز اطلاع رسانی لازم صورت گرفته است و بر همین اساس عنوان دقیق رشته «تبلیغ و معارف اسلامی» در مدرک دانش آموختگان این نظام آموزشی ثبت می گردد. ب: اقدام دیگر در این خصوص انجام مکاتبه با نهادهای ذیربط به منظور معرفی جایگاه ارزشمند مدارک تحصیلی این نظام آموزشی بوده است.
۵. با توجه به فروکش کردن بلیه کرونا و نیز برنامه ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای مواجه هوشمند با این بیماری و همچنین مطالبات مردمی برای بهره مندی از فیض حضور خادمان مکتب اهل بیت علیهم السلام، تدابیری برای انجام وظیفه رسالت تبلیغی و فرهنگی فارغ التحصیلان این برنامه آموزشی اندیشیده شده است که ان شاء الله به زودی اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.