۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۷۰۷۴۸۲

دولت سیزدهم برای تحول آفرینی تصمیمی جدی دارد

دولت سیزدهم برای تحول آفرینی تصمیمی جدی دارد
حجت‌الاسلام رئیسی گفت: دولت برای تحول‌آفرینی عزم راسخ دارد و این کار را از وزارتخانه ها شروع کرده تا زمینه تحول واقعی فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان رئیس جمهور در نشست صمیمی دولت و مجلس گفت: مصمم هستیم اصلاحات ساختاری را در حوزه‌های مختلف از جمله نظام بانکی، مالیاتی، اجتماعی و فرهنگی انجام دهیم و در روند اجرای آن آمادگی داریم از آبروی خود هزینه کنیم.

پیش از این علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی ششم فروردین امسال از عملیاتی شدن برنامه جامع تحول و اصلاح شبکه بانکی در سال جدید به عنوان یک نمونه از اصلاحات ساختاری دولت سیزدهم خبر داد و گفت: بانک مرکزی با اجرایی کردن این برنامه و استفاده از نقش و ظرفیت حداکثری خود، حتما منشا اتفاقات مثبت در اقتصاد ملی خواهد شد.

به گفته رئیس بانک مرکزی، نظارت بر انضباط مالی بانک‌ها و بهداشت اعتباری که بانک‌ها ملزم به رعایت آن هستند و نیز کنترل اجزای پایه پولی، موضوعات مهمی است که در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

همچنین ۲۲ فروردین نیز حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه، نظام مسائل اقتصادی و اولویت آن‌ها تنظیم و برای آن‌ها راه‌حل پیشنهاد شود؛ گفت: اصلاح نظام بانکی اولویت دولت است. باید رابطه بانک‌ها با خودشان با بانک مرکزی، با دولت و مردم ترسیم شود.

به همین جهت چند روز پیش بسیاری از بانک‌ها از جمله ملی، مسکن، کشاورزی، پست بانک، صادرات ایران، تجارت، سپه، رفاه کارگران و صنعت و معدن لیست اسامی ابر بدهکاران خود را به منظور ایجاد شفافیت در نظام بانکی، روی سایت‌های خود منتشر کردند.

در موضوع اصلاحات اجتماعی نیز وزارت تعاون با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی ۲۱ فروردین در جلسه هیات دولت موظف شد حداکثر ظرف مدت دو ماه برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی تامین اجتماعی تدوین کند.

این تکلیف پس از آن صورت گرفت که رهبر انقلاب ظهر همان روز سیاست‌های کلی و مصوّب تأمین اجتماعی را برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه ابلاغ کردند.

حجت‌الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی موارد مطرح شده در خصوص ارز ترجیحی، حفاظت از معیشت و سفره‌های مردم را اولویت اصلی دولت در اجرای اصلاحات اقتصادی خواند و گفت: مصمم هستیم که شرایط را طوری فراهم کنیم که موضوع ارز ترجیحی آثار اجتماعی و تبعات سوء در بازارها و در بین فعالان اقتصادی و در زندگی مردم نداشته باشد.

در این دیدار قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با تجلیل از اقدامات دولت در طول ۸ ماه گذشته، استفاده از فرصت خدمتگزاری را مورد تأکید قرار داد و گفت: مجلس برای اقدامات و تصمیمات بزرگ در کنار دولت قرار دارد و مصمم هستیم با رویکرد و هدف مشخص در مسیر اصلاح ساختارها و رفع مشکلات گام برداریم.

قالیباف همچنین گفت: فرصت خطا نداریم و باید از تکرار شرایطی که اقتصادمان را شرطی کرده بودند جلوگیری کنیم چراکه در جبهه انقلاب که در مسند مسوولیت و قدرت قرار گرفته محکوم به موفقیت است و  مردم از ما چنین انتظار دارند.

در این نشست معاون اول رئیس جمهور و وزرای «نفت»، «صنعت، معدن و تجارت»، «جهاد کشاورزی» و «رئیس سازمان برنامه و بودجه» در سخنانی دستاوردها و اقدامات دولت را در حوزه‌های مختلف بیان کردند.

همچنین رئیس کمیسیون‌های انرژی، صنایع و معادن، اجتماعی، اقتصادی، جهش و رونق تولید، کشاورزی و فرهنگی در سخنانی با قدردانی از اهتمام دولت برای تقویت تعامل با مجلس دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در حوزه‌های مختلف ارائه دادند.

سرمایه‌گذاری جدی در حوزه انرژی، تقویت دیپلماسی اقتصادی، تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ساماندهی وضعیت استخدامی کارکنان، حمایت از بنگاه‌های کوچک، توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی، توجه به فضای مجازی، نظارت بر صادرات و واردات محصولات کشاورزی و تغییر الگوی کشت از مهم‌ترین محوری‌های سخنانی روسای کمیسیون‌های مجلس بود.

ارسال نظرات