استفاده از تکنیکهای نخ نمای شناختی توسط BBC
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، استفاده از تکنیکهای جنگ شناختی به خصوص توسط حکومت آمریکا سبقهای طولانی دارد. به عنوان مثال، در دهه 1970 و در بحبوحه جنگ سرد میان شوروی و آمریکا یکی از وظایف کمیتهای به نام «کمیته خطرات فعلی»، به زانو در آوردن دشمن از طریق جنگ نرم و تبلیغات و هجمههای رسانهای بود. بعد از فروپاشی شوروری فعالیت این کمیته برای مدتی معلق شد، اما بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 گروهی از اعضای این کمیته بار دیگر گرد هم آمدهاند تا همان فعالیتها علیه شوروی را علیه دیگر کشورهای دشمن با آمریکا نظیر چین، روسیه و ایران در پیش بگیرند.
«مارک پالمر»، یکی از تئوریپردازان این کمیته است که در حوزه ایران فعالیت میکند. او تئوری «تغییر صلحآمیز حکومت در ایران» را مطرح کرده و با اذعان به اینکه جنگ نظامی علیه تهران، نه امکانپذیر است و نه اثربخش خواهد بود طی گزارشی در سال 2004، پانزده راهکار که محور اکثر آنها را جنگ نرم تبلیغاتی تشکیل میدهد برای تغییر نظام حاکمیتی ایران از درون پیشنهاد داده است.
تکنیکهای جنگ شناختی دارای انواع و اقسامی است که هر کدام از این تکنیک ها در جای خود استفاده می شود.
یکی از این تکنیک ها پارهحقیقتگویی است و در آن قسمتی از خبر می آید و باعث تحریف سخنان می شود.
در این تکنیک گاهی خبر یا سخنی مطرح میشود که از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعهای به هم پیوسته و مرتب است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام منحرف خواهد شد. این رویه رایج در میان برخی رسانهها است که معمولاً متناسب با هدف و سیاستی که دنبال میکنند بخشی از خبر را نقل و بخشی را نقل نمیکنند. خبر هنگامی کامل است که عناصر خبری در آن، به شکل کلی مطرح شوند.
اگر امروزه سری به فضای مجازی بزنید و یا نگاهی به اخبار رسانههای بینالمللی بیندازید با موارد زیادی از به کارگیری این تاکتیک مواجه خواهید شد. برای مثال وقتی صحبتهای مقامات و مسئولان در رسانه منعکس میشود عمده این رسانهها در تلاشند آن قسمتی از صحبتها را در راستای سلایق خودشان است پوشش دهند.
این روش پوشش گزینشی صحبتها در رسانهها در بسیاری از موارد باعث میشود مقصود اصلی گوینده به طور کلی به مخاطب منتقل نشود و حتی در مواردی نتیجهگیری کاملا متضاد با آنچه گفته شد برای مخاطب حاصل شود.
حالا رسانه سلطنتی انگلیس، bbc با این تکنیک آن هم به صورت ناشیانه دست به این کار زده و رسانه دنبال رو عربستانی آن ایران اینترنشنال نیز این خبر را پوشش داده است و خبری را که خبرگزاری رسا منتشر کرده و مضمون آن چیز دیگری است را با تکنیک پاره حقیقت گویی می آورد.
اما متن اصلی که خبرگزاری رسا از حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم منتشر کرده است:
مخاطبان باید این نکته را در ذهن خود داشته باشند که برای غلبه بر این تکنیک شناختی نباید با دیدن چنین تیترهایی فریب خورند بلکه با دقت به یکی از عناصر خبری شش گانه (که، کجا، کی، چه، چرا، چگونه) و ندیدن آن در خبر، می توان فهمید خبر ناقص است و برای فهم درست به متن اصلی باید مراجعه کنند تا در دام چنین فریب هایی گرفتار نشوند.