۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۷۰۷۵۴۵
آیت الله شب زنده دار:

رسانه ها با شبهه زدایی جهاد تبیین کنند

رسانه ها با شبهه زدایی جهاد تبیین کنند
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: یکی از ابزار جهاد تبیین لسان است و کسانی که تریبون و رسانه ای در اختیار دارند، می توانند شبهه زدایی و ابهامات را برطرف کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان عصر امروز در درس اخلاق روز هجدهم ماه رمضان در دفتر رهبر انقلاب در قم گفت: مفاد آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» به حسب ظاهر برای دستیابی به مقامات معنوی اجتماع این امور سه گانه لازم است، تقوای الهی، ابتغاء وسیله و هم مجاهده در راه خدای متعال.

وی افزود: در اینکه مقصود از «وجاهدوا فی سبیله» چیست، بین بزرگان اهل تفسیر اختلاف نظر وجود دارد، عده ای مجاهده فی سبیله را منحصر در مجاهده با کفار و شرکت در قتال با آن ها کرده اند اما همانطور که بزرگان دیگری بیان کردند وجهی برای این تقیید وجود ندارد، بلکه قرینه ای بر مطلق بودن آن شاید بتوان اقامه کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان مجاهدت فیزیکی در میان جنگ را منحصر به شرایط خاص دانست و اظهار کرد: این آیه با توجه به دو عنصر قبل بعید نیست که یک امر همه زمانی و در همه شرایط منظور باشد، در جهاد فی سبیل الله حداقل به سه عنصر ابزار جهاد، جهت جهاد و طرف جهاد نیاز داریم.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با اشاره به ابزار جهاد تصریح کرد: ابزار جهاد به تناسب حوزه ها و موارد مختلف عبارت از دست که کنایه از اعمال قدرت، لسان، قول، قلب، سیف و کتاب است.

وی ادامه داد: یکی از ابزار جهاد تبیین لسان است، کسانی که برخوردار از زبان گویا هستند و تریبون و رسانه ای در اختیار دارند، می توانند شبهه زدایی و ابهامات را برطرف کنند.

آیت الله شب زنده دار در فرق جهاد به سیف با دیگر جهادها ابراز کرد: جهاد به سیف با خاتمه یافتن زندگی انسان پایان می پذیرد اما قول، نوشته و کتابتی که همیشه راهنما است باعث می شود این جهاد حتی بعد از زندگی مادی انسان هم استمرار داشته باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان جهاد را فقط کشتن اعداء الهی ندانست و خاطرنشان کرد: قتال دشمنان الهی یکی از مصادیق جهاد فی سبیل الله است اما اینکه دست کسی را بگیریم تا در شبهات نیفتد هم جهاد است؛ مصونیت افراد در برابر شبهات نیز جهاد فی سبیل الله است.

وی با اشاره به اینکه گاهی با اعداء الله و گاهی با نفس خود باید جهاد کرد، تصریح کرد: پیامبر خدا به اصحاب خود فرمودند مبارزه با نفس جهاد اکبر است، نفس خود را دشمنی قرار دهید که با آن مجاهده می کنید، مال و ثروت را عاریه ای قرار دهید که باید به صاحب اصلی برگردانید، انسان به عاریه دل نمی بندد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان روایتی عمل صالح در شب قدر را با فضلیت تر از عمل صالح در دیگر شب های سال بیان کرد و یادآور شد: از روایات مبارک استفاده می شود که انسان با کار و دعا، بیداری شب، توبه و استغفار، مناجات و تصمیمات درست می تواند در قضای مقضی موثر واقع شود.

آیت الله شب زنده دار برای استفاده بهینه از شب های قدر خاطرنشان کرد: یکی از موثرترین اموری که می توانیم در سرنوشت خود موثر باشیم، دعا است که برای به اجابت رسیدن دعاهایمان باید شرایط آن را هم رعایت کنیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۱
در این شب عزیز برای هم دعا کنیم
برای سربلندی این حرم و سلامتی و طول عمر علمدارش دعا کنید
برای فرج دعا کنید
التماس دعا
0
0