۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۷۰۷۶۵۳
آیت الله اعرافی:

احیای روز قدس یک فریضه است

احیای روز قدس یک فریضه است
امام جمعه قم گفت: حضور امت اسلام برای محکوم سازی اسرائیل یک فریضه است و رهبری تأکید دارند باید فلسطینی‌ها بازگردند و رژیم اسرائیل از میان برداشته شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه شهر مقدس قم در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه با بیان اینکه شبهه زده شدن و تردید پیدا کردن در اعتقادات ایمانی و اخلاقی موجب باز شدن راه نفوذ دشمن در جامعه اسلامی است گفت: کار در زمان حضرت امیرالمؤمنین به جایی رسید که ایشان در بیش از شصت خطبه از این همه پیمان شکنی و آسیب‌های جامعه آه می‌کشند، می‌سوزند و می‌گذازند.

وی ادامه داد: این مظلومیت علی بود و درس‌هایی است که در تاریخ وجود دارد و ما امروز باید از آن تاریخ الهام بگیریم، در مسیر حق دچار تردید نشویم و کژی‌ها را با درستی و تلاش درست کنیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در آستانه روزهای پایانی ماه مبارک رمضان قرار داریم اظهار داشت: این روزها باید بیاندیشیم که در اعماق وجود خود و با خدای خود چه معامله‌ای کرده‌ایم، چه گناهان و خطاهایی در پرونده ما وجود دارد، چه پیمان‌هایی شکسته و چه حقوق‌هایی را زیر پا گذاشته‌ایم و تقوای الهی این است که ما به خویش بازگردیم، به محاسبه نفس بپردازیم و بر هواهای نفس غالب شویم و توان مقابله با شیطان را با روزه، صیام و قیام در خودمان تقویت کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم در کنار انواع برنامه‌های رمضانی از اطعام، افطار و رسیدگی به مستمندان، روزه داری و انجام اعمال الهی و عبادی مختلف در جامعه مانند اعتکاف یک اردوگاه خودسازی و رهایی از قیودات شیطان داشته باشیم؛ چرا که افضل اعتکاف در دهه پایانی ماه مبارک رمضان است.

امام جمعه شهر مقدس قم با بیان اینکه کشور ما در عین پیشرفت با چالش‌هایی مواجه است بیان کرد: دولت در کنار ملت باید کنار همدیگر به حل این چالش‌ها بپردازند، در دوران امیرالمؤمنین در گزارشی که در پایان حکومت علی وجود دارد، همه مردم نان گندم می‌خوردند، سایه‌ای بر سر داشتند و از آب گوارای فرات بهره‌مند بودند؛ بنابراین باید مسؤولان اهتمام بیشتری برای زندگی مردم داشته باشند.

وی افزود: مسؤولان با برنامه‌های میان مدت و بلند مدت حداقل زندگی و معیشت برای طبقه متوسط به پایین با بهره گیری از تدابیر گوناگون و متخصصان دنبال کند، تدبر، برنامه ریزی، مردم گرایی و اصلاح رفتار کسانی که در حکومت حضور دارند، جزو ضروریات جامعه است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مردم باید در صحنه حضور داشته باشند و به نقد، مطالبه‌گری و پیگیری کار‌ها بپردازند عنوان کرد: این حضور مردم موجب پیشرفت کارهاست و موجب می‌شود مسؤولین برای بهتر شدن امور تلاش کنند و بدانند همچنان بخش زیادی از جامعه با مشکلات سختی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: همه ما باید نگران مسائل فرهنگی و اخلاقی هم باشیم و ظرفیت‌های خود را به میدان بیاوریم تا این مشکلات را معالجه کنیم؛ مشکلاتی از قبیل کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج، رواج بی‌بند و باری و بی‌عفتی و افزایش جرائم در دادگاه‌ها نشانه‌های بدی از وجود مرض‌های فرهنگی و اخلاقی در درون جامعه است که لازم می‌آید دستگاه‌ها به خدمتگزاری برای حل این مسأله بپردازند؛ چرا که ما در قبال مردم مسؤولیت داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعت باید گسترش و توسعه پیدا کند ابراز داشت: ظرفیت فضای مجازی برای رشد علمی، اقتصادی، فناوری و ... باید افزایش پیدا کند و ما مدافع تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات هستیم؛ اما در عین حال باید کارهای ایجابی جهت مراقبت، کنترل و مدیریت‌های لازم فضای مجازی دنبال شود.

وی ادامه داد: فضای مجازی نیازمند ابزارهای درست جهت هدایت و مدیریت است که باید این نگاه جامع در کشور شکل بگیرد و متأسفانه در این زمینه تأخیر صورت گرفته است؛ امیدواریم مسؤولان هم در زمینه اقدامات ایجابی و توسعه زیرساخت‌های علمی، فناوری، اقتصادی، کسب و کار و اشتغال کمبودهای ماقبل را جبران و هم در زمینه مدیریت درست و اعمال حاکمیت و قوانین صحیح در فضای مجازی اقدام و برنامه‌ریزی کند.

آیت الله اعرافی چند چالش مهم پیش‌رو را مشکلاتی زیست محیطی عنوان کرد و توضیح داد: 15 کشور استان باید از دریا آب دریافت کنند و برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای باشد همان‌طور که خدمت مسؤولان محترم تأکید شده است، آب رسانی از دریا به شهر قم نیز در دستور کار قرار بگیرد.

وی در محکومیت آتش سوزی قرآن کریم افزود: شایسته نیست که کیان معنوی و حرمت‌های اسلام توسط عده‌ای تند و افراطی مورد تعرض قرار بگیرد و برخی از مسؤولان اروپایی نیز از آن حرکت‌ها حمایت کنند، همه امت اسلام با تأکید بر انسانیت و ارزش‌های الهی این حرکت زشت قرآن سوزی را محکوم کرده‌اند و انتظار این است که چنین حرکت‌هایی در دنیا خاموش شود و قدرت‌ها در جلوی آن را بگیرند.

امام جمعه شهر مقدس قم کشتارهای پی در پی مردم مظلوم افغانستان را در مساجد نیز محکوم کرد و ضمن تأکید بر قداست مساجد خاطرنشان کرد: مسؤولیت این حملات با گروه طالبان و افرادی است که امروز در افغانستان قدرت را در اختیار دارند، در این دوره کوتاه حکومت شاهد انواع مظالم، تعرض به نوامیس و ... بوده‌ایم که شما باید آن‌ها را کنترل کنید.

وی افزود: مجامع بین المللی و دیپلماسی کشور ما مسؤولیت دارند که در این مسأله به صورت فعال پیگیر باشند و ما نیز به همه عزیزان مصیبت دیده در حوادث اخیر تسلیت می‌گوییم و برای ملت افغانستان و امت اسلامی آرزوی توفیق و سربلندی داریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه کرونا رو به کاهش است، از برگزاری و احیای روز جهانی قدس را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: حضور امت اسلام برای محکوم سازی اسرائیل یک فریضه است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند باید فلسطینی‌ها بازگردند و رژیم آپارتایدی و تبعیض نژادی اسرائیل از میان برداشته شود.

وی افزود: امت اسلام باید یک پارچه در دفاع از آرمان ملت فلسطین حضور داشته باشند و روز قدس امسال یک جبهه منسجم را نشن خواهند داد، راهی که اسرائیل می‌رود پایانش جز شکست چیزی نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به استمرار عهدشکنی‌های آمریکا در برجام گفت: آنان همچنان زیاده خواهی دارند و منافع ملت ایران را نمی‌پذیرند. ما امیدواریم این قدرت‌های زورگو و متجاوز روزی سر عقل بیایند وگرنه اراده سایر ملت‌ها بر آن‌ها تحمیل می‌شود.

وی خطاب به ملت‌ها و مردم کشورهای مقاومت توصیه کرد: مردم مقاوم یمن و محور مقاومت باید ایستادگی کنید، در راه خدا جهاد کنید و خداوند نیز به شما در این جهاد کمک خواهد کرد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات