۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۷۰۷۸۰۳
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی عنوان کرد؛

عوامل فقر از دیدگاه روایات اسلامی/دولت به بی ثباتی قیمت ها پایان دهد

عوامل فقر از دیدگاه روایات اسلامی/دولت به بی ثباتی قیمت ها پایان دهد
استاد حوزه و دانشگاه گفت: از دولت محترم تقاضا دارم به بی ثباتی قیمت ها سروسامان دهد، مردم به شما امید بسته اند، حداقل انتظار مردم ثبات قیمت است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عصر امروز در ادامه جلسات معارفی حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به آیه 60 سوره عنکبوت گفت: خداوند رزق و روزی تمام جنبندگان را تامین می کند.

وی با بیان روایتی از امیرالمومنین (ع) افزود: روزی بر دو قسم است، یک رزق تو باید به دنبالش بروی و رزق هایی هم خدا دارد که او دنبال شما است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عوامل فقر ابراز کرد: اسراف یکی از عوامل فقر است، حتی در کارهای خیر و انفاق هم نباید اسراف کرد؛ امام حسن مجتبی (ع) فرمود خداوند دعای انسان مسرف را برآورده نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه در کشور ما بسیار اسراف می شود، اظهار داشت: در سوخت، مصرف آب، عروسی ها زیاد اسراف می کنیم، فرهنگ اسراف عامل فقر است.

وی با تاکید بر اشکال در الگوی مصرف یادآور شد: بحران آب در آینده جدی است، برخی از مناطق با 50 متر حفاری هم به آب نمی رسیم، سفره های زیرزمینی خالی از آب شده است، این بحران جدی است، تا جایی می توانیم با احتیاط و الگوی مصرف را اصلاح کنیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه عامل دیگر کاهش رزق را گناه برشمرد و تصریح کرد: رزق اعم از مادی و معنوی است؛ عامل چهارم فقر توزیع ناعادلانه است.

وی با اشاره به نامه امام علی به مالک اشتر ادامه داد: نظام مالیات در کشور ما اشکال جدی دارد، نباید یک فرهنگی مالیات بپردازد اما افرادی با درآمدهای نجومی فرار مالیاتی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی امنیت و اصلاح کار مردم را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: از دولت محترم تقاضا دارم به بی ثباتی قیمت ها سروسامان دهد، مردم به شما امید بسته اند، مردم به شما رای داده اند، حداقل انتظار مردم ثبات قیمت است، کاری کنید شش ماه در این مملکت ثبات قیمت باشد.

وی افزود: دولت باید با اقتدار به بی ثباتی قیمت ها پایان دهد؛ ضعف مدیریت فقر را به دنبال دارد، مدیری که اختلاس و خیانت می کند، عامل ایجاد فقر است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه چند چیز دولت ها را ضعیف می کند، اظهار کرد: ضایع شدن اصول و مبانی مهم، تمسک به فروع، پست دادن به افراد ناپسند موجب ضعف دولت ها می شود؛ فرزندآوری، ازدواج جوانان، کاهش فقر، ثبوت قیمت ها از اصول است.

ارسال نظرات