۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۷۰۷۵۱۷
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تبیین کرد؛

ویژگی ها و مصادیق عمل صالح

ویژگی ها و مصادیق عمل صالح
استاد حوزه و دانشگاه به تبیین ویژگی ها و مصادیق عمل صالح پرداخت و گفت: عمل صالح همیشه حج رفتن و مدرسه و مسجد سازی نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، عصر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره عنکبوت با اشاره به راهکارهای مفید بودن عمر گفت: ایمان، عمل صالح، صبر و توکل بر خدا چهار ضلع و راهکار برای مفید بودن عمر و نجات انسان ها در قرآن معرفی شده است.

وی عمل صالح را دارای سه ویژگی برشمرد و عنوان کرد: عمل صالح عملی است که حُسن فعلی دارد، یعنی عملی که خدا آن را قبول کند؛ دومین شرط عمل صالح نیت و انگیزه الهی است.

استاد حوزه و دانشگاه عمل بدون انگیزه الهی را عمل صالح ندانست و ابراز کرد: کار خوب بدون نیت الهی نیز در دنیا و یا آخرت بدون پاداش نخواهد بود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی والعالمیه افزود: سومین شرط عمل صالح عدم حبط آن عمل است، شیطان و بلعم باعورا عمل خود را حبط و از بین بردند.

وی با اشاره به اینکه قدمی که کفار را ناراحت کند، عمل صالح محسوب می شود، اظهار کرد: براساس آیه 120 سوره توبه قدمی که در راهپیمایی ضد استکباری بر می دارید، عمل صالح محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با تاکید بر اینکه علامه طباطبایی حاضر شد ثواب تمام نماز شب هایش را به جوانی ببخشد که از مادرش نگهداری می کند و ثواب نگهداری یک شب او را بگیرد، یادآور شد: عمل صالح همیشه حج رفتن و مدرسه و مسجد سازی نیست بلکه یک کار کوچک برای رضای خدا هم عمل صالح است.

وی عمل صالح را دارای 5 ویژگی دانست و بیان کرد: زندگی پاکیزه، کسب محبوبیت، نورانیت، مبدل شدن سیئات به حسنات، ارتقاء و رشد معنوی اثرات عمل صالح و انگیزه الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به عمل و انگیزه الهی خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی به علت انگیزه الهی در بین عموم مردم محبوبیت به دست آورد به گونه ای که هنوز پس از گذشت سه سال از شهاتش، قبر ایشان خالی از زائر نیست.

ارسال نظرات