۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۷۰۸۲۰۱
امام جمعه اسبق دامغان درگذشت؛

آیت الله سید محمود ترابی دارفانی را وداع گفت + زندگینامه

آیت الله سید محمود ترابی دارفانی را وداع گفت + زندگینامه
آیت الله سید محمود ترابی، مؤسس مدرسه علی بن موسی الرضا(ع) قم، عضو شورای حوزه علمیه استان سمنان و امام جمعه اسبق دامغان دارفانی را وداع گفت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمود ترابی، مؤسس مدرسه علی بن موسی الرضا(ع) قم، عضو شورای حوزه علمیه استان سمنان و امام جمعه اسبق دامغان، بامداد روز پنجشنبه بیست و ششم ماه رمضان دارفانی را وداع گفت.

وی در سن ۸۲ سالگی و در شهرستان دامغان درگذشت، آیت الله سید محمود ترابی، شاگردان زیادی را در استان سمنان و قم در حوزه‌های علمیه تربیت کرد.

اطلاعیه مراسم وداع با پیکر عالم ربانی و نیز تشییع و خاکسپاری وی به زودی اعلام خواهد شد.

آیت الله سید محمود ترابی در ۲۲ تیر ۱۳۱۹ شمسی دیده به جهان گشود. وی فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج آقا سید حسین ترابی است و پدرش در شمار عالمان دینی، واعظی مشهور و سرپرست و مدرس حوزه علمیه دامغان بود.

تحصیلات

او پس از تحصیلات ابتدایی در ۱۳۳۴ شمسی وارد حوزه علمیه دامغان شد و دروس مقدماتی و لمعتین را نزد پدر و حضرات آیات: محمد رضا خدایی، تقی قادری، و گل محمد نصیری فرا گرفت و در ۱۳۴۳ شمسی رهسپار قم شد و سطح عالی را در محضر حضرات آیات مصطفی اعتمادی، جعفر سبحانی، حسین نوری همدانی، محمد فاضل لنکرانی، سید محمد باقر سلطانی، علی مشکینی و ابوالقاسم خزعلی به پایان رساند. آنگاه به مدت ۷ سال در حوزه درس خارج فقه و اصول حضرات آیات مرتضی حایری، سید محمد محقق داماد و محمدرضا گلپایگانی شرکت کرد.

فعالیت های دینی و سیاسی

از ۱۳۵۸ شمسی در حوزه علمیه دامغان و از ۱۳۶۵ شمسی در دانشگاه آزاد اسلامی دامغان به تدریس پرداخته است. وی از آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره) اجازه نقل حدیث و از حضرات آیات امام خمینی (ره)، سیدابوالقاسم خویی (ره)، سید محمدرضا گلپایگانی (ره)، محمد علی اراکی (ره)، ناصر مکارم شیرازی، سید علی خامنه ای، محمدتقی بهجت (ره) و لطف الله صافی گلپایگانی اجازه حسبیّه دارد.

مقاله هایی در زمینه دشمن شناسی، آسب شناسی، طهارت اهل کتاب و تقریرات درس اصول و فقه از آثار اوست.

آیت الله ترابی در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی با اجرای برنامه های تبلیغی، پخش اطلاعیه های امام (ره)، شرکت در راهپیمایی های متعدد مانند ۱۱ محرم ۱۳۵۷ شمسی و حمایت از آیت ا... ابوالقاسم خزعلی و دیگر روحانیون که به دامغان تبعید شده بودند، به فعالیت پرداخت و به وسیله نیروهای ساواک بازداشت شد.

تشکیل کمیته انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شمسی و رسیدگی به امور مردم و موقوفات از دیگر فعالیت های او بود.

او در دوران دفاع مقدس به تبلیغ برای کمک و اعزام نیرو به جبهه ها پرداخت و خود نیز بارها در جبهه ها حضور یافت. ترابی در سال ۱۳۷۰ شمسی به امامت جمعه دامغان منصوب شد.

از ۱۳۵۷ مسئولیت حوزه علمیه برادران و خواهران را برعهده گرفت و از ۱۳۷۰ ریاست هیئت امنای حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) را عهده دار شد.

کتابخانه و دفتر نشر این حسینیه خدمات بسیاری رابه افراد اهل مطالعه و تحقیق ارائه داده است. او از اعضای هیئت موسس صندوق قرض الحسنه قائم و صندوق قرض الحسنه وحدت است.

احداث مدارس علمیه در قم و دامغان، مسجد میرزا داوودی، کتابخانه مسجد جامع، تاسیس حوزه علمیه خواهران در شهر امیریه، همکاری موثر در احداث حوزه علمیه علی بن موسی الرضا (ع) شهر مقدس قم، ساخت مصلی، رسیدگی به اختلافات مردم، دستگیری از مستمندان و ساخت خانه برای محرومین از خدمات اجتماعی اوست.

او پدر شهید سید محمد علی ترابی است که در سال ۱۳۶۳ شمسی در پانزده سالگی به شهادت رسید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
تسلیت
1
0