۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۶۸۴۵۲۰

ماحصل خطبه‌های تربیتی آیت الله ترابی به رشته تحریر در آمد

ماحصل خطبه‌های تربیتی آیت الله ترابی به رشته تحریر در آمد
سمنان - کتاب "خطبه‌های تربیتی" ماحصل به رشته تحریر درآوردن بیانات آیت الله سیدمحمود ترابی در خطبه‌های نخست نماز جمعه دامغان طی ۲۵ سال تصدی امامت جمعه این شهر منتشرشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، جلد نخست کتاب خطبه‌های تربیتی به قلم عالم فرهیخته دیار دارالمؤمنین آیت الله سیدمحمود ترابی، امام جمعه سابق دامغان و مسوول حوزه‌های علمیه این شهرستان، مشتمل بر گزیده مباحث اخلاقی تربیتی مطرح شده در خطبه‌های اول نماز جمعه این شهر از سوی این خطیب اندیشمند در طول ۲۵ سال مجاهدت در سنگر نماز جمعه دامغان، به همت انتشارات نورالسجاد منتشر شد.

مؤلف این مجلد پرمحتوا در مقدمه این کتاب با اشاره به مطالعات مستمر در بستر مباحث تربیت اسلامی به عنوان زمینه ساز طرح آن‌ها از میز خطابه فاخر نماز جمعه دامغان، آورده است: اخلاق منطبق با منطق و تعلق برآمده از تربیت اسلامی وابسته به سنت نبوی و منش ائمه معصومین (ع) شرط شایستگی اولاد آدم در هنگامه هبوط برخاک است تا به قدرت ایمان فرصت یابد که بال ملائک افلاک را به سیطره باور و اعتقاد خویش درآورد.

آیت الله ترابی مطالب خود را در این کتاب با قطع وزیری در ۲۳۳ صفحه و سه فصل گرد آورده، فصل نخست باعنوان رسالت تربیتی خانواده، مشتمل برعناوینی همچون وظایف تربیتی و اجتماعی والدین، وظایف اقتصادی والدین، ازدواج فرزندان و وظایف والدین، حجاب و عفاف؛ فصل دوم با عنوان شناخت مومن با گزاره‌هایی همچون نشانه‌های ایمان، جامعه مومن، معنای واقعی توبه و فصل سوم با نام ذکرخدا و مطالبی مانند ذکر چیست، آثار ذکر و توجه خدا به انسان ذاکر، به رشته تحریر در آمده است.

نویسنده کتاب خطبه‌های تربیتی در بخشی از این کتاب به برخی مباحث اقتصادی مؤمنان و جامعه اسلامی به ویژه اهمیت کسب روزی حلال پرداخته و در سطر‌هایی از این بخش آورده است: براساس آموزه‌های دینی، اموال و ارزاق دارای اثر وضعی و معنوی هستند و بر روح و جان افراد اثرات مثبت یا منفی می‌گذارند؛ به حدی که سعادت و شقاوت افراد در میزان توجه آن‌ها به مدل کسب درآمدش بستگی دارد و اکثر مردمی که از فیض‌ها و سعادت‌ها محروم مانده اند، به واسطه خوردن مال حرام است.

مؤلف می‌افزاید: سدی محکم‌تر از حرام خواری در راه توفیق نیست و کسی که تأمل کند، می‌داند که خوردن حرام حجابی عظیم است که بندگان را از وصول به درجه ابرار و اتصال به عالم انوار منع می‌کند؛ بنابراین جامعه‌ای که بنا دارد مسیر رشد و تعالی خود را به سوی ارزش‌های الهی تعریف کند، باید مدل درآمد خود را براساس معیار‌های دین تعریف کند، در غیر این صورت با افتادن در ورطه ربا، جامعه با چالش‌های فرهنگی و اقتصادی بزرگی مواجه خواهد شد. /۹۷۷/
جواد رمضانیان
ارسال نظرات