۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۷۰۸۵۰۸

داستان تاجر جاسوس چیست ؟

داستان تاجر جاسوس چیست ؟
ماجرای جاسوسی که در پوشش یک تاجر وارد ایران شد و پس از مدتی قصد فرار داشت و دستگیر شده را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، در هفته‌های اخیر، اسم عماد شرقی در کنار اسامی سه جاسوس آمریکایی دیگر، به عنوان افرادی که شانس تبادل برای آن‌ها وجود دارد، برده می‌شود.

همچنین در روزهای گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از ایران درخواست کرد که عماد شرقی، شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی را هرچه سریع‌تر آزاد کند. او در توییتی عماد شرقی را یک گروگان سیاسی توصیف کرد که به مدت چهار سال است در ایران زندانی است.

ماجرا از این قرار است که عماد ادوارد شرقی، در سال 2016 با هدف فعالیت اقتصادی و در پوشش تاجر وارد ایران شد، اما خیلی زود مشخص شد که هدف او از ورود به ایران جاسوسی در عرصه نظامی به‌خصوص حوزه بالگردی بوده است. در واقع او با کمک همدستانش، اطلاعاتی درباره صنایع بالگردی جمع‌آوری کرده و اسنادی که از او کشف‌شده حکایت از این دارد که اقدامات او در جهت ضربه زدن به زنجیره تأمین قطعات برای تعمیرات بالگرد بوده است.

پس از اثبات جاسوسی شرقی، یکی از اقدامات مشکوک او بعد از آزادی با قید وثیقه و انتظار برای تشکیل دادگاه تجدیدنظر، قصد او برای فرار از کشور از طریق مرزهای آذربایجان غربی بوده. در این مدت، شبکه جاسوسی متصل به آمریکا برای فراری دادن و انتقال او به خارج از کشور برنامه‌ریزی کرده و تا مرحله اجرا نیز پیش رفته بود.

ماجرای فرار این جاسوس اینگونه بود که یکی از دوستان شرقی با او تماس گرفته و از او طلب مبلغی پول می‌کند. او هم قبول می‌کند و زمان و مکان مشخصی برای پرداخت آن مشخص می‌شود. پس از حضور در محل، فرد مقابل ابتدا هویت او را کامل چک کرده و سپس گوشی تلفن همراهش را گرفته، تلفن را خاموش و سیم‌کارت را نیز خارج می‌کند.

بلافاصله این دو نفر سوار یک خودرو شده و به سمت ترمینال غرب تهران حرکت می‌کنند و از آنجا با هویت جعلی دو بلیت اتوبوس تهیه می‌کنند و به سمت مرزهای غرب کشور می‌روند. در مسیر حرکت نیز تمام هماهنگی‌ها توسط فرد همراهش صورت گرفته و کاملاً آمادگی این را داشتند که به‌محض رسیدن به مرز از کشور خارج شوند.

در تمام این مدت، این دو نفر تحت نظر دستگاه‌های امنیتی بودند و در اولین فرصت که شبکه فرار مشخص شدند، نیروهای امنیتی وارد عمل شده و در مکانی که طرف مقابل اصلاً آمادگی مواجهه با نیروهای امنیتی را نداشت دستگیر شدند.

حالا عماد شرقی به اتهام جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی به 10سال زندان محکوم شده اما مدتیست جریان ضد انقلاب با دستور شبکه جاسوسی غربی این خط را پیش می‌برند که جمهوری اسلامی اقدام به گروگان‌گیری اتباع دو تابعیتی برای اخذ پول می‌کند، ولی به این سؤال پاسخ نمی‌دهند که چرا اکثریت اتباعی که دستگیر می‌شوند بدنبال جاسوسی در صنایع نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند؟

ارسال نظرات