۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۷۰۸۵۲۸
بررسی نظریه نظم نوین جهانی در نگاه رهبر انقلاب؛

چشم جهان‌بین از حدقه بیرون افتاد/ ۴ دهه عزت بعد از ۱۴ قرن ذلت

چشم جهان‌بین از حدقه بیرون افتاد/ ۴ دهه عزت بعد از ۱۴ قرن ذلت
اندیشه ناب اسلامی در ۴ دهه اخیر ایران را به پیشرفت رسانده که امروز ایران هژمون مطلق منطقه و بزودی با ورود دانشگاه‌ها یکی از کشورهای مؤثر در نظم جدید جهانی به حساب آید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دیدگاه عمیق رهبر انقلاب نسبت به مسائل جهان، یکی از موهبت‌های الهی است. ایشان در کنار جامعیت علمی و سیاسی توانایی دقیقی در شناسایی و تبیین مسائل مختلف دارند. به همین جهت هر گاه کسی سخنرانی‌های ایشان را به دقت و بدون تفسیر به رأی مطالعه و برداشت کند، با مفاهیم و مطالبی ناب و راهگشا روبرو خواهد شد.

مسأله «نظم نوین جهانی» که با نرم افزار «دین نوین جهانی» از سوی جریان صهیونیسم اندیشکده‌های آمریکایی دنبال می‌شد، از جمله مسائل مهمی است که رهبر انقلاب پیرامون آن سخنان زیادی بیان فرموده‌اند. نظم نوین جهانی مروّج حکمرانی بلامنازع آمریکا در جهان است. این بلاهت افراد است که توهم داشته باشند سازمان‌های بین المللی ناظم جهانی هستند؛ چرا که امروزه اسناد فراوانی وجود دارد که ثابت می‌کند این سازمان‌های بین المللی تحت فرمان مستقیم ارتش و ریاست جمهوری آمریکا هستند.

رهبر انقلاب در سخنرانی اخیرشان در دیدار دانشجویان از افول نقش آفرینی آمریکا در نظم جهانی خبر دادند. شاید افرادی که از عمق این بیانات اطلاعی نداشته باشند، ندانند که معنای افول آمریکا در بیست سال اخیر چه چیزهایی است؟ اول اینکه آمریکا سال‌هاست در درون با مشکل عدم تمرکز بر تصمیم گیری روبروست. البته این مشکل نه ضعف درونی بلکه ضعفی است که از بیرون در نتیجه هوشمندی تصمیم‌گیری‌های رهبر انقلاب ناشی می‌شود. البته اگر بخواهیم نگاهی دینی-معنوی به این ضعف داشته باشیم تنها می‌توانیم به حضور امام زمان و گزاره حق پیروز همه میدان‌ها است اتکا کنیم.

افول آمریکا از آن جهت دیگر است که تلاش داشت با نرم افزار دین نوین جهانی برخی انگاشته‌های غلط را در ذهن مردم جهان جای بدهند. از جمله این انگاشته‌ها و باورهای غلط پیروزی و قدرت همیشگی آمریکاست. هالیوود نیز به‌عنوان ابزار رسانه‌ای از ارتش آمریکا یک موجود شکست ناپذیر و همیشه پیروز تصویرگری می‌کرد؛ اما وقتی جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ راهبردها و تصمیمات صحیح پوشالی بودن آمریکا را به رخ مردم جهان کشید، پرده‌ها از واقعیت ذات آمریکا کنار رفت. اینکه در دهه 90 هجری شمسی یک مسؤول با اعتماد به نفس می‌گوید آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام قدرت دفاعی ما را از کار بیندازد ولی از طرفی آمریکا نتواند کوچکترین مقاومتی درباره پهپادهای ساده و دست‌ساز یمنی داشته باشد از چه چیزی غیر از افول آمریکا خبر می‌دهد؟

نظم جدید جهانی با ظهور سه ابرقدرت همسو در جهان آغاز خواهد شد. سه ابرقدرت ایران، روسیه و چین که هر کدام مشخصات و ویژگی خاصی دارند. چین از نظر اقتصادی و نیروی کار و حتی گستردگی نیروی زمینی از نظر کمیت در قدرت هژمونی حرف اول را می‌تواند بزند. روسیه نیز به عنوان کشوری پهناور که از نظر اقتصادی بعد از روسیه قرار دارد. روسیه به‌لحاظ فناوری‌های نظامی جزو کشورهای پیشرو است.

ایران نیز به لحاظ پهناوری و با حساب متحدانی که در منطقه جنوب غرب آسیا تحت عنوان جبهه مقاومت اسلامی دارد، در کنار ظرفیت‌های اقتصادی فراوان و به‌علاوه نیروی مسلح مقتدر که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در سطح قابل قبولی است خود یک هژمون به حساب می‌آید. هژمونی که حرف آخر را در منطقه می‌زند و می‌تواند بزودی در نظم جدید جهان یکی از کشورهای مؤثر باشد.

البته رهبر انقلاب دانشگاه را به‌عنوان نهاد فعال برای نظم جدید جهانی دانستند. دانشگاه باید در دو محور علوم تجربی و ریاضیات و علوم انسانی در میدان فعالیت کند؛ چرا که رهبر انقلاب در سخنان‌شان به حضور فعال سخت افزاری و نرم افزاری اشاره کردند. بدون تعارف جمهوری اسلامی ایران از درون با مشکلاتی جدی در حوزه مدیریت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. ضعف حوزه‌هایی مانند مدیریت خودروسازی به ساخت خودروهای بی‌کیفیت و گران‌قیمت منجر شده است که هیچ کدام از همان متحدان منطقه‌ای ما نیز حاضر به خرید این خودروها نیستند!

در کنار برطرف کردن ضعف‌ها دانشگاه باید در چشم انداز خود توسعه و پیشرفت علمی و فناوری را در دستور کار داشته باشد. تمدن اولیه اسلامی یک ویژگی مهم داشت و آن دانشمندانی بود که در توسعه و پیشرفت علمی و فناوری می‌کوشیدند و نام دانشمندان زیادی در این میان وجود دارد که غربی‌ها از دانش آن‌ها استفاده کردند و امروز به چنین جایگاهی رسیدند.

حوزه علوم انسانی که حوزه نرم افزاری است می‌تواند با استخراج و استنباط نظریه‌های اسلامی در قالب‌های جامعه شناسی، تاریخ، سیاست، اقتصاد و ... و با تأکید بر زبان فارسی جهان را به سمت پذیرش ایران هدایت کند. رهبر انقلاب بارها بر روی مسأله زبان فارسی تأکید داشتند، اگر تولید علم خالص نیز به زبان فارسی و نه به زبان انگلیسی باشد، می‌تواند جهان را به پذیرش زبان و ادبیات فارسی نزدیک سازد.

نقش اندیشه اسلامی در سربلند کردن ایران بعد از انقلاب آنجایی اهمیت می‌یابد که پس از دوره صفویه که اندیشه ناب اسلامی در ایران حاکم نبود، هر روز هر کشور غربی و شرقی می‌توانست به دلخواه خود وارد خاک ایران شود؛ اما با وقوع انقلاب اسلامی نه‌تنها در این 4 دهه کمترین اشغالی از سوی متجاوزین صورت نگرفت، بلکه به‌ویژه از آغاز هزاره دوم میلادی ایران روز به روز قوت بیشتری در عرصه منطقه‌ای و بین المللی پیدا می‌کند.

روزی عباس‌میرزای قاجار در حسرت توپ‌ها و فناوری‌های ارتش روس بود و امروز ارتش روسیه موشک‌های مدرن و به‌روز خود را با موشک‌های میان‌برد قدیمی ایران مقایسه می‌کند و در حسرت است.

محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات