۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۷۰۸۷۳۰
خلاصه‌ای از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (۳)؛

کافران متحجران هر عصر؛ انبیا، روشنفکرانی که به حرف نو دعوت می کنند

کافران متحجران هر عصر؛ انبیا، روشنفکرانی که به حرف نو دعوت می کنند
در جلسه سوم کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن تعریضی به ایمان مقلدانه شده و ایمان از روی آگاهی تشریح شده است. خلاصه ای از مطالب کتاب صوتی و نوشتاری تقدیم شده است

ایمان آورندگان به انبیا با تمام وجود حرف انبیا را شنیده و اطاعت کردند و در پی آن مغفرت خداوند را طلب می کنند؛ اگر کسی ادعا کند مؤمن است و با تمام وجود این مسیر را باور نداشته باشد هرچند در دایره مسلمانان باشد اما مؤمن نیست زیرا همانند انبیا که رهبران راه هستند باور به این مسیر ندارد؛ ایمان مقلدانه و متعصبانه از روی فهم نیست و ارزش چندانی ندارد و اسلام نیز آن را نمی پذیرد.

در جامعه امروز نیز افرادی هستند که به مسجد و روضه می روند اما در بزنگاه ها حاضر به کنار گذاشتن این ارزش ها هستند و این نشان از بی ایمانی فرد است.

ایمان از روی فهم انسان را واکسینه می کند که نسبت مشخصی با آزادی دارد به طوری که ترسی از جانب از دست رفتن این ایمان توسط مسلمانان نیست؛ اولو الالباب کسانی هستند که از اندیشه خود در راه ارتباط با خدا استفاده می کنند و یاد خدا را در هر حالتی دارند و این ذکر عین عمل است.

همه عبارات بالا گزارش خیلی مختصر و شاید مبهمی از جلسه سوم کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن است که می توانید گزارش آن را از این طریق بشنوید و متن کامل آن را از اینجا دریافت کنید.

ارسال نظرات