۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۷۰۹۰۳۱
در دیدار آیت الله اعرافی با معاون تهذیب حوزه مطرح شد؛

اجرای طرح دانش بنیان و مهارت محور تعالی اساتید برگزیده مدارس علمیه

اجرای طرح دانش بنیان و مهارت محور تعالی اساتید برگزیده مدارس علمیه
آیت الله اعرافی با تأکید بر تربیت استاد محور طلاب، گفت: در تربیت اقتصادی و معیشتی روی خودگردانی مالی درکنار غنای معنوی باید سرمایه گذاری کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار معاون تهذیب حوزه های علمیه به همراه مسئولان طرح تعالی اساتید حوزه، گفت: اصل تربیت در حوزه با استاد رقم می خورد و این یک سنت پذیرفته شده و رایجی است البته گاهی آسیب استاد هم در زمینه های تربیتی به شاگرد سرایت می کند که باید ضمن کاهش این آسیب ها، از ظرفیت بی بدیل استاد بهره برد.

وی در ادامه با بیان اینکه لازم است بر بعضی از سرفصل های خاص که در طرح تعالی آمده تاکید شود، گفت: سیره تربیتی علماء و خصوصا برخی تک سیره های شاگرد پروری اساطین حوزه را باید اساتید جوان انتقال داد. همچنین استفاده از کتب و منابع روایی اخلاقی تربیتی را در قالب سیرهای مطالعاتی دقیق و عمیق، تدوین و در اختیار اساتید قرار داد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در تربیت اقتصادی معیشتی باید روی خودگردانی مالی درکنار غنای معنوی باید سرمایه گذاری کرد؛ تدابیر و مهارت هایی که لازم است طلبه برای خودگردانی اقتصادی فرا بگیرد نیز لازم است تأکید شود و علاوه بر ترویج معنویت بر روحیه عقلی و استدلالی که مکمل و پشتوانه معنویت است تاکید صورت گیرد زیرا این موجب می شود طلبه در گردبادهای معرفتی به زمین نخورد.

وی با اشاره به مسائل معیشتی مربیان و راهنمایان تربیتی، گفت: مسائل معیشتی این عزیزان از عوائد عمومی حوزه باشد که بارمالی رسمی و اداری نداشته باشد؛ جایگاه این عزیزان در طرح هدفمندی شهریه معین شود. 

آیت الله اعرافی عنوان کرد: گسترش طرح تعالی در سطوح عالی ودرس‌های خارج درگام های بعدی قرارگیرد البته باید متناسب با سطوح عالی ویرایش و ارتقاءپیدا کند و از لحاظ عملیاتی درقالب همان طرح هدایت علمی قرارگیرد.

وی با اشاره به پذیرش استاد در طرح تعالی گفت: انتخاب اساتید فعلی یک کار خوب است و با این کار نیمی از راه رفته شده است البته باید بر حیثیت علمی اساتید و توانمندی آنها در یکی از شاخه های حوزوی به خصوص فقه واصول قوی یا فلسفه تأکید شود؛ متصدیان طرح تعالی از هم اکنون مترصد حواشی وآسیب‌های این کارها باشند زیرا عنوان تربیت و مربی ممکن است رهزن باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اساتید طرح تعالی گفت: در انتخاب اساتیدی که قرار است سرفصل ها تعالی را آموزش دهند و نسلی از مربیان را تربیت کنند به وزانتهای حوزوی توجه ویژه شود از آقایانی تراز همچون حضرات فیاضی و شب زنده دار استفاده شود. 

آیت الله اعرافی با بیان اینکه می توان دوره طرح تعالی را در دو سطح از حیث اجرا تعریف کرد، گفت: یک دوره فشرده برای همه اساتید در مدرسه تهیه شود و شامل همه اساتید باشد و در سطحی دیگر عده ای به صورت تخصصی آموزش ببینند؛ رابطه این طرح را با رابط پایه مشخص و آموزش‌های تکمیلی ویژه هر پایه و مقطع برای اساتید قرار داده شود.

عضو شورای نگهبان گفت: اگر مصلحت است که طرح تعالی به صورت رشته ای خاص تدوین شود گفتگوها و مطالعاتش را انجام دهید؛ این طرح، آیین نامه جامع اجرایی و عملی لازم دارد تا ضوابط از منظر تهذیب وآموزش دیده شود از این رو لازم است با معاونت آموزش هماهنگی صورت بگیرد.

وی ضمن تشکر از متولیان طرح با تاکید بر اهمیت اجرای درست طرح خاطرنشان کرد: یک صف باید تشکیل شود تا اجرای طرح را به عهده داشته باشد از همین رو تشکیل یک مجتمع برای اخلاق و تربیت نیز دنبال کنید.

ارسال نظرات