۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۷۰۸۸۲۸
گزارشی از گردهمایی دبیران استانی گروه های جهادی حوزوی؛

از تشکیل دو هزار و صد کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

از تشکیل دو هزار و صد کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی
نخستین گردهمایی دبیران استانی گروه های جهادی حوزه های علمیه به همت دبیرخانه هماهنگی این گروه ها در قم برگزار و نقطه نظرات و مشکلات طلاب جهادگر منعکس شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نخستین گردهمایی دبیران استانی گروه های جهادی حوزه های علمیه به همت دبیرخانه هماهنگی این گروه ها در دفتر انجمن های علمی حوزه در شهر قم برگزار شد.

حجت الاسلام ابوالفضل علیخانی مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه در اولین روز برگزاری این گردهمایی ضمن تقدیر از زحمات همه طلاب جهادگر گفت: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری، اولین وظیفه روحانیون در جمع مردم، تبلیغ است اما باید بدانیم اولین تفاوت بین گروه های جهادی با گروه های تبلیغی در این است که گروه های جهادی در کنار تبلیغ، به هدف کنش گری اجتماعی و گره گشایی از کار مردم تشکیل شده اند.

اقامه قسط و عدل اصلی ترین وظیفه گروه های جهادی از نگاه رهبری

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

وی افزود: تشکیل دبیرخانه گروه های جهادی در حوزه های علمیه در پی رهنمودهای مقام معظم رهبری پس از دیدار ایشان با فعالان گروه های جهادی کشور بود؛ ایشان از همه ما خواستند که در مساجد، محلات، محل تحصیل و سایر مراکزی که در آن ها مشغول هستیم گروه جهادی تشکیل دهیم.

حجت الاسلام علیخانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری ارائه منظومه معرفتی اسلام در زمینه خدمت رسانی به مردم و اقامه قسط و عدل را یکی از اصلی ترین وظایف گروه های جهادی می دانند؛ ما طلاب در این زمینه بیشتر و تعمیقی تر از سایر گروه های جهادی می توانیم در این زمینه ورود داشته باشیم.

وی ارتباط گروه های جهادی با یکدیگر را از لوازم اثرگذاری فعالیت های آن ها دانست و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری باید گروه های جهادی با هم ارتباط داشته و از ظرفیت های سازمان های پشتیبان استفاده کنند.

دبیرخانه گروه های جهادی برای سازمان حوزه ارزش افزوده ایجاد می کند

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه تصریح کرد: تشکیل گروه های جهادی علمی برای تحقیق در زمینه حل مسائل و مشکلات مردم یکی از عرصه های جهادی است که باید مد نظر طلاب و اساتید حوزه قرار گیرد؛ این موضوع همواره مورد تأکید معاونت محترم پژوهش حوزه های علمیه بوده است.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد دبیرخانه هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه پرداخت و گفت: از ویژگی های این دبیرخانه می توان به فعالیت داوطلبانه کادر ستادی و صفی، وابستگی به مرکز مدیریت حوزه های علمیه، تشکل یافته از میان جهادگران حوزوی و مسئولیت پذیری در چارچوب امور جهادی و دارای ارزش افزوده برای سازمان حوزه اشاره کرد.

حجت الاسلام علیخانی بیان داشت: جهت تبیین برنامه ها و آیین نامه ابلاغی دبیرخانه هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه به ۲۶ استان سفر کرده و با مدیران استانی و شورای معاونین استان ها جلسه داشته ایم؛ طی این سفرها از تجارب و نظرات اصلاحی آنان استفاده کردیم.

وی گفت: مأموریت های مختلفی برای دبیرخانه گروه های جهادی حوزه های علمیه تعریف شده است که اهم آن ها را میتوان سیاست گذاری، راهبری، فرهنگ سازی و گسترش کمی و کیفی فعالیت های جهادی حوزه های علمیه می باشد.

۲۱۰۰ گروه و هسته جهادی در سطح کشور تشکیل شده است

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه اظهار کرد: در دبیرخانه ستادی، ۱۹ نفر به صورت فعال در حال انجام خدمت هستند و تاکنون از ۳۰ واحد حوزه های علمیه استانی ۲۱ واحد دبیران جهادی را به ما معرفی نموده اند؛ در حال حاضر حدود ۲۱۰۰ گروه و هسته جهادی حوزوی در سطح کشور تشکیل شده است.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل قرارگاه جهادی حوزوی در استان ها عنوان داشت: می بایست گروه ها و هسته های جهادی طلاب تا حدی گسترش یابند که بتوانند به قرارگاه هایی برای حل مسائل کلیدی استان های خود تبدیل شوند.

حجت الاسلام علیخانی گفت: گروه های جهادی حوزه در ماه مبارک رمضان ۴۸ هزار پرس غذای افطاری تهیه و در مناطق محروم توزیع نمودند.

وی ادامه داد: در پویش جهادی عید غدیر بیش از ۲۲۰۰ جهادگر حوزوی مشارکت کردند که به طبخ غذا و توزیع میان نیازمندان انجامید.

مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه برگزاری دوره های آموزشی را از دیگر فعالیت های این دبیرخانه برشمرد و خاطرنشان کرد: تمام فعالیت های گروه های جهادی حوزوی در پایگاه اطلاع رسانی جهادگران حوزوی بازنشر می شوند؛ انتشار اخبار فعالیت جهادی گروه های سراسر کشور، فراخوان ها و ثبت نام ها، مصاحبات و یادداشت ها، ثبت تجربیات جهادگران حوزوی و معرفی الگوهای برتر جهادی از فعالیت های این پایگاه است.

فعالیت های جهادی، راهبرد برون رفت از چالش های کشور

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

وی گفت: راهبرد برون رفت از فضای چالشی حال حاضر در کشور ما فعالیت های هرچه بیشتر گروه های جهادی است.

حجت الاسلام علیخانی بیان داشت: ۴۰۰۰ روایت در زمینه اهمیت و ارزش خدمت رسانی اجتماعی و در قالب موسوعه استخراج شده است که به زودی به انتشار خواهد رسید.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه های مختلفی بین دبیرخانه گروه های جهادی با سازمان های حمایتی کشوری، افزود: در سال ۱۴۰۱ بیشترین تعداد تفاهم نامه ها را در زمینه حمایت از فعالیت های گروه های جهادی حوزوی و در سطح ملی خواهیم داشت.

حمایت های هدفمند از طریق رتبه بندی گروه های جهادی حوزوی

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه اظهار کرد: ما به دنبال حمایت های هدفمند از گروه های جهادی حوزوی و رتبه بندی آن ها از طریق دبیران استانی هستیم؛ نظام رتبه بندی گروه های جهادی یکی از لوازم توزیع عادلانه و انگیزه بخش حمایت هاست.

وی در پایان گفت: عرصه فعالیت دبیرخانه گروه های جهادی اعم از بحران هاست و در زمینه های مختلف در دوران غیر از حوادث و بحران ها نیز فعالیت دارد.

باید مشخص شود دبیرخانه کشوری چه پشتیبانی هایی ایجاد می کند

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

محمود پارمان دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه استان بوشهر در این گردهمایی به ایراد سخن پرداخت و گفت: قطعاً بسیاری از طلاب در سطح استان ها گروه های جهادی دارند؛ اولین کاری که در قدم نخست انجام دادیم تشکیل گروه جهادی طلاب بوشهری با ۱۸ نفر عضو بود.

وی افزود: با مدیران مدارس علمیه استان بوشهر صحبت کرده و گفتمان گروه های جهادی را با آن ها مطرح نموده ایم؛ الحمدلله در حال حاضر با همکاری مدیران، گروه های جهادی در همه مدارس علمیه استان بوشهر تشکیل شده اند.

پارمان خاطرنشان کرد: لازم است گروه های جهادی طلاب تمرکز خود را به سمت فعالیت های تبلیغی ببرند؛ چرا که در این حوزه اثرگذاری بهتری خواهند داشت.

وی گفت: لازم است دبیرخانه هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه سیاست ها و راهبردهای کلی فعالیت های جهادی طلاب را تبیین نماید؛ این موضوع می تواند به یکپارچگی و هماهنگی بیشتر فعالیت های این گروه ها کمک کند.

دبیر گروه های جهادی طلاب استان بوشهر بیان داشت: باید مشخص شود دبیرخانه کشوری گروه های جهادی حوزه های علمیه چه پشتیبانی هایی برای این گروه ها ایجاد می کند؛ این امر به رفع ابهامات برای دبیران گروه ها می انجامد.

برای استان کرمان سه دبیر گروه های جهادی مشخص شود

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

حجت الاسلام میرزایی دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه استان کرمان نیز گفت: مدیران و اساتید مدارس علمیه می بایست در فعالیت های جهادی ورود داشته باشند و گروه های جهادی علمی را تشکیل دهند.

حجت الاسلام میرزایی تصریح کرد: با توجه به وسعت جغرافیایی استان کرمان و تعدد مناطق محروم در این استان لازم است حداقل سه نفر روحانی به عنوان دبیر گروه های جهادی حوزوی تعیین شود.

لزوم در اختیار گذاشتن بودجه جهت هزینه های جاری گروه های جهادی

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

حجت الاسلام خیری دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه استان آذربایجان غربی بیان داشت: لازم است بودجه هایی هرچند ناچیز از سوی نهادهای حمایتی در اختیار دبیران گروه های جهادی قرار گیرد تا هزینه های جاری و ضروری این گروه ها را بتوانند پرداخت نمایند.

وی گفت: در اختیار قرار دادن امکاناتی همچون اماکن اسکان اردویی در شهرهای زیارتی همچون مشهد و قم یکی از مسائلی است که گروه های جهادی از مدیریت حوزه های علمیه انتظار دارند؛ این موضوع می تواند هم برای افراد عضو گروه های جهادی تشویق محسوب شود و هم از این طریق می توانیم این گونه سفرهای فرهنگی و معنوی را برای افراد محروم برگزار نماییم.

حضور فعال طلاب جهادگر استان چهارمحال و بختیاری در مقابله با کرونا

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

حجت الاسلام موسوی دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه استان چهارمحال و بختیاری در ادامه این گردهمایی به ارائه گزارشی از عملکرد طلاب جهادگر این استان پرداخت و گفت: گروه جهادی طلاب استان چهارمحال و بختیاری بویژه در دوران اوج شیوع کرونا به انجام فعالیت های مختلفی همچون ضدعفونی کردن معابر عمومی، توزیع بسته های معیشتی و تولید ماسک پرداختند.

درخواست از آیت الله اعرافی برای به خط کردن مدیران استانی

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

حجت الاسلام صادقیان دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی عنوان داشت: طلاب جهادگر این استان ارتباط خوبی با نماینده ولی فقیه در استان دارند؛ این گروه در سال های اخیر فعالیت های تبلیغی و اجرایی مختلفی را جهت گره گشایی از کار مردم انجام داده اند.

وی گفت: از مدیریت محترم حوزه های علمیه درخواست داریم اقدامات لازم را جهت توجه بیشتر مدیریت های استانی به دبیرخانه های گروه های جهادی طلاب به عمل آورند.

لزوم پشتیبانی بیشتر گروه های جهادی از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

حجت الاسلام عزت پور دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه استان همدان سپس اظهار کرد: گروه جهادی طلاب در استان همدان در هر دوره اوج شیوع ویروس کرونا حداقل ۲ ماه به صورت مستمر در بیمارستان ها حضور داشته و به کمک پرسنل درمان پرداختند.

وی گفت: فعالیت گروه های جهادی برای مدیران استانی حوزه ها تعریف شده، اما تاکنون جایگاه ساختاری دبیرخانه های استانی به صورت شایسته مشخص نشده است.

حجت الاسلام عزت پور با تأکید بر لزوم پشتیبانی بیشتر گروه های جهادی از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه عنوان داشت: مؤسسات خودجوش جهادی می بایست مورد پشتیبانی های حداقلی قرار گیرند.

لزوم انعکاس رسانه ای فعالیت های گروه های جهادی حوزوی

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

حجت الاسلام عین الکمال دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به اهمیت توجیه مدیران استانی ادارات و نهادهای فرهنگی مختلف در مورد گروه های جهادی حوزوی و لزوم همکاری با آن ها، گفت: می بایست مدیران استانی ادارات و نهادهای مختلف در مورد وجود گروه های جهادی حوزوی توجیه شوند تا حمایت های بهتری از فعالیت های این گروه ها به عمل آورند.

وی افزود: یکی از اولویت های دبیرخانه هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه انعکاس رسانه ای فعالیت های این گروه هاست.

کار جهادی، بدون چشم داشت مالی برای مجری حمایت مالی از لوازم کار

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

حجت الاسلام میردادی دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه استان گلستان سپس گفت: استان ما در ظاهر، آباد اما در باطن دارای مشکلات و محرومیت های زیادی است.

وی افزود: یکی از معضلات گروه های جهادی در استان گلستان عدم همکاری نهادهای اداری و حمایتی با آن هاست؛ کار جهادی باید برای مجری آن بدون چشم داشت مالی باشد اما مصالح و امکانات کار آن ها نیازمند حمایت های مالی است و این امر همکاری مدیران ادارات مختلف استان ها را می طلبد.

هنوز گروه های جهادی حوزوی و غیرحوزوی استان یزد به هماهنگی لازم نرسیده اند

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

حجت الاسلام محسن رضایی دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه استان یزد با اشاره به پیشرفت های این استان در زمینه پزشکی گفت: استان یزد یکی از قطب های پزشکی کشور است و یکی از بخش های فعالیتی طلاب جهادی بیمارستان های این استان بوده اند.

حجت الاسلام رضایی تصریح کرد: طلاب جهادی استان یزد در دوران اوج شیوع کرونا به فعالیت هایی همچون ارائه مشاوره به بیماران و تغسیل اموات کرونایی پرداختند.

وی با انتقاد از عدم وجود هماهنگی بین گروه های جهادی مختلف استان یزد افزود: متأسفانه هنوز گروه های جهادی اقشار مختلف در این استان به هماهنگی و انسجام لازم نرسیده اند.

لزوم رصد فعالیت های دبیرخانه های استانی از سوی دبیرخانه کشوری گروه های جهادی

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

حجت الاسلام قاسمی دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه استان مازندران سپس بیان داشت: لازم است امور مختلف دبیرخانه های استانی گروه های جهادی حوزه های علمیه از سوی دبیرخانه کشوری مورد رصد و توجه قرار گیرد.

وی گفت: از دوران شیوع کرونا طلاب نیز پا به پای دانشجویان به عرصه خدمت رسانی جهادی وارد شدند و شایسته است این امر از طریق رسانه ملی به تصویر کشیده شود تا مردم نیز در جریان این فعالیت ها قرار گیرند.

لزوم تجلیل از طلاب جهادگر در مدارس علمیه

حجت الاسلام کریمی دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه بابل با اشاره به اهمیت اقدامات تشویقی در راستای تقویت فرهنگ جهادی در میان طلاب، اظهار کرد: لازم است در مدارس علمیه از طلاب ممتاز جهادی نیز مانند طلاب نمونه علمی و پژوهشی تجلیل به عمل آید.

وی با تأکید بر فعالیت گروه های متعدد جهادی در دوران شیوع کرونا عنوان داشت: گروه های جهادی طلاب در سطوح مختلف حتی در داخل منازل افراد مبتلا به انجام خدمت و ضدعفونی آن اماکن می پرداختند.

فعالیت ۴۰۰ گروه جهادی در استان ایلام

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

حجت الاسلام تمرخانی دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه استان ایلام گفت: توجه به محرومین در قالب ساخت و سازها و تعمیرات مختلف در مناطق کم برخوردار از فعالیت های گروه جهادی طلاب ایلامی است.

وی ادامه داد: از افتخارات روحانیت استان ایلام این است که تمام حجم مورد نیاز شیرخشک فرزندان محرومین و فقرای این استان توسط یک طلبه و به صورت جهادی تأمین می گردد.

حجت الاسلام تمرخانی با اشاره به وجود عشایر در استان ایلام خاطرنشان کرد: تبلیغ جهادی در مناطق روستایی و عشایری یکی دیگر از فعالیت های جهادی طلاب استان ایلام بوده است که به طور ویژه در ایام انتخابات انجام گرفت.

وی گفت: در استان ایلام ۴۰۰ سرگروه جهادی دانشجویی، طلبگی و همچنین از سایر اقشار حضور دارند؛ فعالیت این گروه ها در عرصه های مختلفی همچون سازندگی، آموزش، تبلیغ و ارائه مشاوره های مختلف بوده است.

لزوم شکل گیری تیم های جهادی آینده پژوه در حوزه های علمیه

از تشکیل ۲۱۰۰ کارگروه جهادی حوزوی تا جمع آوری روایات خدمت رسانی

حجت الاسلام برجی دبیر گروه های جهادی حوزه علمیه استان کرمانشاه با اشاره به لزوم آینده پژوهی از سوی طلاب جهادگر کشور اظهار کرد: باید دبیرخانه های استانی گروه های جهادی حوزه های علمیه تیم های آینده پژوهی داشته باشند تا بتوانند برنامه های دقیق و علمی برای شرایط احتمالی مختلف طراحی کنند.

وی گفت: می بایست ارتباط دبیرخانه کشوری هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه با دبیرخانه های استانی افزایش یافته و بیش از پیش پیگیر امور استان ها باشد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مرتضا حمیدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
جهادگران خودجوش ارزش را در ذهنهای مردم باید زنده کنند
1
0