۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۷۰۹۳۴۵
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان مطرح کرد؛

اهمیت اخلاق و تقوا در تربیت طلاب حوزه علمیه

اهمیت اخلاق و تقوا در تربیت طلاب حوزه علمیه
اصفهان ـ حجت الاسلام بهرامی گفت: طلبه باسواد متوسط اما درجه تقوای بالایی که در حوزه علمیه تربیت شود، بهتر از طلبه ای است که با سواد اما بی تقوا و اخلاق باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، مراسم تکریم و تجلیل از اساتید موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان با سخنرانی حجت الاسلام غلامرضا بهرامی مدیر حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان و حضور حجت الاسلام فراهینی رییس هیأت امنا مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) و اساتید و کارکنان این مجموعه علمی آموزشی برگزار گردید.

حجت الاسلام بهرامی ضمن گرامی داشت مقام اساتید حوزه علمیه، گفت: خداوند متعال را شاکریم که امروز بعد از قریب به دوسال شرایط کرونایی  دوباره امنیت را به ما برگرداند تا بتوانیم بار دیگر  دور هم جمع شویم.  ان شالله خداوند برکاتش را بیشتر از گذشته بر ما جاری نماید.جا دارد از حمایت های بی دریغ آیت الله مقتدایی که این مجموعه را سرپا نگه داشته و عنایت ویژه ای به این مجموعه داشته اند نیز کمال تقدیر و تشکر را داشته باشیم.

 مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان حکایتی از مرحوم حاج آقا میرزا جواد آقا ملکی تبریزی به عنوان یکی از برجسته ترین اساتید جهان اسلام،  اظهار کرد: همیشه اساتید بزرگوار نقش برجسته‌ای در شکوفایی استعداد های درخشان شاگردان خود دارند. اگر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی به وجود می آید، تحت اشراف استاد خود حاج آقا سید قلی همدانی بوده است.

وی در ادامه افزود: اگر علامه طباطبایی پا به عرصه علم و دانش می گذارد، به علت وجود پر خیر و برکت مرحوم قاضی بوده است و اگر امام خمینی(ره) از حوزه برخاسته می شود، تحت انفاس قدسیه استادش مرحوم شاه آبادی بوده است. حال ما کجای این داستان هستیم و سهم ما در این قضیه چیست و آیا اساتید ما آنقدر تاثیرگذار هستند که طلبه خود را تحت تاثیر قرار دهند؟

مدیر حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان با بیان حدیث «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه‏ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ» از امام صادق(ع) تصریح کرد: اگر طلبه ای  باسواد متوسط اما درجه تقوای بالا در حوزه علمیه تربیت شود، بهتر از آن طلبه ای است که با سواد باشد اما بی تقوا و اخلاق باشد.

حجت الاسلام بهرامی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه باید به طور ویژه روی اخلاق طلاب کار کنند. آنچه دین ما را تضمین می کند این است که طلبه باید تحت تاثیر انفاس قدسیه اساتید خود قرار بگیرد.بدانید که تمام اساتید و طلاب به اندازه توان خود وظیفه دارند.

وی با اشاره به حدیث «عالِمٌ أفضَلُ مِن ألفِ عابِدٍ و ألفِ زاهِدٍ» از امام صادق(ع) افزود: درست است که حوزه های علمیه با کمبود ورودی طلبه مواجه هست و جای نگرانی است، ولی باید بیشتر نگران این بود که برای همین تعداد طلبه ای که در حوزه های علمیه مشغول تحصیل هستند چه کرده ایم و آیا حوزه های علمیه اخلاق محور هستند؟

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گفت: اگر خروجی حوزه علمیه یک علامه طباطبایی(ره) باشد، ارزشش بیشتر از هزار طلبه بی تقوا است. آیا نمی‌توانیم کمبود کمیت حوزه های علمیه را با بالا بردن کیفیت در طلبه های موجود جبران کنیم؟ طلبه باید از ادب و اخلاق و تواضع استاد درس بگیرد.اگر یک طلبه وارد حوزه علمیه شود و شهید مطهری(ره) از آن خارج شود، بهتر از هزاران طلبه ای است که با سواد باشند اما تقوا نداشته باشند. اخلاق و ادب و تواضع اساتید است که باعث می شود طلبه، طلبه شود.

حجت الاسلام بهرامی در پایان اظهار کرد: باید ببینیم آیا اثر گذاری حوزه های علمیه در جامعه انقدر هست که در کنار تربیت طلاب بتوانند جامعه را نیز هدایت کنند؟ ان شاالله اساتید و طلاب بتوانند در جامعه اسلامی وظیفه خود را بیش از پیش انجام داده و جامعه را از این بحران و فسادی که شاهد آن هستیم نجات دهند.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از تمام اساتید به پاس زحماتشان با تقدیم هدیه ای و لوح تقدیر قدردانی گردید./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات