۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۷۰۹۵۹۹

آسیب شدید مغزی می تواند زوال عقل را تشدید کند

آسیب شدید مغزی می تواند زوال عقل را تشدید کند
بر اساس یک مطالعه جدید، افرادی که آسیب مغزی شدید داشته اند ممکن است در معرض خطر ابتلا به زوال عقل باشند.

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از  جام جم آنلاین، دکتر «راهول راج»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هلسینکی فنلاند، گفت: «تقریباً از هر ۱۰ نفر در مطالعه ما، ۱ نفر که مبتلا به آسیب مغزی شدید بود، دچار زوال عقل شد.»

آسیب مغزی شدید به عنوان خونریزی در مغز و سه روز یا بیشتر بستری در بیمارستان تعریف شد.

محققان ۲۰ سال داده‌های جمع‌آوری‌ شده حدود ۳۲۰۰۰ نفر در فنلاند را که هر پنج سال یک بار بررسی‌های سلامت را تکمیل می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند.

از میان افرادی که در این مطالعه شرکت کردند، ۲۸۸ نفر به خاطر یک آسیب مغزی شدید بزرگ و ۴۰۶ نفر با آسیب مغزی جزئی (ضربه مغزی همراه با بستری شدن در بیمارستان بیش از یک روز) بستری شدند و در عرض یک سال پس از آسیب مغزی، زوال عقل نداشتند.

طی میانگین ۱۶ سال پیگیری، ۹۷۶ نفر از افراد شرکت کننده در این مطالعه دچار زوال عقل شدند. آنها شامل ۹ درصد از مبتلایان به آسیب مغزی شدید، ۲ درصد از افراد مبتلا به آسیب مغزی خفیف و ۳ درصد از افرادی که سابقه آسیب مغزی نداشتند، بودند.

محققان نتیجه گرفتند که احتمال ابتلاء به زوال عقل در افراد مبتلا به آسیب مغزی شدید ۱.۵ برابر بیشتر از افراد بدون آسیب مغزی بود. هیچ خطر بیشتری برای افرادی که آسیب مغزی جزئی داشتند وجود نداشت.

راج افزود: «با توجه به اینکه هیچ درمانی برای زوال عقل یا آسیب مغزی وجود ندارد، نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که پیشگیری از سایر عوامل خطرزای زوال عقل مانند مصرف الکل و عدم تحرک بدنی احتمالاً می‌تواند خطر زوال عقل را در افراد مبتلا به آسیب مغزی شدید کاهش دهد.»

آسیب مغزی به عنوان یک عامل خطر احتمالی برای زوال عقل شناسایی شده است و با توجه به افزایش تعداد افراد مبتلا به زوال عقل، شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح که ممکن است برای کاهش تعداد افرادی که در آینده به زوال عقل مبتلا می‌شوند، ضروری است.

منبع: مهر

ارسال نظرات